ביהמ"ש הכריע: נדחה הערעור על זיכוי השוטר שירה בסלומון טקה

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה פה אחד את הערעור מח"ש על זיכוי השוטר שירה למוות בטקה בן ה-18 לפני כחמש שנים, וכתב בהחלטתו: "לא מצאנו מקום להתערב בהכרעת דינו של בימ"ש קמא, שניתנה בהתבסס על העדויות והראיות שהוצגו בתיק, הביאה בחשבון את מכלול השיקולים הנוגעים לעניין - והתייחסה בפירוט לכל הטענות"

סלמון טקה ז"ל
סלומון טקה ז"ל | צילום: חדשות 13

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה היום (שלישי) פה אחד את ערעור המחלקה לחקירות שוטרים על זיכוי השוטר שירה למוות בסלומון טקה בן ה-18 בשנת 2019. ביהמ"ש כתב בהחלטתו: "לא מצאנו מקום להתערב בהכרעת דינו של בימ"ש קמא, אשר ניתנה בהתבסס על העדויות והראיות שהוצגו בתיק, הביאה בחשבון את מכלול השיקולים הנוגעים לעניין והתייחסה בפירוט לכל הטענות".

"מכלל הראיות עלה שפנייתו של המשיב לחבורת המנוח, על רקע הבנתו שמתבצעת עבירה כלפי קטין אחר, הייתה התנהלות ראויה קצין משטרה שנקלע באקראי עם משפחתו בעת בילוי משפחתי וכשלא היה בתפקיד, לאירוע פלילי. הוא עזב את משפחתו, אשתו וילדיו הקטינים שעלולים למצוא עצמם בסכנה, ונחלץ לטפל באירוע כמצופה מכל שוטר, לא כל שכן מקצין משטרה".

מחאה למען סלומון טקה
מחאה למען סלומון טקה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

"האירוע התדרדר בעיקר עקב התנהלות הצעירים שתקפו אותו באבנים. הוא היה נתון בסכנת חיים מיידית וממשית בעת האירוע, ועל רקע זה הוא ירה באקדחו סמוך לרגליו של טקה", נכתב בהחלטה.

עוד נכתב: "הרכב השופטים בערעור סבר שגם אם אופן ביצוע הירי לכיוון האספלט, סמוך לרגליו של טקה, היה שגוי מבחינה מקצועית ומבצעית, אין בכך כדי להביא להרשעה בעבירה של גרימת מוות ברשלנות שכן הוא אינו מגיע לרף הפלילי, ובכל מקרה עומד לו סייג ההגנה העצמית". ביהמ"ש הדגיש: "כוחות ביטחון, ובהם אנשי משטרה, מחויבים לחוק ולשמירתו".

שחזור מקרה הירי בסלומון טקה
שחזור מקרה הירי בסלומון טקה | צילום: חדשות 13

כאמור, ע', קצין המשטרה שירה למוות בטקה לפני כחמש שנים, זוכה מאשמה בחודש אפריל. על-פי השופט זיאד פלאח, הנערים שהיו עם טקה בעת הירי הם "עדים לא אמינים". לאחר הקראת הכרעת הדין - שאורכה 220 עמודים - אחותו של טקה, ימי, פרצה בבכי באולם. אמו וובג'ג אמרה: "זה כאב גדול ואכזבה. הייתה לנו תקווה קטנה והיא נגוזה. אין צדק".

עו"ד רינה איילין גורליק, מנכ"לית אגודת יהודי אתיופיה, אמרה כי "החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה מהווה תקדים מסוכן, שפוגע באמון הציבור במערכת המשפט ומאפשר אלימות משטרתית, שעלולה להגיע לכל אזרח במדינה. החלטה זו מסוכנת אף יותר, בימים אלו בהם אנו עדים לאלימות משטרתית שמתרחבת לכלל האכלוסיה, ושיטור יתר כלפי אוכלוסיות ספציפיות ואזלת יד כלפי אחרות. נתעמק בהחלטת בית המשפט ונדון עם מח"ש על אפשרות לבקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. ביהמ"ש הכשיר נוהל חדש בשינוי נוהל פתיחה באש, וזה תקדים מסוכן עבור כל אזרח במדינה. לא נוותר עד שהצדק המתבקש ייעשה וייראה – עבור סלמון טקה. עבור כולנו".