משפחות הנספים בנחל צפית תובעות עשרות מיליוני שקלים

משפחות ההרוגים ואחד הניצולים בנחל בערבה תובעים פיצויים כספיים בסך עשרות מיליוני שקלים ממנהלי מכינת בני ציון ומשרדי הממשלה, בגין נזקי גוף ונפש. "התנהלותם הפושעת, המבישה והמקוממת"

זמן צפייה: 00:22

אסון נחל צפית: משפחות הנספים ואחד הניצולים הגישו היום (שני) תביעה על סך עשרות מיליוני שקלים ממכינת "בני ציון", מנהליה ומשרדי הממשלה בגין נזקי גוף ונפש. עו"ד אפרת רייטן שמייצגת את התובעים אמרה כי "התנהלותם הפושעת, המבישה, והמקוממת של הנתבעים, הביאה לאסון שזעזע מדינה שלמה. אסון נורא שניתן וצריך היה למנוע והביא למותם של עשרה ילדים, פצע עשרות אחרים ושינה לעד את חייהם משפחותיהם וקרוביהם".

לפני כחודשיים נפתח משפטם של מנהל המכינה הקדם צבאית והמדריך שהיה אחראי על הטיול בנחל, שבמהלכו נהרגו הצעירים. יובל כאהן ואביב ברדיצ'ב נאשמים בהמתה בקלות דעת, בגין אחריותם במות הצעירים בשיטפון שאירע במהלך טיול של המכינה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הורי ההרוגים מנחל צפית בפתח המשפט: "לתת עונש מקסימלי"

אסון נחל צפית: ראש המכינה בחקירתו – "המדריכה שיקרה לי"

אסון נחל צפית: כתבי אישום נגד מנהל המכינה ומדריך הטיולים

עשרת הרוגי האסון השיטפון בערבה
עשרת הרוגי האסון השיטפון בערבה | צילום: חדשות 13

יעל כהן, אמה של רומי, אמרה בפתח המשפט כי זו הפעם הראשונה מאז האסון שהיא פוגשת פנים מול פנים את ראשי המכינה. "אני מחכה לשמוע מה הם יאמרו", מסרה לכלי התקשורת, "אם יודו או לא, ואם יקחו אחריות. שניהם ניהלו מדרשה למנהיגות - אז בוא נשמע מה הם אומרים לכל החניכים מכל הדורות - איך מנהיג מתמודד עם מצב בו הרג ברשלנות עשרה חניכים".

לדבריה, "נמאס ממנהיגים שלא לוקחים אחריות על המעשים שלהם. אנחנו עם רגשות טעונים מאוד. לקחתם את הילדה שלי בלי אישורי וגרמתם למותה ולמותם של עוד ילדים. איפה האחריות שלכם? איפה אנשי המכינות שיאמרו שהם רוצים להקים עולם בטוח יותר? אנחנו ההורים נמצאים לבד במערכה. כל אדם עם ההיגיון הכי פשוט היה אומר 'אני לא יורד לנחל ביום הזה'".

בתגובת לכתבי האישום שהוגש בחודש שעבר, אמרו ההורים השכולים כי "כתבי האישום החמורים מדברים בעד עצמם, עם זאת, דבר לא ייתן מזור לנפשותיהם המיוסרות והמדממות של המשפחות". עוד נמסר מההורים כי "כתוצאה ממחדליהם של כל הגורמים הרלוונטיים, עשרה ילדים נספו בטיול גיבוש למכינה קדם צבאית שיצא לפועל בחטא ונגמר באסון שהמדינה לא ידעה כדוגמתו".

יובל כהאן ואביב ברדיצ'ב
יובל כהאן ואביב ברדיצ'ב | צילום: חדשות 13

מתחקיר "המקור" שפורסם לפני שנה עולה כי מדריכה במכינה התריעה על הסכנה, שעליה ידעה מפני שהיא בתו של סגן מפקד יחידת החילוץ באזור נחל צפית. המדריכה הייתה בחפ"ק במהלך הטיול, ולכן לא נפגעה. חלק מהורי התלמידים שנהרגו חשים כלפיה כעס, מבלי שהם יודעים על ניסיונותיה הרבים לבטל את הטיול. לדבריהם, היה עליה ועל אביה לעשות הכול כדי למנוע מהטיול להתקיים.

לפני כשנה הגיב כאהן על החשדות ואמר כי "המציאות שונה מאוד מהמתואר בכתב החשדות". בפוסט שכתב בפייסבוק, טען כאהן, בין היתר, כי "אין בי כעס על כתב החשדות. התביעה עושה את העבודה שלה וזה רצוי וראוי". "עדיין, קשה לי רגשית כשאני קורא כתב חשדות שמביא חלקי עובדות, חלקי משפטים ושיחות, משבץ על שרשרת האישום חוליות חוליות מנותקות מההקשר ומהמציאות, מתעלם לחלוטין מהעמדה שלי, מההסברים שלי שנאמרו מהחקירה הראשונה ועד האחרונה ומעמידים באופן אחר לחלוטין את כל האירועים".

כחצי שנה לאחר האסון, פרסמה ועדת אהרונישקי, שהוקמה בעקבות האירוע, דוח חריף, שבו ביקרה את הפיקוח של משרד החינוך ומשרד הביטחון על המכינות הקדם צבאיות, כמו גם את חוסר המדיניות בנוגע אליהן. בין היתר, מצאה הוועדה כי הפיקוח והסיוע המקצועי למכינות מצד משרדי הממשלה מצומצמים ביותר, וכי ההתאמה בין התקנות והכללים למתרחש בשטח - מוגבלת.

כוחות חילוץ והצלה בנחל צפית
כוחות חילוץ והצלה בנחל צפית | צילום: כבאות והצלה נגב

הדוח מצביע על כך שעד לאסון, משרד החינוך לא קבע כללים הנוגעים לפעילות חוץ ולהתנהלות בשגרה, בעוד משרד הביטחון לא גיבש כללים בעניין ההכנה לצה"ל והאימון הגופני. בדוח נכתב כי שני המשרדים הותירו חופש פעולה נרחב מדי למכינות, לא פיקחו על התנהלותן ואף התעלמו מהנחיות פרטניות שמגובות בנהלים בכל הקשור לפעילות המכינות ולנושאי בטיחות כוללים. "שינויים מהותיים שצריכים להתבצע בכל הדרגים, זאת כמובן במטרה שמקרים ואסונות כמו שהיה בנחל צפית לא יחזרו עוד", אמר רנ"צ בדימוס שלמה אהרונישקי.