גברי בנאי חוגג 80 ופותח את ספר הזיכרונות של התרבות הישראלית

חבר שלישיית "הגשש החיוור", שעשייתו הפכה לנכס צאן ברזל, משחזר את הרגעים המשמעותיים בחייו - ולא חושש להביע ביקורת על המצב הפוליטי: "סובל ממחלה של אהבת הארץ"

זמן צפייה: 12:25

רוב הישראלים מכירים אותו מ"הגשש החיוור", אבל בשביל אלה שלא גדלו על הצ'ופצ'יק של הקומקום הוא בסך הכל הפרזנטור של סבון הכלים - וזו רק תחנה קטנה במפעל החיים שנקרא גברי בנאי. הם היו שמונה ילדים שגדלו בדירת שני חדרים מעל שוק מחנה יהודה שבירושלים. גברי היה הצעיר שבהם, והוא נדבק בחיידק הבמה מאחיו הגדול יעקב. ללהקת הנח"ל התגייס גברי בעקבות האח המפורסם יוסי.

"ההורים היו בהלם, לא הבינו. מה זה שחקן?", סיפר. אחרי הצבא הוא הצטרף ללהקת התרנגולים עם שייקה לוי וישראל פוליאקוב, שהפכו לגשש החיוור בזכות האמרגן אברהם דשא (פשנל) שזיהה את הכישרון והפך אותם לשלאגר חוצה קהלים. במשך ארבעה עשורים הצליחו הגששים לזקק את הישראליות להומור שהפך לנכס צאן ברזל.

שלישיית ''הגשש החיוור''
שלישיית ''הגשש החיוור'' | צילום: החדשות 13

בנאי אף פעם לא טרח להסתיר את מה שהוא חושב. כבר במחצית שנות ה-80, כשהגששים הפכו לקונצנזוס, הם לא התביישו לבחור צד והשתתפו בקמפיין הבחירות של המערך. "אחותי אמרה לי – 'שורפים קלטות שלכם'. אמרתי – יקנו חדש. לא קרה לנו כלום", שחזר. גם היום, בנאי לא מהסס להצהיר את עמדותיו בגלוי. "מי שמשמר את הנרטיב של הקיפוח המזרחי זה דרעי", טען. "ש"ס רוצים שיהיו להם הרבה ש"סניקים קטנים מקופחים". על התבטאותו החריפה בעבר נגד מירי רגב, אמר בנאי: "אם הייתי יודע שמקליטים אותי, לא הייתי אומר שהיא בהמה. אף על פי שהיא מנסה להוכיח כל הזמן שהיא בהמה".

"אני חיה לידו 50 שנה כמעט", סיפרה עליו אשתו דפנה. "הוא סובל ממחלה שהיא אהבת הארץ מאוד עמוקה, של אחד שגדל בסמטאות ונשם את ירושלים וזה זורם אצלו בדם. כואב לו. כשהוא אומר דברים זה בא מהמקום שמאוד כואב לו".