יום לפני בג"ץ דרעי: שר המשפטים לוין יציג את "רפורמת המשילות"

הכניסה של יריב לוין למשרד המשפטים מסמלת אולי יותר מכל את הכיוון אליו תלך ממשלתו השישית של נתניהו, והערב הוא יכנס מסיבת עיתונאים בה הוא צפוי להציג את המהפכה החוקתית שהוא מתכנן: פסקת ההתגברות ברוב של 61, חוק היועמ"שים ושינוי הוועדה לבחירת שופטים

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הכניסה של יריב לוין למשרד המשפטים מסמלת אולי יותר מכל את הכיוון אליו תלך ממשלתו השישית של בנימין נתניהו, והערב (רביעי) בשעה 20:00 יכנס שר המשפטים הנכנס מסיבת עיתונאים, ובה הוא צפוי להציג את "רפורמת המשילות" שלו.

הוא נחשב לאיש סודו של נתניהו, והוא אחד האנשים היחידים שבני הזוג נתניהו נותנים בו אמון מלא. אחרי המסר שעבר מלוין כי יקבל עליו את התפקיד רק אם יקבל גיבוי מלא למהפכה החוקתית שהוא מתכנן - די ברור שמערכת המשפט הישראלית עומדת בפני שינויים מרחיקי לכת.

בשבועות האחרונים לוין נפגש עם משפטנים ימניים שמרניים, חלקם מפורום קהלת, ושם הוא תכנן את שלבי הרפורמות שלו. בין השינויים שרפורמת המשילות של לוין תכלול ניתן למנות את העברת פסקת ההתגברות ברוב של 61, חוק היועמ"שים לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, וכן שינוי הוועדה לבחירת שופטים.

בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) כתב בעמוד הפייסבוק שלו על ההצהרה המסתמנת של לוין: "תוכנית לוין להעברת פסקת התגברות ב-61, ביטול עילת הסבירות, החלפת עורכי דין בפוליטיקאים בועדה לבחירת שופטים ועוד סעיפים שניודע להם בהמשך הם פגיעה באיזון העדין בין הרשויות ששומר על הדמוקרטיה בישראל. ביצוע צעדים אלו ערב דיון בבג"ץ הוא לא פחות מניסיון לסחיטה ולוחמה פסיכולוגית כלפי מערכת המשפט שבימים כתיקונם הפעלנו נגד אויבנו".

השרה לשעבר, ח"כ אורית פרקש הכהן כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "מישהו חושב שזה מקרי ששר המשפטים מפרסם את הרפורמה המשפטית שלו יום לפני הדיון המשפטי בעניין דרעי??? אין להתבלבל - כך נראה איום על הרשות השופטת במדינת ישראל".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, מסר: "יצא המרצע מן השק. הממשלה החדשה רוצה כוח ללא גבולות, ללא פיקוח וללא רסן ולהפוך את מדינת ישראל ממדינה יהודית, דמוקרטית וליברלית למדינה חשוכה. עיתוי הודעת שר המשפטים הנכנס, ערב דיונים בבג"ץ, בוודאי אינו מקרי והוא מהלך אנטי דמוקרטי לכשעצמו, שנועד להלך אימים על שופטי בית המשפט העליון ולפגוע בעצמאותם להחליט כמיטב שיפוטם".

"ככל הנראה מדובר בשיעור ששר המשפטים למד מארדואן, וחבל שכך", הוסיף עו"ד חימי, "אנו לא נאפשר פגיעה בעצמאות בית המשפט, לא נאפשר פוליטיזציה של בית המשפט ולא נאפשר את עריצות הממשלה. נעשה כל שביכולתינו על מנת למנוע מהלכי בזק פסולים וחמורים המאיימים על צביונה של המדינה, לרבות יציאה לרחובות (לפני שזה יהיה אסור על-פי חוק)".