בן גביר הגן על עצמו בבג"ץ: "התמתנתי, אני כבר לא בן 14"

השר לביטחון לאומי מייצג את עצמו בדיון בעתירה שהוגשה נגדו נגד מינויו, לאחר שוויתר על ייצוגה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. על הטענות להרשעותיו: "אני שיאן הזיכויים בארץ. זוכיתי 46 פעמים". הוא הוסיף: יש לי מחלוקות עם ביהמ"ש, אבל שיהיה ברור - אתם אחים שלי"

זמן צפייה: 02:46

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע היום (שני) לבג"ץ והוא ייצג את עצמו בעניין עתירות שהוגשו נגד המשרד לביטחון לאומי.

בתחילת הדיון עורך הדין גלעד ברנע טוען מטעם העותרים: "נתניהו אמר לפני הבחירות שהוא לא ימנה את בן גביר לשר. אז מה קרה?". השופט סולברג השיב: "אנחנו מכירים אמירות של פוליטיקאים שאומרים דבר והיפוכו כל שני וחמישי, האם זו עילה להתערבות מצידנו?".

ברנע הוסיף: "נתניהו במוקד וצריך להתייחס אליו, אין תשתית ונימוק להיפוך דעה. למשל בפרשת דרעי, ההליך היה אחר לגמרי. הניחו על שולחן הכנסת חוות דעת של היועמ"שית. כעת אין שום חוות דעת גם על שולחן הכנסת. המינימום הוא שתהיה חוות דעת שמסבירה לח"כים למה למרות עברו הפלילים ניתן למנות אותו".

"חבר כנסת בתוך הכנסת שקורא לחברי כנסת אחרים מחבלים – ברור שהוא לא יכול להיות שר. אני אדבר בבן גבירית. הוא אמר אל תגידו מוות לערבים אלא מוות למחבלים. כאשר הוא מתייחס לחברי כנסת וקורא להם מחבלים, מה הציבור שלו מבין? איזה מסר עובר? הוא לא חזר בו. הוא חוזר על זה בתוקף". בן גביר מתפרץ: "מה אמרתי, כל הערבים מחבלים? הופכים את בית המשפט לקרקס".

בן גביר השיב וטען: "אני עדיין חושב מה שחשבתי בעבר, אבל ברור שהסגנון התמתן. אני כבר לא ילד בן 14". עוד טען השר כי העותרים משתמשים בטיעונים ישנים, ושהוא "נמצא במקום אחר". בנוסף אמר כי אינו קורא לאלימות כלפי אף חבר כנסת, על אף שאינו מסכים עם דעתם. בן גביר לשופטים: "גם בית המשפט זה אחים שלי. יש לי מחלוקות עם כבודכם, אבל שיהיה ברור - אתם אחים שלי".

"בנצי גופשטיין הוא חבר שלי, אני לא מתבייש בזה. אבל יש בינינו מחלוקות. רק בגלל שהוא חבר שלי, זה מה שמונע ממני להיות שר?". עוד אמר: "המדינה מספרת שיש תיק בחקירה על איומים נגד מה"מאבטחים" בחניון. למה לא לספר שאחד מהם הוא פעיל חמאס והשני ישב 11 חודשים בכלא על זריקת בקבוקי תבערה? למה לא לספר שהמשטרה המליצה לסגור את התיק?". נציגת המדינה השיבה: "אני לא חושבת שהעמדה הזאת רלוונטית בטרם התקבלה החלטה סופית בתיק".

השופט יחיאל כשר שאל את השר "האם יש קוזנצוס שבן גביר של לפני 6-7 שנים לא היה יכול להיות שר?", ובן גביר השיב לו: "לא. בן גביר של לפני 20 שנה לא יכול היה להיות שר. השינוי היה הדרגתי. לפני 6 שנים אני לא חושב שזהה ה נכון לא לאפשר לי להיות שר. הייתי מבין את תשובת המדינה שיש קושי ניכר. היום אנחנו רחוקים מהגבולות".

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי יממה לאחר שטען כי פנה לבג"ץ בדרישה זו, בית המשפט השיב לשר, והבהיר לו כי אם הוא מעוניינן לייצג את עצמו בעתירות נגדו וכנגד משרדו - עליו לפנות "כמקובל" ליועצת המשפטית לממשלה. על ההחלטה חתום השופט יצחק עמית.

בהרב-מיארה שיגרה מכתב לבן גביר, בו התייחסה לבקשתו של השר לייצוג עצמי בכל העיתירות שהוגשו וגם אלו שיוגשו נגדו. בהרב-מיארה פסלה את בקשתו לייצוג עצמי בכל עתירה, והוסיפה כי כל מקרה ייבחן לגופו. עוד במכתבה, בהרב-מיארה דרשה פעם נוספת להיפגש עם השר בן גביר, לאחר שלא קיבלה מענה מלשכתו, בעניין הדחתו של מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב עמי אשד.

השר בן גביר השיב למכתב היועמ"שית: "בוקר טוב אליהו. שמח שאת מבקשת להיפגש איתי אחרי שכבר גיבשת את עמדתך והחלטת להקפיא מינוי ניצב עמיחי אשד למפקד בסיס הדרכה. אין לי אמון בך, בשיקולייך ובהחלטותייך והגיע הזמן שאפסיק לשמוע באמצעות התקשורת על מכתבים שאת שולחת אליי". בהמשך, בן גביר טען כי פנה לבג"ץ "בדרישה לייצג את עצמי בעתירות כנגד המשרד לביטחון לאומי. בתנאים שנוצרו, איני יכול עוד לתת אמון ביועצת המשפטית לממשלה ובייצוג שלה".