ביהמ"ש פסק: מצלמות המהירות של משטרת ישראל אמינות

אחרי שב-2018 קבע בית המשפט כי מערכת א3 אינה אמינה, כעת קבע הרכב של שלושה שופטים בבית משפט השלום בבאר שבע פה אחד כי המערכת אמינה: "דיוק המדידות שמבצעת המערכת, הוכח מעבר לכל ספק סביר"

מצלמת מהירות
מצלמת מהירות | צילום: החדשות 13

הרכב של שלושה שופטים בבית משפט השלום בבאר שבע קבע היום (חמישי) פה אחד כי מצלמות המהירות הנייחות של משטרת ישראל (מערכת א3), אמינות מאוד. זאת במסגרת הרשעת נגד שנגדו הוגשו שלושה כתבי אישום בעבירות של נהיגה במהירות העולה על המותר. העבירות תועדו באמצעות אותה מערכת. בהחלטת בית המשפט נכתב כי הנאשם כפר במיוחס לו. כפירתו התמקדה בעיקר בשאלת אמינות מערכת מצלמות א3. ב-2018 קבע בית המשפט בעכו כי המערכת אינה אמינה.

"לצורך הוכחת אמינות המערכת הצטיידה המאשימה בחוות דעת של מומחים רבים מהארץ ומחו"ל, נכתב בהחלטה, "לרבות חוות דעת של נציג היצרן, שמתגורר בהולנד, חוות דעת של ראש המעבדה להנדסת רכב בטכניון, חוות דעת של ראש ענף תאימות ואלקטרו-מגנטיקה במכון התקנים וחוות דעת נוספות של מהנדסים ואנשי מחשוב".

"מערכת א3 פועלת בהתאם לעקרון בו רכב חולף על פני קטע דרך שאורכו ידוע ומדוד מראש, כאשר בכניסתו לקטע דרך זה מתחילה מדידת זמן, וביציאתו של הרכב מקטע הדרך הנתון, נעצרת מדידת הזמן. מערכת א3 מחשבת את מהירות הרכב על ידי חלוקת אורך הדרך בזמן שנמדד. הפעלת ה'סטופר' מבוססת על-ידי שימוש בשני גלאים המזהים הפרעות שמייצר הרכב בשדה האלקטרומגנטי המיוצר על ידי לולאות הטמונות בכביש. השעון שמודד את הזמן ('סטופר') מבוסס על גביש קוורץ קריסטלי, ומנותר כל העת על ידי שעון נוסף הפועל בתדר שונה וזאת להבטחת דיוק מרבי במדידת הזמן".

עוד נטען: "דיוק המדידות שמבצעת המערכת, הוכח מעבר לכל ספק סביר באמצעות חוות דעת שהגיש מומחה מהמעבדה להנדסת רכב בטכניון. המומחה ערך 'מבחני שטח' שבמסגרתם נמדדה מהירות כלי הרכב בו-זמנית, הן באמצעות מערכת א3 והן באמצעות מכשירים אחרים: מכשירי ויבוקס ווידיאו-בוקס אשר פועלים בשיטת מדידה שונה לחלוטין, מכשירים אשר קובעים את הזמן ואת הדרך על בסיס לפחות 7 לוויינים ורמת הדיוק שלהם גבוהה מאוד".

"לאחר שתוצאות הניסוי נבחנו בצורה מעמיקה על-ידי בית המשפט, הגיע בית המשפט למסקנה כי מערכת א3 מספקת תוצאות מדידת מהירות אמינות של כלי רכב, ברמת דיוק גבוהה מאד, תוך עמידה בדרישות שנקבעו בתקן הישראלי הרלוונטי". עוד נאמר כי "בסופו של הליך ארוך ומורכב מאד, הגיע בית המשפט להחלטה פה אחד לפיה המדינה הוכיחה מעבר לכל ספק סביר כי מערכת א3, מספקת מדידות מהירות מדויקות, שניתן להסתמך עליהן לצורך הרשעה בהליך פלילי".