היום: נתניהו ובהרב-מיארה ידונו בפיצול תפקיד היועמ"ש

היועצת המשפטית לממשלה צפויה להיפגש עם ראש הממשלה וכן עם שר המשפטים יריב לוין כדי לדון בבג"ץ דרעי ופסקת ההתגברות. אך השאלה המשמעותית שתרחף באוויר היא שאלת עתידו של תפקיד היועץ המשפטי לממשלה - שעל פי היוזמה שהחל גדעון סער אמור להתפצל

זמן צפייה: 01:23

המתיחות בין מערכת המשפט לממשלה החדשה תגיע היום (ראשון) לנקודת שיא ראשונה, כאשר ראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו ייוועד עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לפגישת עבודה ראשונה ביחד. הפגישה מגיעה לאחר שבהרב-מיארה לא הוזמנה לישיבת הממשלה הראשונה והחגיגית שנערכה ביום חמישי, בניגוד לנהוג. נתניהו מנסה להבהיר שלא היה בכך עניין של העברת מסר. בהרב-מיארה תיפגש היום גם עם יריב לוין.

שאלה משמעותית שתרחף מעל המפגשים הללו היא שאלת עתידה של היועצת לאור היוזמה לפיצול תפקיד היועמ"ש. בהרב-מיארה נכנסה לתפקידה תחת כהונתו של גדעון סער כשר המשפטים בידיעה שהתפקיד יפוצל, כאשר השאלה היא כיצד ומתי. אפשרות אחת היא שיביאו תובע כללי שיעבוד לצידה, ויוכל למשל לבחון את עתידו של משפט נתניהו.

יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כזכור, פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה היה אחד מנושאי הדגל של סער כשר משפטים, והיה כלול בהסכמים הקואליציוניים של תקווה חדשה עם ממשלת בנט-לפיד.

זהו שבוע משפטי וטעון עבור הממשלה החדשה, עם בג"ץ דרעי שיתקיים בקרוב וידון בשאלה האם יו"ר ש"ס יוכל להיות שר או לא. בהרב-מיארה צפויה להתנגד למינוי בשל עילת הסבירות, כלומר, לא סביר שאדם שהורשע שלוש פעמים בפלילים יתמנה לשר. בכך אינה צפויה להגן עליו בבג"ץ.

חבר הכנסת אריה דרעי במליאה
יוכל לכהן כשר? אריה דרעי במליאה | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

עמדתה של בהרב-מיארה חשובה, ותהווה קריטריון משמעותי בהחלטתם של 11 השופטים בדיון שייערך ב-5 בינואר בעניין עילת הסבירות. שופטי עבר סבורים גם הם כי בית המשפט צריך לקבל את העתירה ולבטל את מינוי דרעי לשר.

כמו כן, כפי שפורסם ב"שישי" עם אילה חסון בחדשות 13, אחד ההסכמים בין שותפות הקואליציה שלא נכתב בהסכמים הוא המהפכה החוקית המתוכננת במעמד היועמ"ש, והתכנון לקבוע בחוק שעמדת היועץ המשפטי לממשלה לא תהיה מחייבת. כך למשל, אם היועמ"שית תחשוב שהממשלה עושה פעולה שמנוגדת לחוק - היא תוכל לבטא את עמדתה, אך כעת יהיה מעוגן בחוק כי בניגוד למקובל כיום - לא תהיה לה זכות וטו ועמדתה לא תהיה מחייבת.

יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'
נגד היועמ''שית. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מדובר באחת מדרישותיו של חבר הכנסת ושר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' וחלק מהתוכנית המשפטית שהציג לפני הבחירות, שלוין ממילא מעוניין בה ומתכוון לקדם. זה לא צפוי להיכתב בפירוט בהסכמים, בדומה הרפורמות המשפטיות שכרגע נכתב לגביהם סעיף כללי בלבד.