היועמ"שית לנתניהו: תקנות לשעת חירום? "רק במקרה חריג"

בהרב-מיארה שיגרה אתמול מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו שבו הדגישה כי "למעט במקרים חריגים ביותר – לא ניתן יהיה עוד להמשיך ולעשות שימוש בכלי של התקנת תקנות שעת חירום". עוד אמרה: "ככל שנדרש יהיה להרחיב את סמכויות הממשלה מעבר לדין הקיים, יש לפעול בדרך של קידום הצעות חוק ממשלתיות"

Screenshot 2023 09 29 074253
רה"מ בנימין נתניהו והיועמ"שית בהרב-מיארה | צילום: מרים אלסטר, חיים גולדברג / פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שיגרה אתמול (רביעי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו שבו הדגישה כי "למעט במקרים חריגים ביותר – לא ניתן יהיה עוד להמשיך ולעשות שימוש בכלי של התקנת תקנות שעת חירום. ככל שנדרש יהיה להרחיב את סמכויות הממשלה מעבר לדין הקיים, יש לפעול בדרך של קידום הצעות חוק ממשלתיות".

את המכתב העבירה בהרב-מיארה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, והוסיפה: "נכון לשוב ולכנס באופן סדיר את ישיבות הממשלה גם בעת הזו ולדון בהצעות ההחלטה בדרך המלך, בפרט בהחלטות מהותיות ועקרוניות, הכרוכות בהיבטים כלכליים, חברתיים או ביטחוניים. השימוש בכלי של משאל טלפוני בהתאם לסעיף 19 (א) לתקנון עבודת הממשלה, צריך לה ישמר למקרים חריגים שבהם ישנה דחיפות שאינה מאפשרת להמתין לישיבת ממשלה קרובה".

עוד כתבה היועמ"שית: "במסגרת התמודדות הממשלה עם מצב החירום הלאומי השורר במדינת ישראל מאז המתקפה הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר, ותחילתה של המערכה הצבאית 'חרבות ברזל', פעלנו על מנת להעמיד לרשות הממשלה כלים משפטיים חיוניים בלוח זמנים קצר, וכן, על מנת להקל ככל הניתן על עבודת הממשלה בנסיבות המורכבות שהתעוררו".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

"בחלוף תקופה של חודש ימים שבה מדינת ישראל מצויה במצב המתואר", הוסיפה בהרב-מיארה, "נבקש לפנות אליך בעניין שתי סוגיות הנוגעות להתנהלות הממשלה בתקופה זו, מתוך הבנה כי אנו מצויים ב'שגרת חירום', שעלולה להמשיך זמן רב, ועל כן, נדרש למצוא את האיזון הנכון בין צורכי השעה הדחופים לבין התנהלות תקינה של הרשות המבצעת. סוגיה אחת נוגעת לסמכות החריגה של הממשלה להתקין תקנות שעת חירום, והשנייה עוסקת באופן קבלת החלטות הממשלה בתקופת החירום. מדובר בסמכות חריגה השמורה למצבי קצה, אשר תחומה לנסיבות שבהן אין כלים משפטיים אחרים להתמודד עם המצב שנוצר. בהתאם לפסיקה, סמכות זו נועדה לתת מענה למקרים
החריגים שבהם צרכי מצב החירום אינם מאפשרים ללכת בדרך המלך של תיקון חקיקה בכנסת".