"מתבייש להודות במה שקורה לי": שלמה גרוניך בריאיון בלעדי לחדשות 13

אחרי הסערה שעורר עם אמירתו הגזענית, המוזיקאי הוותיק מתנצל מול המצלמות. "אני נגד גזענות", אמר גרוניך וסיפר על הדמנציה שהוא מתמודד איתה: "הפסקתי בהופעה אחת לנגן כי לא זכרתי את השיר, מפחיד אותי שזה עלול לפגוע בהופעות שלי"

זמן צפייה: 07:00

המוזיקאי הוותיק שלמה גרוניך התעורר הבוקר (רביעי) לסערה העצומה סביב ההתבטאות הבעייתית שלו אמש בפסטיבל עין גב. היום הודיעו בני משפחתו כי הוא סובל מדמנציה, ובריאיון בלעדי לחדשות 13 הערב הוא אמר כי "הדבר שהכי מפריע, מטריד ומביך - זה השכחה, הדמנציה. אני שוכח מה אמרתי, אני שוכח מה אני הולך לעשות כל הזמן, זה בקיצוניות מטורפת".

"אתמול בהופעה אני מנגן ואז אני אומר 'על הגיטרה... גיטרה', אני לא זוכר את השם - ולפני רגע שיננתי אותו", המשיך גרוניך לתאר את מצבו, "אנשים לא כל כך מבינים מה קורה לי. אני מחייך, אז הם מחייכים – וזה ככה נגמר".

שלמה גרוניך
שלמה גרוניך

בריאיון סיפר גרוניך על התקופה הקשה שעוברת עליו, ועל החשש שלא יוכל להמשיך ולהופיע אם מצבו ידרדר. "לפני שתי הופעות, הייתה לי הופעה רעה מאוד, שהפסקתי לנגן, לא זכרתי את השיר, לא זכרתי את המילים", הוא סיפר, "זה הכי מביך והקהל הרגיש בזה".

"הופעה אחרי זה לעומת זאת עפה וזרמה, אז בגלל זה אני מתבייש להודות במה שקורה לי", הסביר גרוניך, "אני באיזשהו מקום קצת לא שולט בזה גם. זה להודות בזקנה שאופפת אותי ועוטפת אותי, ואני כל הזמן לא רוצה להודות שאני מזדקן".

באשר לשאלה אם ירצה להמשיך ולהופיע, אמר גרוניך: "אני לא רוצה להפסיק. הדבר הזה שעלול לפגוע בהופעות שלי, מפחיד אותי, מדכא אותי ומאיים עליי. אמרתי אמירה פוגענית ולא מוסרית - ואני בוחר באהבה בכל דבר. אני נגד גזענות, זה נורא. חשוב לי להגיד שאני מבקש סליחה, מכולם, במיוחד ממי שנפגע. אני כל חיי שיתפתי פעולה עם כל העדות, אני אוהב את השוני בעדות ובגלל זה אני עושה את זה".

שלמה גרוניך בהופעתו בפסטיבל עין גב
שלמה גרוניך בהופעתו בפסטיבל עין גב

כזכור, בהופעה אתמול אמר גרוניך: "הסתכלתי על הקהל ואמרתי, כזה קהל אני רוצה תמיד. באמת, אתם כל כך 'אשכנזיים' כאלה. אין פה אפילו צ'חצ'ח אחד". ההתנצלות של גרוניך הגיעה מייד על במת הפסטיבל, אבל התגובות החריפות לא איחרו להגיע, משר התרבות והספורט חילי טרופר ועד אמנים גדולים ומוכרים כמו ירדנה ארזי.

בני המשפחה חשפו הבוקר את אבחנת הרופאים, ולטענתם הוא סובל מדמנציה שמתבטאת בין היתר בקושי בזיכרון, בקשב, בשיפוט ובהתנהגות. בשנה האחרונה, הם מספרים, חלה הידרדרות במצבו, כשרק בימים האחרונים הוא נשלח לבדיקות נוספות. כך או כך, על האמירה שלו אתמול בהופעה, לדבריו, היה מעדיף לוותר.

שלמה גרוניך
שלמה גרוניך

ברקע הסערה, יש לציין כי בשנת 2017 מספר נשים טענו שגרוניך הטריד אותן מינית, ואישה בשנות ה-40 לחייה אף הגישה נגדו תלונה במשטרה.