היועמ"שית: "לא ניתן לסבסד לימודים לחייבי גיוס - הנמנעים ממנו"

בהתאם להחלטת בג"ץ בנושא חוק הגיוס, הבהירה גלי בהרב-מיארה כי "הממשלה לא רשאית לסבסד מעונות יום לחרדים החבים בגיוס ואינם מתגייסים". עוד כתבה בהודעתה: "לא ניתן למנוע זכאות לסבסוד של כלל האוכלוסיה הזכאית - רק כדי לכפות פתרון לגיוס"

גלי בהרב-מיארה והפגנת חרדים נגד גיוס
גלי בהרב-מיארה והפגנת חרדים נגד גיוס | צילום: יונתן זינדל, מרים אלסטר / פלאש 90

ברקע הימנעות הייעוץ המשפטי לממשלה לשלוח נציגים לדיונים שמתקיימים בנוגע לנוסח חוק הגיוס, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה היום (רביעי) לבג"ץ כי כתוצאה של פסק הדין בנושא חוק הגיוס, "הממשלה לא רשאית לסבסד את לימודיהם של מי שחייבים בגיוס - ואינם מתגייסים".

עוד האשימה בהודעתה את שר העבודה, יואב בן צור, כי "אינו מאפשר לכלל המשפחות הזכאיות לסבסוד לקבל את הסבסוד השנתי שהן זכאיות לו, כדי לכפות מציאת פתרון שיאפשר סבסוד גם של משפחות תלמידי ישיבות חייבי גיוס - התנהלות זו אינה כדין".

"לא ניתן למנוע זכאות לסבסוד של כלל האוכלוסיה הזכאית רק כדי לכפות פתרון שיאפשר לסבסד את משפחות תלמידי הישיבות חייבי הגיוס שאינם זכאיות לסבסוד כתוצאה של פסק הדין , המהוות מיעוט המשפחות הזכאיות ביחס לכלל הציבור", הוסיפה בהרב-מיארה.

ח"כ מירב כהן (יש עתיד) התייחסה: "ממשלת המחדל מנסה כל ישראבלוף אפשרי, כל התחכמות, כל שקר, כדי לעודד מעל 60 אלף גברים חרדים צעירים ובריאים להשתמט משירות צבאי בזמן מלחמה. ‏זו חרפה מוסרית, אות קין שלא יימחה ממצחם של כל חברי הממשלה והקואליציה לעולם".

השר יואב בן צור
שר העבודה יואב בן צור | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כאמור, אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 כי הייעוץ המשפטי לממשלה נמנע בשבועות האחרונים מלשלוח נציג לדיונים שמתקיימים בנוגע לנוסח חוק הגיוס. מדובר בדיונים שבהם משתתפים גורמי המקצוע של ועדת החוץ והביטחון - ולאחרונה גם היועץ המשפטי של משרד הביטחון - שמטרתם לגבש נוסח מתוקן לקריאה שניה ושלישית. אתמול, בדיון של בוועדת החוץ והביטחון, התייחס היו"ר יולי אדלשטיין להיעדרות נציגי היועצת המשפטית לממשלה - ואמר: "ב-28 שנותיי בכנסת לא נתקלתי בתקדים כזה".

נזכיר כי מדובר בחוק שהחלה לקדם הממשלה הקודמת עוד לפני המלחמה, והנוכחית אישרה החלת דין רציפות כדי להמשיך את הליך החקיקה בכנסת הנוכחית, כששר הביטחון הצביע נגד ויו"ר הוועדה אדלשטיין תמך - אך התחייב לתיקונים בנוסח החוק לפני שיובא לאישור בקריאות שנייה ושלישית.

מחאה נגד חוק הגיוס בירושלים
מחאה נגד חוק הגיוס בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני כשבוע, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, יו"ר יהדות התורה, שיגר איום נוסף לכיוונם של ראש הממשלה בנימין נתניהו והנהלת הקואליציה - כשהודיע שלא יאפשר להעלות את חוק התקציב לדיון בממשלה עד שיאושר חוק הגיוס. "נשתתף בדיונים על חוק התקציב 2025 כפי שהשתתפנו עד כה", מסר גולדקנופף בהודעה שפרסם, בה הבהיר: "עם זאת, ראש הממשלה מודע לכך שחוק התקציב לא יעלה לדיון בממשלה עד להעברת חוק הגיוס".