מפקד יס"מ ת"א בחקירה: "היה לו ריח של אלכוהול, לא נתתי שום מכה"

סגן ניצב יאיר חנונה נחקר מעל תשע שעות במשרדי המחלקה לחקירות שוטרים בחשד לשימוש באלימות מופרזת במעצר מפגין, ובעדותו הוא טען: "החזקתי לו את הפנים כדי שלא יירק עליי". גורמים בפרקליטות על בן גביר שתקף את מח"ש: "זו הזייה, לאן הוא עוד יירד?"

זמן צפייה: 06:25

מפקד יס"מ תל אביב סגן ניצב יאיר חנונה נחקר היום (רביעי) במחלקה לחקירות שוטרים במשך מעל תשע שעות, ולחדשות 13 הגיעו חלק מהדברים שאמר בחקירה על שימוש באלימות במעצר המפגין בן ה-18 אמיתי עבודי. בין היתר, טען חנונה כי "היה לו ריח חריף של אלכוהול. לא נתתי לו שום מכה".

"שוטר שראה את עבודי מנסה לדחוף פח מתחת למכת''זית, עצר אותו", סיפר חנונה בעדותו. "ראיתי שחבר שלי מתקשה במעצר אז באתי לעזור לו. הוא צרח על חבר שלי וזה נראה כאילו הוא מנסה לנגוח בו או לירוק עליו. הנער רצה לצעוק עליי והחזקתי לו את הפנים כדי שלא יירק עליי. היה לו ריח חריף של אלכוהול. לא נתתי לו שום מכה".

על הטענה שאמר לעצור "אני אאנוס את אמא שלך" טען מפקד היס"מ כי "לא הייתה שום אמירה על ההורים כפי שנטען". פרקליטו, עו"ד עופר ברטל מסר: "חבל שביצעו לחנונה משפט שדה ברשתות החברתיות, שחלקו הובל על ידי עורכי דין ששכחו את חזקת החפות".

מפקד יס''מ ת''א, סנ''צ יאיר חנונה, מגיע לחקירה במח''ש
מפקד יס''מ ת''א, סנ''צ יאיר חנונה, מגיע לחקירה במח''ש | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
שוטרי יס''מ תל אביב במפגן תמיכה לחבריהם שנחקרים במח''ש
שוטרי יס''מ תל אביב במפגן תמיכה לחבריהם שנחקרים במח''ש | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

במקביל לחקירתו של חנונה, ושל שוטרים נוספים, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קיים "מפגן תמיכה" עם שוטרי יס"מ ת"א באישור המפכ"ל קובי שבתאי ותקף את מח"ש כשאמר כי "ההתנהלות של מח"ש תמוהה וחמורה בעיניי". גורמים בפרקליטות הגיבו בחריפות לדבריו של השר בן גביר ואמרו לחדשות 13 כי "זו הזייה. לאן עוד יירד בן גביר? לא נתפס שבזמן שיש חקירה הוא מזמין עדים פוטנציאליים וחשודים למפגן תמיכה".

כמו כן, עלתה ביקורת חריפה על המפכ"ל ועל הפגנת שוטרי יס"מ מול משרדי מח"ש בבוקר: "שוטרים מפגינים מול משרדי מח"ש, לאן עוד נתדרדר" תנו  למח"ש לעשות את עבודתה".

השר בן גביר
השר בן גביר
שוטרי יס''מ תל אביב במפגן תמיכה לחבריהם שנחקרים במח''ש
שוטרי יס''מ תל אביב במפגן תמיכה לחבריהם שנחקרים במח''ש

מוקדם יותר היום ביקר בן גביר במפקדת מג"ב, הצטלם עם מדים מיוחדים וערך סיור במקום עם שבתאי. לאחר מכן הגיע למפגן התמיכה ואמר לשוטרי היס"מ: "באתי לומר לכם תודה רבה. אתם הגיבורים שלנו. אני יודע כמה אתם נותנים את הנשמה והלב שלכם וראיתי גם לא מעט מהסרטונים ובהם רואים מעט מהמפגינים, ואני אומר מקצת כי צריך להיות הגון, המפגינים ברובם הם אנשים ערכיים ומותר להם להפגין, אבל מקצתם מקללים ויורקים וזורקים עליכם גדרות ומנסים לפגוע".

"במשמרת שלי יהיה לכם גיבוי", הוסיף בן גביר, "ככה זה עובד. אני חושב שחלק מהתפקיד שלי כשר לביטחון לאומי, זה לבוא לכאן, להגיד לכם תודה ולתת לכם גב. אני לא מגבה אלימות ולפעמים קצת חורגים, אבל מהסרטונים שאני ראיתי, ראיתי שימוש בכוח סביר, ראיתי איך מנסים להרתיע אתכם וללכת עליכם אימים וזה לא יעזור לאף אחד. אני אומר למחלקה לחקירת שוטרים שאני מבין שמפקד היס"מ עדיין נמצא שם ממש עכשיו. זו התנהלות לא ברורה, מה רוצים? שרחובות תל אביב יהיו הפקר?".

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
המפכ''ל קובי שבתאי בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

עוד אמר בן גביר: "אתם עושים את העבודה לכולנו, כדי שיהיה איזון נכון, בין חופש הביטוי שהוא חשוב מאוד, לחופש תנועה, בין חופש של אנשים להפגין, ואני יודע שכולכם מכבדים את החופש הזה, לבין חופש של הורים, של נערים, לחזור הביתה. של אנשים באמבולנס להגיע לבית חולים, של נשים עובדות לחזור לילדים שלהם וההתנהלות של מח"ש תמוהה וחמורה מאוד בעיניי. אני מכיר את מח"ש גם מהצד השני, לא ראיתי מהירות כזו של הזמנה לחקירות, של שעות על גבי שעות ואני אומר, מח"ש לא תרתיע אתכם מלהמשיך לעשות את העבודה שלכם".

מהפרקליטות נמסר בתגובה לדברי בן גביר: "פרקליטות המדינה דוחה מכל וכל את הניסיון להטיל דופי במח"ש. מח"ש לא תורתע מלעשות את עבודתה. אנו שבים ואומרים כי מח"ש פועלת במקצועיות ומשיקולים ענייניים בלבד וכל ניסיון להטיל דופי בעבודתה לא יצלח. מערכת אכיפת החוק תמשיך לפעול בהתאם לדין, ללא מורא וללא משוא פנים".