בג"ץ קבע פה אחד: יש לאפשר לזוגות חד-מיניים לאמץ ילדים בישראל

בית המשפט העליון קיבל את העתירה שהוגשה בנושא ב-2021, וקבע כי יש לאפשר לבני זוג מאותו המין לאמץ ילדים, על מנת לממש את התכלית העיקרית של חוק האימוץ – טובת הילד. עד כה המדינה פירשה את החוק בצורה שהעניקה עדיפות לזוגות הטרוסקסואליים. "ניצחון היסטורי והישג פורץ דרך"

הפגנת ארגוני להט"ב נגד חוק האימוץ
הפגנת ארגוני להט"ב נגד חוק האימוץ | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בג"ץ קבע היום (חמישי) פה אחד כי בני זוג חד-מיניים רשאים לאמץ ילדים בישראל, לפי סעיף 3 בחוק האימוץ. בית המשפט ציין בהחלטתו כי הפרשנות שהונהגה בידי המדינה עד כי היא שרק זוגות הטרוסקסואליים כשירים לאמץ ילדים, ואילו אימוץ בידי זוגות מאותו המין אפשרי רק כצעד חריג. בהחלטה נקבע כי פרשנות שלפיה בני זוג מאותו מין יוכלו לאמץ ילדים, "מקדמת את התכלית האובייקטיבית העיקרית של חוק האימוץ – טובת הילד". בהחלטתם, קיבלו השופטים עוזי פוגלמן, אלכס שטיין וגלי כנפי-שטייניץ את העתירה שהוגשה בשנת 2021 בעניין, על ידי המרכז הרפורמי, האגודה למען הלהט"ב, הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות בירושלים, עמותת אבות ושני זוגות להט"ביים.

לפי לשון חוק האימוץ, "אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו יחד". תיאור זה הביא במהלך השנים להדרה של זוגות להט"ביים אשר יכלו לאמץ רק ילדים שזוגות הטרוסקסואליים אינם היו מעוניינים בהם. בדרך כלל מדובר היה בילדים בוגרים או בילדים עם צרכים מיוחדים. בהחלטת בית המשפט נכתב כי "התכלית הסובייקטיבית אותה ראה המחוקק לנגד עיניו הייתה שטובת הילד היא לגדול בתא משפחתי שכולל זוג הורים. זאת, מתוך תפיסה שהקשר הזוגי בין ההורים מהווה תנאי ליצירת תא משפחתי שיש בו לספק לילד יציבות וביטחון".

בית המשפט העליון והכנסת, ירושלים
בית המשפט העליון והכנסת, ירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עתירה ראשונה בנושא הוגשה בשנת 2016, בעקבותיה התחייבה המדינה לתקן תוך שנה וחצי את חוק האימוץ כך שתבוטל האפליה. ב-2019 פורסם תזכיר חוק בנושא אך הוא לא קודם, ובשל כך הוגשה העתירה הנוכחית שבה נדרש כי המונח "איש ואשתו" בחוק האימוץ יפורש כך שיכלול בני זוג מאותו המין.

בממשלה הקודמת נאמר שאין היתכנות פוליטית לתיקון החקיקה, אך הוסיפו כי אין התנגדות לכך שהעתירה תיקבע לדיון בפני בית המשפט. דיון ראשון בעתירה התקיים באוגוסט 2023. נציג המדינה בדיון אמר כי "דרך המלך היא חקיקה", ושר הרווחה יעקב מרגי אמר כי "הדבר מוסיף מורכבויות וקשיים לילד ופוגע בטובתו".

מצעד הגאווה בתל אביב 2023
מצעד הגאווה בתל אביב (ארכיון) | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

רן שלהבי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, אמר כי "זהו ניצחון היסטורי והישג פורץ דרך שנותן מעט אור ותקווה בימים הקשים האלו. שוב מוכיח ביהמ"ש העליון את חשיבותו בהגנה על הזכויות שלנו. היום הזה הוא התשובה להומופוביה, לשנאה, לחושך ולשרי רווחה שבמשך שנים שללו את ההורות שלנו, והשאירו אותנו אזרחים ואזרחיות סוג ב'".

העותרים שחר גלוברמן ושי גורטלר מסרו: "זוהי קרן אור בתקופה אפלה. בג"ץ כבר לא יחזיר לנו את השנים הללו או את ההשלכות של ההמתנה הממושכת, אבל אנחנו שמחים שדלת האימוץ נפתחה עבור הזוגות הלהט"בים הבאים". העותרים צפריר גדעון ועדו זיו הוסיפו כי פסיקת בית המשפט "שמה קץ להבחנה המפלה שלנו כהורים, שאין בינה ובין טובת הילד דבר וחצי דבר. כמו שאין ילדים סוג ב' גם אין הורים סוג ב'. אהבה היא אהבה היא אהבה".