המשנה ליועמ"שית על "חוק דרעי 2": "המחוקק נותן פטור ממרות הדין"

ד"ר גיל לימון אמר בדיון של הוועדה המיוחדת לתיקון חוק יסוד: הממשלה, כי החוק הוא "חור שחור נורמטיבי, פשוטו כמשמעו, שנחקק מטעמים פרסונליים גרידא. איזה מסר יוצא מבית המחוקקים לציבור הרחב שומר החוק?"

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: רויטרס

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, ד"ר גיל לימון, התייחס הבוקר (רביעי) בדיון של הוועדה המיוחדת לתיקון חוק יסוד הממשלה (ביקורת שיפוטית בעניין מינויי שרים) ל"חוק דרעי 2". הוא ציין כי "מדובר ב'חור שחור' נורמטיבי פשוטו כמשמעו, שנחקק מטעמים פרסונליים גרידא. ואם גם החוק הנוכחי ייפסל בבג"ץ – אז כמו שנאמר פעם בטלוויזיה: 'במקרה הכינותי מראש', חוק נוסף שיפתור את הבעיה מקודם בימים אלו ממש באולם הסמוך של ועדת החוקה, חוק ומשפט, והוא קובע שבית המשפט לא יידרש לשאלה בדבר תוקפו של חוק יסוד ולא יהיה תוקף להחלטה שהתקבלה בעניין כאמור.

"אפשר לסכם ולומר שהצעת החוק הנוכחית היא חוליה נוספת בשרשרת של תיקונים חוקתיים שמכוונים לביטול נפקותם של פסקי דין פרטניים בעניינו של אדם ספציפי. בדרך להשגת המטרה הזו, כל אחד מהתיקונים החוקתיים האמורים מסיר שכבת הגנה נוספת מפני מינויים פסולים לתפקידי שרים בממשלה, עד לתוצאה של כוח שלטוני חסר רסנים וגבולות, שיאפשר את ביצוע המינוי שנפסק כי הוא אינו חוקי.

גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה
גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה

"במצב דברים זה, אנו סבורים שמדובר במקרה בעל מאפיינים משמעותיים של שימוש לרעה בסמכות המכוננת, שלא למטרה שלשמה היא נועדה, על רקע פרסונלי, תוך ניסיון לשנות את תוצאותיהם של שני פסקי דין שניתנו בעניינו של אדם ספציפי. על כן, ההסדר ניצב בסיכון משמעותי לכך שבית המשפט יקבע, בעתירות שיוגשו נגד חוקתיות התיקון הנדון, כי מדובר בשימוש לרעה בסמכות המכוננת. איזה מסר יוצא מבית המחוקקים לציבור הרחב ביצירת 'החור השחור' הנורמטיבי הזה בהיבטי השוויון בפני החוק? מה הציבור שומר החוק, שנדרש לציית לחוקי המדינה, יחשוב לעצמו, כשהוא רואה את בית המחוקקים עושה שימוש בסמכות המכוננת כדי לתת פטור ממרותו של הדין, כאשר הדבר נוגע לאחד מחברי הבית הזה?".