בג"ץ: "על המדינה להסביר אם חוקי להחזיק עצורים בשדה תימן"

חצי שעה לפני הדיון הגישה הפרקליטות בקשה לדחייתו ליום חמישי. הסיבה: "לא עלה בידי גורמי המדינה להשלים את כלל התהליכים הנדרשים לצורך יישום הנחיית ראש הממשלה בעת הקרובה". השופט פוגלמן דחה את הבקשה

תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן"
תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן" | צילום: צילום מסך, מתוך CNN

בג"ץ הוציא הערב (שני) צו על תנאי בנוגע לעתירות נגד הפעלת מתקן המעצר "שדה תימן" שבנגב, שלפיו על המדינה להסביר האם החוק מאפשר להמשיך ולהחזיק עצורים במקום.

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר: "שדה תימן" הוא מקום שבו מתבצעים פשעים. הוא אינו עומד בסטנדרט של המשפט הישראלי והבינלאומי לכליאה, והמשך החזקת אנשים בו אינה חוקית ועלולה להגיע אף כדי פשע מלחמה. על הממשלה לפעול בדחיפות להעברתם של כל הכלואים ממנו, ולחדול לעשות בו שימוש".

בעתירה טענו הארגונים כי הפגיעות הקשות בזכויות העצורים הופכות שלילת החירות במתקן לבלתי חוקתית ואינן מאפשרות להמשיך ולהחזיק בו עצורים. מדיניות הממשלה הפכה את שדה תימן ל"אקס טריטוריה" שבה אין דין ואין דיין, חור שחור שבו מוחזקים עצורים בתנאים תת-אנושיים, ללא כל פיקוח חיצוני וללא כל אפשרות לבקר את הנעשה במתקן.

חצי שעה לפני הדיון הגישה הפרקליטות בקשה לדחייתו ליום חמישי. הסיבה: "לא עלה בידי גורמי המדינה להשלים את כלל התהליכים הנדרשים לצורך יישום הנחיית ראש הממשלה בעת הקרובה". ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, דחה את הבקשה - והדיון התקיים כמתוכנן.

מחבלי חמאס בכלא
מחבלי חמאס בכלא | צילום: חדשות 13

בבקשת הפרקליטות נכתב כי "אתמול התקיים דיון בראשות המטה לביטחון לאומי ובהשתתפות כלל הגורמים הרלוונטיים במטרה לעקוב אחר מימוש הנחיית ראש הממשלה. לאחר מכן, ובהתאם לסיכום ראש הממשלה מהדיון בקבינט ב-11 ביולי 2024, התקיים שיח אינטנסיבי בין המשרד לביטחון לאומי, שירות בתי הסוהר, משרד האוצר והמטה לביטחון לאומי, עד לשעת הגשת בקשה זו. בשים לב לפרק הזמן הקצר שחלף מאז ישיבת הקבינט לא עלה בידי גורמי המדינה להשלים את כלל התהליכים הנדרשים לצורך יישום הנחיית ראש הממשלה, אשר יישומה בעת הקרובה, עתיד להשפיע על אופן בירור העתירה וההכרעה בה".

"במצב דברים זה, אין מנוס מהגשת בקשה לדחייה קצרה של מועד הדיון וקביעתו מחדש, החל מיום חמישי הקרוב, כדי שיתאפשר למדינה להגיש את הודעתה".