המבקר לנתניהו: משרד רה"מ לא משתף פעולה עם חקירת 7 באוקטובר

במכתב ששלח לראש הממשלה, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התריע כי צוותי החקירה אינם זוכים לשיתוף פעולה מצד אנשיו של נתניהו - באופן שיוצר מצב "שאינו ראוי מבחינה ציבורית". לשכת נתניהו השיבה: "כל בקשה נענתה במלואה. זו התנגחות מיותרת בזמן מלחמה"

זמן צפייה: 03:06

במכתב ששלח היום (רביעי) לראש הממשלה בנימין נתניהו, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התריע כי משרד רה"מ אינו משתף פעולה באופן מלא עם חקירת מחדל 7 באוקטובר, שנפתחה בינואר. "העובדה שלמעלה מחצי שנה לאחר הטבח, וקרוב לארבעה חודשים לאחר שהודעתי על התחלת הביקורת, צוותי העבודה במשרדי אינם זוכים למלוא שיתוף הפעולה הנדרש בקשר לעבודת משרד ראש הממשלה והקבינט המדיני-ביטחוני בכל הנוגע לאירועים ולהליכים שקדמו להם - משקפת מצב לא ראוי מבחינה ציבורית", כתב אנגלמן. לשכת נתניהו השיבה לטענות: "כל בקשה נענתה במלואה. זו התנגחות מיותרת בזמן מלחמה".

בהמשך הוסיף כי ההתנהלות משרד ראש הממשלה מעכבת בפועל את עבודה הביקורת. "ההתנהלות אינה מתיישבת עם הוראות הדין - ועלולה לפגוע בעבודת ביקורת המדינה בבואה לבחון את התנהלות כלל הדרגים, ובהם הדרג המדיני, לפני 7 באוקטובר, במהלכו ובתקופה שלאחריו", התריע המבקר.

במקביל, אנגלמן שלח מכתב לרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, בו הודיע כי לנוכח שינוי אופי הלחימה ושחרור חיילי מילואים, בשלה העת לפתיחת ביקורת נרחבת על צה"ל - שתתחיל באוגוסט, לאחר שנדחתה עד למועד זה לבקשת הרמטכ"ל.

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. ארכיון
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. ארכיון | צילום: דובר צה"ל

בהמשך המכתב, אנגלמן מתח ביקורת חריפה גם על חוסר שיתוף הפעולה של הצבא במסגרת הבדיקה. "צה"ל אינו משתף פעולה ואינו מאפשר את השלמתן של ביקורות אלו - שהן בעלות חשיבות עליונה למענה הראוי לאזרחי ישראל בעת הזו", כתב.

המבקר הודיע כי הביקורת על צה"ל תחולק לשלושה שלבים. בשלב הראשון, שיחל כבר החודש, תיערך בדיקה שתעסוק בנושאים שאינם נמצאים בליבת הלחימה, במסגרתה צה"ל יהווה "מבוקר משני". ביקורת זו תעסוק בין היתר בנושא פינוי פצועים לבתי החולים בשבת השחורה.

בשלב השני, שיחל במהלך חודש יוני, ייערכו בדיקות סביב נושאים נוספים שבהם צה"ל הוא מבוקר משני. בין היתר, בשלב זה ייבחן נושא רישוי המסיבה ברעים ואבטחתה, מול פיקוד הדרום ואגף המבצעים. "ביקורות אלו יבוצעו אף הן בצורה מדורגת - תחילה נתמקד באיסוף החומרים הנדרשים, ולאחר למידת החומרים שנאספו נתאם פגישות עם הדרג הבכיר בצה"ל ועם בעלי תפקידים רלוונטיים בדרג הלוחם", ציין המבקר.

בשלב השלישי, שיחל כאמור באוגוסט, ייבחנו נושאי ליבה הקשורים לכשל של הצבא ב-7 באוקטובר, ובמסגרת הביקורת המדורגת יאספו חומרים בנושא ולאחר מכן ייערכו במשרד המבקר פגישות עם קצינים בכירים בצה"ל ועם גורמים רלוונטיים בדרג הלוחם.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

מלשכת נתניהו נמסר כי טענת המבקר "משוללת מכל יסוד", ועוד נכתב כי: "כל בקשה נענתה במלואה, לרבות כל שאלה בעניינו של ראש הממשלה, על אף העובדה שכל צוותי משרד ראש הממשלה עובדים סביב השעון בעניין המלחמה".

עוד נטען על ידי לשכת רה"מ כי "העובדה שדובר המבקר בחר להוציא ידיעה אחרת, משוללת כל יסוד, במקום לפנות למשרד ראש הממשלה - היא התנגחות מיותרת בזמן מלחמה. משרד ראש הממשלה ימשיך לשתף פעולה באופן מלא עם משרד מבקר המדינה".