במצב רפואי רעוע, אבל יכול לטוס: ברלנד הורשה לצאת לאומן

בית המשפט המחוזי אישר לעבריין המין המורשע לטוס לאומן שבאוקראינה על אף צו איסור יציאה מן הארץ שהוטל עליו בעקבות הרשעותיו הקודמות. המתלוננות התנגדו לבקשה: "מה יעשה הקשיש החולני במקרה של הפגזה?"

זמן צפייה: 02:15

בית המשפט המחוזי בירושלים החליט היום (חמישי) להתיר לעבריין המין, הרב אליעזר ברלנד, לטוס לאומן למרות צו עיכוב היציאה מהארץ נגדו. המתלוננות נגד ברלנד - שהורשע בעבירות של תקיפה ומעשים מגונים - מתנגדות לאישור בקשתו. הן מיוצגות על-ידי עו"ד רון אביב, ובאמצעותו הגיבו על הבקשה.

"אותו עבריין מין מבקש לנסוע לנסיעה ארוכה, עם תחנות ביניים, לאזור קרבות, שממשלות ישראל ואוקראינה הוציאו אזהרת מסע מפורשת וחמורה לגבי נסיעה לשם, עם דגש על הימנעות מנסיעה לאומן", נכתב בהתנגדות לבקשה שהוגשה לבית המשפט. "אנשים צעירים ובריאים מוזהרים מהגעה לאזור הקרבות, מחשש לחייהם - ומה יעשה הקשיש החולני במקרה של הפגזה? האמנם ישיל מעליו את השנים ואת המחלות, וירוץ אל המחסה הקרוב?".

עוד נכתב: "דומה כי הדברים ברורים, למבקש אין שום 'זכות' לצאת מהארץ, למבקש אין שום 'זכות' להציע ערבים, המבקש אינו יכול לפרש את הנכונות שהיתה בעבר, כשעוד היתה תקווה לסיים את התיק בפשרה ולקצר את עינוי הקורבנות, כאילו היא רשות קבועה".

בנקודות שדרכן נסו מיליוני פליטים אוקראינים לפני פחות משנה, עוברים היום עשרות חסידים לאוקראינה כדי לשהות בקרב של רבי נחמן מברסלב בראש השנה. המלחמה באוקראינה עדיין בעיצומה: רק לפני כמה ימים נהרג אדם לאחר מתקפת טילים באזור אומן. ביום חמישי שוחח לפיד עם זלנסקי וקרא לאזרחים שלא לנסוע. האיש, שעד לא מזמן. "שאף אחד לא יעז להישאר פה בראש השנה", הוא אמר לאחרונה. "חייבים לנסוע לאומן. זה 3,000 שקל. אפשר גם לנסוע בקיאקים".

למרות צו היציאה מהארץ נגדו, ברלנד, כאמור, הגיש בקשה לבית המשפט לאפשר לו לנסוע לאומן: "אפשר דרך לבנון, דרך טורקיה, דרך איראן".  בנוסף, הוא נותן לחסידיו טיפים - לא בדיוק כשרים: "כל אחד יקבל שיעור פרטי איך מבריחים, איך בונים מזוודה עם דופן כפולה, משולשת, מרובעת". באוקראינה כבר מכירים את החסידים ויודעים שהם לא יוותרו כל כך מהר על הנסיעה. והשבוע, שירות הביטחון האוקראיני, ערך אימונים לקראת הגעת אלפי המתפללים. אלפי חסידים שחששו שהכניסה לאומן תיחסם - הקדימו את נסיעתם.

"זה הדבר הכי קל בעולם", אמר אחד מהם. "אין בעיה לעבור את הגבולות. יש פה כבר עשרות אלפים ויש בדרך עוד שיגיעו לרבנו הקדוש"..

אליעזר ברלנד הוא מנהיג "ישיבת שובו בנים" בחסידות ברסלב. ב-2016 הורשע על פי הודאתו במסגרת עסקת טיעון בעבירות מעשים מגונים ותקיפה ונידון ל-18 חודשי מאסר, מהם ריצה בפועל 10 חודשים. עד לפרסום פרשיותיו הפליליות היה נחשב ממנהיגי חסידות ברסלב, אך כיום, בעקבותיהן, מתנגדים לו רבנים רבים, מברסלב ומחוץ לה.