בנט על הריגול המשטרתי: "לא נותיר את הציבור בלי מענה"

בעקבות הפרסומים האחרונים על שימוש המשטרה בתוכנות ריגול נגד פוליטיקאים, עיתונאים, אנשי עסקים ומקורבי נתניהו, הגיב ראש הממשלה בנט ואמר: "דברים לכאורה חמורים מאוד, נתייעץ עם היועמ"שית החדשה". אחרי שהשר לביטחון פנים הודיע כי יקים ועדת בדיקה ממשלתית, שר המשפטים סער ושרים נוספים קראו להקים ועדה ממלכתית

זמן צפייה: 02:41

לאחר שהשר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, הודיע בצהריים כי החליט להקים ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור את פרשת המשטרה ו-NSO, שר המשפטים גדעון סער קרא בישיבת הממשלה "להקים ועדת חקירה ממלכתית בעניין פגסוס". הבוקר פורסם ב"כלכליסט" חלק נוסף בתחקיר, ולפיו בין יעדי הריגול היו מנכ"לים של משרדים ממשלתיים, פוליטיקאים, ראשי ערים, עיתונאים ומקורבים לבנימין נתניהו.

בתוך כך, גם ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב לסערת הריגול המשטרתי: "אם הדברים שהתפרסמו נכונים - הם חמורים מאוד. 'פגסוס" הוא כלי חשוב מאוד במאבק נגד הטרור וגם במאבק נגד פשיעה חמורה, אבל הם לא נועדו ל"פישינג" רחב בקרב אזרחי ישראל או בקרב אנשי ציבור במדינת ישראל". עוד הוסיף לומר בנט: "המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד עמית מררי, בודקת ברמה נקודתית ומהירה את הדברים. בעוד זמן קצר הממשלה תמנה גם יועמ"שית חדשה, והייתי אומר שזה יתרון שהיא לא מתוך המערכת. היא לא הייתה בשנים המדוברות בתוך המערכת, ולכן אני מניח שאחרי שהיא תתמנה נשב ונתייעץ, נבין איך התמונה נראית ולא נשאיר את הציבור בלי מענה. אנחנו מבינים את חומרת העניין".

נפתלי בנט
נפתלי בנט | צילום: רויטרס

"החלטתי להקים ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור לעומק את הפגיעה בזכויות האזרחים ובפרטיותם בשנים המדוברות", נכתב בהודעת בר לב. "מתוך העדויות העולות, מסתמן שהכשלים, באם היו, היו תחת מפכ"לים קודמים, תחת שרים לביטחון פנים קודמים ותחת ממשלות קודמות. אני מישיר מבט אליכם, אזרחי ישראל ומתחייב לכם - ועדת הבדיקה תבדוק לעומק ולרוחב את כל הטענות. במשמרת שלי המחדלים הללו לא יקרו – המשטרה נמצאת תחת האחריות שלי ובסמכות שלי ואני אוודא שאם הייתה פגיעה בדמוקרטיה שקרתה בשנים הקודמות, אוקיע אותה ולא אתן לה לקרות".

השר בר-לב סיכם: "ועדת הבדיקה הממשלתית שאני מקים לסוגיית השימוש בטכנולוגיות המעקב על ידי כלל גופי מערכת אכיפת החוק, תהיה בראשות שופט בדימוס, אבקש משר המשפטים להביא לאישור הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית לה יוקנו הסמכויות העיקריות של ועדת חקירה ממלכתית לעניין זימון עדים, חקירתם באזהרה ותפיסת מסמכים. תהא רמת בכירותם של המזומנים באותם ימים אשר תהא – מהדרג המדיני, ממערכת המשפט, או ממשטרת ישראל".

בחלק חמישי של תחקיר "כלכליסט" שפורסם הבוקר נחשף כי המשטרה שתלה את תוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO בטלפונים של בכירים במגוון רב של תחומים, בהם מנכ"לית משרד המשפטי לשעבר אמי פלמור, מנכ"לי משרד האוצר לשעבר שי באב"ד וקרן טרנר, מובילי מחאות הנכים והאתיופים, עיתונאים ומקורבים לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - כולל בנו אבנר ויועציו טופז לוק ויונתן אוריך. "אשכרה זה קרה גם לי. באמת שאני בהלם. מסתבר שאין שום חשיבות לשטויות האלה, 'כן מעורב בפוליטיקה, לא מעורב', וזה יקרה גם לכם", כתב בתגובה בנו של יו"ר האופוזיציה בפייסבוק. עו"ד אמי פלמור, הגיבה לתחקיר בתוכנית "עולם הבוקר" ברשת 13 ואמרה כי "זה קשור לביקורת שהשמעתי כלפי המשטרה לאורך השנים, אין שום תירוץ פורמלי להאזנות האלה שמתקבל על הדעת".

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, אמר הבוקר כי פנה לבר לב בבקשה שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט. "עלינו להשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל מחד ולהסדיר את השימוש בטכנולוגיות במשטרת ישראל מאידך. ככל שתמצא הוועדה אי סדרים וכשלים הם יטופלו בהתאם לחוק", אמר שבתאי.