בתום דיון ארוך: החשוד שירה למוות ביובל קסטלמן שוחרר למעצר בית

התביעה הצבאית שוקלת אם לערער על ההחלטה, ומפרטים חדשים שהגיעו לידי חדשות 13 עולה כי קסטלמן, שנטרל את אחד המחבלים בפיגוע בירושלים בשבוע שעבר, נפצע תחילה באורח קל מקליע שנורה לעברו. לאחר מכן הוא התרחק, ירד על ברכיו והתחנן על חייו. לפי החשד, אז הוא נורה שלוש פעמים בידי סמ"ר אביעד פריג'ה, נפצע אנושות - ולאחר מכן נקבע מותו

יובל קסטלמן

פרטים חדשים מחקירת הירי הקטלני ביובל קסטלמן בזירת הפיגוע בירושלים: יובל קסטלמן ירה כדור אחד לעבר המחבלים וככל הנראה הביא לנטרולו של המחבל שישב ליד הנהג. יחד איתו ירה גם ר', לוחם סדיר מסיירת גולני וגם החייל סמ"ר במיל' אביעד פריג'ה - שנחקר במצ"ח בחשד להמתה בקלות דעת. כך נודע היום (שלישי) לחדשות 13. מצ"ח ביקשה מבית המשפט להאריך את מעצר החשוד בשלושה ימים, אך בתום דיון ארוך בבית הדין הצבאי הוא שוחרר למעצר בית. התביעה הצבאית הודיעה שלא תערער על ההחלטה. בדיון עלה כי התביעה הצבאית פנתה לקבלת חוות דעת רפואית משפטית, כדי להוכיח את הקשר הסיבתי לכך שפריג'ה גרם למותו של יובל קסטלמן לאחר שקסטלמן הרים את ידיו - ולא לפני כן.

מהפרטים שהגיעו לידי חדשות 13 עולה כי כפי הנראה, לוחם סיירת גולני הצליח לנטרל את המחבל הנוסף. פריג'ה ירה, ולפי החקירה, קליעים שנורו מנשקו סייעו לנטרל את המחבלים - אך פצעו את לוחם הסיירת. ‏אחרי בדיקת CT בבית החולים, התגלו בגופתו של קסטלמן ארבע פגיעות, כולן עם פצעי כניסה ויציאה - מה שייתר את הצורך בביצוע נתיחה לאחר המוות. עוד נודע כי קסטלמן אמנם נפצע קל במהלך הנטרול כשהתקרב לרכב, אך כשהתרחק ירד על ברכיו והתחנן על חייו - נורה על-פי החשד על-ידי סמ"ר פריג'ה שלוש פעמים. הוא פונה במצב אנוש לבית החולים - שם נקבע מותו.

עורכי הדין שלומי צפורי ורן כהן רוכברגר, סנגוריו של החשוד, מסרו: "אנחנו מברכים על החלטת בית הדין הצבאי להורות על שחרורו של הלוחם ממעצר. ברור מההחלטה שגם פעולות החקירה הנוספות שבוצעו היום לא שינו את הקביעה השיפוטית שלא בוצע ״וידוא הריגה״ ושאין בסיס לייחס ללוחם את גרימת מותו של המנוח. בהחלטה גם מצוין שהן המנוח והן הלוחם החשוד פעלו להסרת הסכנה החמורה שנשקפה לאזרחים במקום הפיגוע. זו ההחלטה הנכונה, המדברת בעד עצמה, והיא משקפת שבטרגדיה הנוראה כל כך שבה נפל יובל קסטלמן ז״ל אין מקום לייחס ללוחם את ההתנהגות הפלילית שהודבקה לו. אנחנו מבקשים שהחקירה תמשיך ותמוצה עד תום ומאמינים שבסופה יהיה ברור שיש להורות על סגירת התיק הפלילי נגד הלוחם".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: דוברות איחוד הצלה

נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע אתמול לנחם את משפחתו של קסטלמן, ואמר: "קודם כל, אני בא לנחם. אני לא מסוגל לשנות את המציאות, אני בא להביע תנחומים בשם עם שלם - כאדם פרטי וכנשיא מדינת ישראל, לבקש סליחה ולהביע הערכה עצומה לגיבור ישראל שעשה דבר עצום ואמיץ. לא כל אחד עושה את זה. הוא יצא מהרכב כי ככה הוא חונך, כי הוא תמיד עשה את זה, כדי להציל אחים ואחיות שהוא לא הכיר, ושילם בחייו בצורה נוראה ומחפירה בעיניי".

גנץ עם משפחתו של יובל קסטלמן
גנץ עם משפחתו של יובל קסטלמן

גם השר בני גנץ הגיע לניחום אבלים בבית משפחת קסטלמן, יחד עם חברי מפלגתו, ח"כ אלון שוסטר וח"כ לשעבר מופיד מרעי. גנץ ביקש לחזק את המשפחה והחברים והדגיש את גבורתו של יובל שהסתער על המחבלים באומץ כדי להציל חיים. בנוסף ציין גנץ כי כי יש חשיבות בביצוע חקירה יסודית ומקיפה, גם על מנת שמקרה כזה לא יחזור.