מרצח תאיר ועד לשחרור זדורוב: 15 שנה של דרמה משפטית

יציאתו מהכלא של הרוצח המורשע של תאיר ראדה למעצר בית לא סותמת את הגולל על הפרשה שמטלטלת את ישראל במשך שנים. חדשות 13 עושים סדר באירועים המרכזיים בפרשה

זמן צפייה: 02:58

רומן זדורוב יצא הערב (חמישי) מכותלי בית הכלא שיטה לראשונה לאחר 15 שנה. 15 שנה מאז שנעצר בגין רציחתה של תאיר ראדה בתיכון נופי גולן בקצרין. בעוד כשבוע וחצי יחל המשפט החוזר כששלב ההוכחות במשפט יחל ב-12 באוקטובר. הפרשה מסעירה את המדינה כל השנים הללו בזמן שגם אמה של תאיר, אילנה, חושבת שהצדק עדיין לא נעשה. חדשות 13 מביאים לכם את גלגולי הפרשה.

הרצח והמעצר

ב-6 בדצמבר נמצאה גופתה של ראדה בת ה-13 בתא השירותים בבית הספר נופי גולן בקצרין. בערב הרצח נעצר דר רחוב שהכחיש מעורבות ברצח ושוחרר לאחר שסיפק אליבי. בהמשך נעצר גם גנן בית הספר, שאף הוא שוחרר לאחר שאימתו את האליבי שסיפק. באותם ימים ברח גם האנס המורשע בני סלע מהכלא ולאחר תפיסתו נבדק החשד שהיה מעורב, אך הוא נשלל.

רומן זדורוב
זדורוב לאחר מעצרו | צילום: ואדים דניאל

תאיר ראדה
תאיר ראדה | צילום: רפרודוקציה

רק שישה ימים לאחר הרצח נעצר רומן זדורוב, פועל בניין ששהה בישראל באשרת תייר. בתחילה הכחיש זדורוב את המיוחס לו, אך בהמשך הודה במעשה בפני מדובב בתא המעצר ואף הראה לו בתנועת ידיים כיצד שיסף את גרונה של ראדה. כשבוע לאחר המעצר, נלקח זדורוב לשחזור ומסר כמה פרטים מוכמנים. כמו כן, מומחה לזיהוי פלילי קבע כי טביעת נעל על מכנסיה של תאיר תאמה לזו של זדורוב.

ההליך המשפטי

משפטו של זדורוב החל בפברואר 2007. כבר במהלך ההליך המשפטי החלו להתעורר הספקות במשפחת ראדה. המשפחה, ובראשה האם אילנה ראדה, עתרה לבג"ץ בדרישה לחדש את החקירה המשטרתית בטענה כי לא מוצו כל כיווני החקירה, אך העתירה נדחתה. בנוסף, החלו להתגלות סתירות בגרסאות שונות וגם תשומת הלב הציבורית הופנתה לאפשרות שייתכן וזדורוב אינו הרוצח.

[brightcove_iframe video_id='programs-four-edition-with-almog-boker-articles-part-2608211603' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_ay3vf02g' duration='286']

הקרב הפורנזי היה גם כן במרכז הדיון המשפטי. ד"ר מאיה פורמן-רזניק, שעבדה בעבר במכון לרפואה משפטית, העידה מטעם צוות ההגנה של זדורוב. בהמשך ניסתה המדינה למנוע את חזרתה של פורמן-רזניק למכון, אך היא שבה לבסוף. גם ד"ר חן קוגל, כיום מנהל המכון לרפואה משפטית, השמיע לא פעם את דעתו על הבעיות בתיק.

כשלוש שנים וחצי לאחר שהחל המשפט, הרשיע בית המשפט המחוזי בנצרת את זדורוב ברצח פה אחד וגזר עליו מאסר עולם. אז החל שלב הערעורים. בערעור הראשון לעליון החליט בית המשפט בצעד נדיר להחזיר את התיק חזרה לבית המשפט המחוזי. עם זאת, הטענות של צוות ההגנה של זדורוב נדחו והוא הורשע בפעם השנייה ברצח. הערעור השני הוגש בשנת 2014, אך גם הוא נדחה. עם זאת, הפעם הוא נדחה בדעת רוב. השופט יורם דנציגר היה דעת המיעוט וקבע כי יש לזכות את זדורוב מחמת הספק. בהמשך הוגשה בקשה לדיון נוסף, אך הוא נדחה ואז שוב הוגש ערעור.

לא מעט עורכי דין ייצגו את זדורוב. האחרון הוא עורך הדין ירום הלוי, שייצג את זדורוב בבקשה למשפט חוזר בפני שופט העליון חנן מלצר. לפני כשלושה חודשים וחצי פסק מלצר כי זדורוב יזכה למשפט חוזר בשל ראיות חדשות שהוצגו על ידי ההגנה. לאחר מכן הוחלט כי זדורוב ישוחרר למעצר בית, אך הפרקליטות ערערה על ההחלטה. שופט העליון אלכס שטיין דחה היום את בקשת המדינה ואף טען כי יש "כרסום לכאורה בראיות".

הזירה התקשורתית

גם בפן התקשורתי, לא מעט תוכניות מיוחדות וסדרות הוקדשו לפרשה שטלטלה את המדינה. אחת מהן הייתה "רק תאיר יודעת" של שרון גל, שחזר לאירועי הרצח וראיין שלוש מחברותיה של ראדה.

במרץ 2016 שודרה הסדרה "צל של אמת", סדרה בת ארבעה פרקים שהעלתה תיאוריות וספקות סביב מעורבותו של זדורוב ברצח. אחת המחלוקות הגדולות הייתה סביב א"ק, שבחלוף השנים נחשפה בשמה, אולה קרבצ'נקו. בסדרה נרמז כי לקרבצ'נקו היה קשר לרצח ויוצרי הסדרה ספגו ביקורת חריפה על כך.

אולה קרבצ'נקו-טימר
אולה קרבצ'נקו-טימר, א''ק | צילום: חדשות 13

גם עו"ד הלוי, המייצג את זדורוב, טען כי קרבנצ'נקו היא הרוצחת של תאיר ראדה. לאחרונה הודיע פרקליט המדינה עמית איסמן על סגירת התיק נגד קרבנצ'נקו מחוסר אשמה.

בעוד כשבוע וחצי יוגש כתב האישום המתוקן נגד זדורוב לבית המשפט המחוזי בנצרת. כאמור, רק בחודש אוקטובר יחל שלב ההוכחות. זדורוב שוחרר הערב למעצר בית בתנאים מגבילים: תיאסר כניסת מבקרים לבית שבו הוא שוהה, המשטרה תוכל לבצע האזנות וצו עיכוב יציאה מן הארץ הוצא נגדו ודרכונו הופקד.

כל החלטה במחוזי בנצרת תוביל ככל הנראה לערעור נוסף לעליון – כך שהפרשה, שלא יורדת מהכותרות כבר 15 שנה, רחוקה מסיום. אילנה ראדה אמרה היום כי היא חשה מבולבלת ונסערת בעקבות ההחלטה, אך היא מעוניינת שייעשה בצדק ומקווה כי המשפט החוזר ישים סוף לפרשה.