מנדלבליט "מברך" את רוטמן ולוין: "אבות המהפכה המשפטית השנייה"

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אמר בריאיון לגלי צה"ל כי הוא "רוצה לברך את החברים יריב לוין ושמחה רוטמן. אם אהרן ברק הוא אבי ההפיכה המשפטית הראשונה - הם אמורים לקבל את התואר של אבות המהפכה המשפטית השנייה". דבריו נאמרו על רקע פסילת בג"ץ את ביטול עילת הסבירות

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט שיגר הבוקר (שלישי) עקיצה ליו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין - בבוקר שאחרי פסיקת בג"ץ בנוגע לעילת הסבירות. בריאיון לספי עובדיה ויניר קוזין בגלי צה"ל אמר מנדלבליט: "אני רוצה לברך את החברים יריב לוין ושמחה רוטמן. אם אהרן ברק הוא אבי ההפיכה המשפטית הראשונה - הם אמורים לקבל את התואר של אבות המהפכה המשפטית השנייה".

אתמול, בעיצומה של המלחמה בעזה, בג"ץ הטיל פצצה ופסל ברוב של שמונה שופטים מול שבעה את ביטול עילת הסבירות - שהיה הסעיף הראשון מבין חלקי המהפכה המשפטית שאושר בכנסת, והיווה את סלע המחלוקת שקרע את ישראל לשניים. זוהי גם הפעם הראשונה שבג"ץ פסל חוק יסוד של הכנסת - מהלך שבו תמכו בפסק הדין 12 שופטים מול 2, ואחד היה ניטרלי. "הכנסת כרשות מכוננת אינה כל יכולה ואין בסמכותה, אפילו לא בחוק יסוד, לשלול או לסתור חזיתית את המאפיינים הגרעיניים של מדינה יהודית ודמוקרטית", נכתב בפסק הדין.

הנשיאה חיות, הבוקר בפתח הדיון
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיאת העליון בדימוס אסתר חיות קבעה בחוות דעתה כי "סמכותה של הכנסת בכובעה כרשות מכוננת אינה בלתי מוגבלת, וכי היא אינה מוסמכת לחוקק חוק יסוד השולל או סותר חזיתית את מאפייני הזהות הגרעיניים של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. מסקנה זו נלמדת מ'הנתונים החוקתיים' כפי שהתפתחו מאז ימיה הראשונים של המדינה – הכרזת העצמאות, חוקי היסוד והחוקים שחוקקה הכנסת ופסיקת בית המשפט לאורך השנים. עוד קבעה חיות כי בהינתן המאפיינים הייחודיים של המבנה החוקתי שלנו – גיבוש החוקה 'פרקים פרקים', היעדר הליך נוקשה לכינונה ותיקונה, ושליטת הרוב הפוליטי בהפעלת הסמכות המכוננת – לא ניתן להותיר את המגבלות על סמכותה של הכנסת בלתי אכיפות, וללא ביקורת שיפוטית אשר מכוחה יוכל בית המשפט להתערב באותם מקרים קיצוניים וחריגים שבהם הכנסת חרגה מגבולות סמכותה המכוננת בחוקקה חוק יסוד".

15 שופטי בית המשפט העליון בדיון ההיסטורי בבג"ץ על החוק לביטול עילת הסבירות
15 שופטי בית המשפט העליון בדיון ההיסטורי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הדיון בתיקון לעילת הסבירות נערך בפני הרכב מלא של 15 שופטים בבג"ץ, ב-12 בספטמבר, במשך יותר מ-13 שעות. העותרים הציגו בפני השופטים את טענותיהם, ואז הגיע חלקם של העונים - ובראשם הפרקליט הפרטי של הממשלה. את העתירה לחוק ביטול עילת הסבירות - שעבר בכנסת בחודש יולי האחרון - הגישו האגודה לזכויות האזרח ו-37 ארגוני זכויות אדם וחברה אזרחית נוספים. בעתירות נטען כי צפויה פגיעה רחבת היקף בהגנה על זכויות אדם ובשלטון החוק, בהפרדת הרשויות ובטוהר המידות. נציגי הארגונים עלו לדבר, אך אין ספק כי שיאו של יום זה הגיע דווקא מנציגי הממשלה.