שקד ללפיד: "אמץ ההמלצה שמינוי מזוז יהיה רק לאישור הרמטכ"ל"

השרה שקד פנתה לפיד וביקשה ממנו להעלות מחדש את אישור מינוי השופט מזוז בישיבת הממשלה, ולאמץ את הצעתה לאשר את מינויו לצורך הבחירה ברמטכ"ל בלבד. "השופט מני מזוז הוא לא ילד חורג של הנורמה הכללית בתקופת מעבר", אמרה שקד

איילת שקד ויאיר לפיד

השרה איילת שקד פנתה אחר הצהריים (רביעי) לראש הממשלה יאיר לפיד בבקשה להעלות מחדש את אישור מינויו של השופט מני מזוז בישיבת הממשלה הקרובה, ולאמץ את הצעתה לאשר את מינויו לצורך הבחירה ברמטכ"ל המיועד בלבד. השרה שקד התייחסה להחלטת בג"ץ: "בכוונתי לפנות לראש הממשלה ולדרוש שעמדת הממשלה תהיה כפי שהמלצתי, שמינוי מזוז יהיה רק עבור אישור מינוי הרמטכ"ל".

עוד אמרה: "טוב שהשופט סולברג שם סוף לסטנדרט הכפול של המותר ואסור בממשלה יוצאת. השופט מני מזוז הוא לא ילד חורג של הנורמה הכללית בתקופת מעבר. וכעת המשימה ברורה: לחזור למושכלות של חוק היסוד ולפיו קיים סטנדרט אחיד שבו כל ממשלה רשאית למנות כל מינוי בכל זמן, גם בתקופת בחירות".

נזכיר כי במסגרת דיון שהתקיים בבג"ץ נגד מינויו לתקופה בת שמונה שנים של השופט בדימוס מני מזוז לראשות הוועדה למינוי בכירים, השופט נעם סולברג הציע למדינה לבטל את המינוי הקבוע של מזוז ולהפוך אותו למינוי אד הוק שידון רק במינוי הרמטכ"ל הבא של צה"ל. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה דחתה את ההצעה - ובג"ץ הוציא צו על תנאי למדינה, שתצטרך לנמק את מינוי הקבע עד 15 בספטמבר.

נציג המדינה אבי מיליקובסקי אמר בדיון כי התקיימה התייעצות עם רה"מ והיועמ"שית, והוחלט כי "לא נוכל להסכים להצעת בית המשפט". מזוז בעצמו מתנגד להיות ראש הוועדה רק בעניין מינוי הרמטכ"ל, ובצו שהוציא בג"ץ למדינה נקבע: "על המדינה לתייצב וליתן טעם מדוע לא תיבטל ההחלטה למנות את מזוז לתקופה מלאה של 8 שנים, וחלף זה ימונה כממלא מקום או כהד הוק למינוי הרמטכ"ל בלבד".

שרת הפנים איילת שקד כתבה בתגובה בחשבון הטוויטר שלה: "בכוונתי לפנות לראש הממשלה ולדרוש שעמדת הממשלה תהיה כפי שהמלצתי, שמינוי מזוז יהיה רק עבור אישור מינוי הרמטכ"ל. טוב שהשופט סולברג שם סוף לסטנדרט הכפול של המותר ואסור בממשלה יוצאת. השופט מני מזוז הוא לא ילד חורג של הנורמה הכללית בתקופת מעבר. וכעת המשימה ברורה: לחזור למושכלות של חוק היסוד ולפיו קיים סטנדרט אחיד שבו כל ממשלה רשאית למנות כל מינוי בכל זמן, גם בתקופת בחירות".

מארגון לביא, שהגיש את העתירה נגד מינויו של מזוז, נמסר: "לא יעלה על הדעת שבמדינת ישראל יהיו סטנדרטים משפטיים כפולים, סטנדרטים מחמירים לממשלת מעבר מהימין וסטנדרטים מיקלים לממשלת מעבר מהשמאל. מינויו של השופט בדימוס מזוז בשלהי ממשלת המעבר היוצאת, לכהונה ארוכה של שמונה שנים, תכבול ללא צורך ושלא כדין את ידיה של הממשלה הנכנסת".

בחודש שעבר אישרה הממשלה את מינויו של מזוז לתפקיד, לאחר ששקד ביקשה מראש הממשלה החליפי נפתלי בנט שיפעיל את זכות הווטו שלו על המינוי, אך הוא סירב - והמינוי אושר. ארגון לביא עתר לבג"ץ לאחר שהיועמ"שית אישרה את מינויו של מזוז לשמונה שנים על אף שמדובר בממשלת מעבר.

כמו כן, הוועדה צריכה לדון במינויו של האלוף הרצי הלוי לרמטכ"ל ה-23 של צה"ל לאחר ששר הביטחון בני גנץ הודיע כי הוא החליט למנות את הלוי והמינוי יובא לאישור הממשלה בשבועות הקרובים.