ליברמן נגד הסרט הירדני: נשלול תקציבים מהתיאטרון ביפו

שר האוצר הנחה את הדרג המקצועי במשרדו לפעול לשלילת תקציב תיאטרון "אל-סראיא", שבחר להקרין הערב את הסרט "פרחה" - אותו הוא כינה "סרט הסתה מלא בכזבים ושקרים נגד חיילי צה"ל"

.שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

שר האוצר היוצא ויו"ר "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר (רביעי) לסערת הסרט הירדני "פארחה" של הבמאית הירדנית דארין ג' סאלם, שיעלה ביום חמישי הקרוב בנטפליקס. בתוך כך, ליברמן הנחה את הדרג המקצועי במשרדו לפעול לשלילת תקציב התיאטרון "אל-סראיא" שביפו, שבחר להקרין הערב את הסרט, אותו כינה ליברמן "סרט הסתה מלא בכזבים ושקרים נגד חיילי צה"ל".

הסרט "פארחה" מתאר בעלילתו מקרה שבו חיילי צה"ל רוצחים משפחה פלסטינית ב-1948, בזמן מלחמת העצמאות. בהפקה נטען כי הוא נוצר "בהשראת אירועים אמיתיים", ומספר את סיפורה של פארחה, פלסטינית בת 14 שחיה בכפר שהותקף על ידי חיילי צה"ל. כמו כן, הסרט מציג את חיילי צה"ל כשהם טובחים במשפחה של פליטים פלסטינים ומשאירים אחריהם תינוק. בסצנה אחרת, שנראית מנקודת מבטה של פארחה, מוצג כיצד משפחה שנמלטת נעצרת על ידי החיילים כשהאם יולדת.

"הזוי מבחינתי שחברת נטפליקס בחרה להעלות אצלה סרט שכל מטרתו הוא לייצר מצג שווא מסית נגד חיילי צה"ל, אך בחירה של מוסד תרבות מתוקצב על ידי מדינת ישראל להקרין את הסרט הנ"ל היא כבר החלטה בלתי מתקבלת על הדעת שדורשת לנקוט את כלל הצעדים האפשריים, לרבות שלילת תקציבים מאותו מוסד וזאת במטרה אולי עוד למנוע את הקרנת הסרט המזעזע הנ"ל או סרטים דומים בעתיד", נמסר מטעמו של השר.

פארחה, ירדן, סרט
מפיקת הסרט לצד אחד מהשחקנים המשתתפים בו. פסטיבל הסרטים ברמאללה, לפני שלושה שבועות | צילום: רויטרס

"מדינת ישראל היא מקום להצגת יצירות ישראליות ובינלאומיות, אך בטח לא מקום להכפיש את חיילי צה"ל וכוחות הביטחון שפועלים לילות כימים כדי להגן ולשמור על כלל האזרחים והתושבים שחיים בה", הוסיף.

גם שר התרבות והספורט היוצא, ח"כ חילי טרופר התייחס לסוגייה ואמר הבוקר: "נודע לי כי תיאטרון אל-סראיא ביפו מתכוון להקרין הערב את הסרט הירדני 'פארחה'. ההחלטה של תיאטרון נתמך בישראל להקרין סרט שעל פי הדיווחים כולל עלילות שווא כלפי חיילי צה"ל, מתאר טבח של משפחה תוך השוואה להתנהגות הנאצים בשואה, היא מקוממת במיוחד".

"העובדה שתיאטרון ישראלי נותן בימה לשקרים ולעלילות היא חרפה. אני קורא להנהלת התיאטרון לחזור בה מההחלטה להקרין סרט זה. כמו כן, אני פונה לשר האוצר מר אביגדור ליברמן, אשר הסמכות נתונה בידו, לבחון את סוגיית תיקצוב מוסד זה, לאור בחירתו להקרין סרט זה", הוסיף.

יצוין כי אתמול, יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר, התייחס גם הוא לנושא: "סרט ההסתה הירדני שישודר בנטפליקס מוכיח כמה צביעות יש בעולם כלפי ישראל שמותקפת בטרור רצחני עוד לפני הקמתה. הנדסת התודעה הזאת צריכה להיות מטופלת על ידי משרד החוץ בנחישות, בהסברה והצגת התמונה האמיתית מי הם הרוצחים ותאבי הדם. אסור לעבור בשתיקה על ניסיון עלילת הדם שתהדהד בעולם".

מנטפליקס טרם נמסרה תגובה.