המפכ"ל: "בן גביר מתערב בפעילות המשטרה"; השר השיב: "לא עציץ"

פרק נוסף בעימות: המפכ"ל קובי שבתאי שלח ליועצת המשפטית בהרב-מיארה מכתב בה הבהיר באופן תקיף כי השר לביטחון לאומי "מתערב באירועים קונקרטיים של המשטרה בניגוד להחלטת בית המשפט". במכתבו תיקן תאריכים של שיחות עם הרמטכ"ל אותן ציין במכתב קודם, בן גביר הגיב: "ניסיון הפיכה, אמשיך להתוות את המדיניות ולוודא שהיא מיושמת"

זמן צפייה: 02:13

פרק נוסף בעימות: המפכ"ל קובי שבתאי שלח היום (שישי) מכתב נוסף ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בה הבהיר את "התערבות השר לביטחון לאומי באירועים קונקרטיים".  במכתב טוען שבתאי כי "בעקבות הניסיון לטשטש את חומרת האירועים שתיארתי במכתבי אבהיר, כי התייחסותי לעניין אבטחת שיירות הסיוע נוגעת להנחיה האסורה של השר שלא לבצע את המשימה. השר נתן הנחיה זו בניגוד גמור להחלטת בית המשפט העליון האוסרת עליו להתערב באירועים קונקרטיים, ובניגוד להחלטה של הקבינט בו הוא חבר".

עוד לטענתו של המפכ"ל, הוא מתקן כי השיחות המוזכרות במכתב הקודם לא התקיימו ב-13 בינואר אלא ב-28, או בסמוך לכך, אך "אין לדבר כל השפעה על העובדה שהשר ניסה להתערב בפעילות האופרטיבית של המשטרה באופן פסול".

השר בן גביר מסר בתגובה: "הפנייה השקרית והמגומגמת של היועצת המשפטית לממשלה ושל המפכ"ל היוצא שבתאי, שכבר הספיק לחזור בו מכל מיני תאריכים לבית המשפט העליון - היא לא פחות מניסיון הפיכה במדינה דמוקרטית. לאורך כל השנים שרים בימין התוו מדיניות, אבל לא בדקו שהיא מיושמת. אני גם מתווה מדיניות, וגם בודק שהיא מיושמת. אני לא נבחרתי כעציץ. אמשיך להתוות את המדיניות, לברר שהיא מיושמת, זה המנדט הציבורי שקיבלתי".

עימותים בהר מירון
עימותים בהר מירון | צילום: דוברות המשטרה

אתמול שלח שבתאי מכתב אחר ליועצת המשפטית לממשלה בטענה כי בן גביר מתערב בעבודת המשטרה. "בתאריך 13.01.24 יצר איתי קשר טלפוני הרמטכ"ל בנוגע לליווי שיירות הסיוע ההומניטרי", כתב המפכ"ל בפתח דבריו, "בעקבות שיחה זו, התקשרתי לממ"ז דרום על מנת לבדוק את הסוגיה ונאמר לי כי התקיימה שיחת ועידה בהשתתפות השר לביטחון לאומי, הסמפכ"ל וממ"ז דרום, שבמסגרתה הנחה השר לביטחון לאומי כי המדיניות שלו היא כי אין לסייע בנושא כיוון שזו אחריות צה"ל. בשיחתי עם השר לביטחון לאומי נאמר לי ע"י השר כי המשימה היא משימה שבתחום אחריות צה"ל ולא משטרת ישראל. הבהרתי לשר כי מדובר במשימה של משטרת ישראל והשר מחה בפניי והבהיר כי יהיו לכך השלכות".

"ביום 14.5.24 פנה אליי השר לביטחון לאומי ביחס לפעילות המשטרה לאבטחת שיירות הסיוע", המשיך שבתאי, "בעת נסיעה של השר לאזור שדרות, הבחין השר ככל הנראה בכוחות משטרה המאבטחים את השיירות. השר ניגש לשוטרים ולקצינים בשטח והבהיר להם את התנגדותו לפעילות זו".

השר בן גביר ורב-ניצב שבתאי
השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עוד כתב המפכ"ל: "בהערכת המצב השבועית שהתקיימה בתאריך 23.05.24 מחה בפניי השר לביטחון לאומי על השקעת כוחות המשטרה הרבים בפעילות ליווי השיירות, שכזכור נעשית על פי החלטה של הקבינט והנחיות מפורשות של רוה"מ. הבהרתי לשר כי המשטרה מבצעת ותמשיך לבצע את תפקידה גם בסוגיה זו".

"אתמול פעלה המשטרה בהר מירון להרחקת גורמים שניסו להתקהל במקום בניגוד לחוק ולצו אלוף הפיקוד. במהלך האירוע התרחשו מספר אירועים של הפעלת כוח על ידי שוטרים שהביאו לביקורת חריפה כלפי המשטרה. מאמצעי התקשורת התברר לי כי השר שוחח עם ממ"ז צפון ועם מפקד מג"ב וסיכם עם מפקד מג"ב על 'השעיית' חלק מהשוטרים המעורבים. שיחה זו, התייחסה כאמור להתנהלות המשטרה באירוע קונקרטי, ישירות מול המפקדים וללא תיאום איתי וללא ידיעתי. בשולי הדברים אציין, כי הן לשר והן למפקד מג"ב אין סמכות להשעות את השוטרים, ודאי בטרם בירור האירוע ועל כן בתיאום עם מפקד מג"ב הנחיתי כי השוטרים לא יושעו אלא יורחקו מפעילת מבצעית עד לקיום בירור בנושא".