בג"ץ קבע: ייהרס ביתו של המחבל שביצע את הפיגוע הכפול בירושלים

השופטים יצחק עמית ועופר גרוסקופף קבעו כי הבית שבו מתגוררים הוריו של המחבל אסלאם פארוח, שרצח בנובמבר אשתקד את ריה שצ'ופק ואת טדסה טשומה בגבעת שאול ובצומת רמות בבירה - ייהרס

המחבל שביצע את הפיגוע בירושלים מלפני חודש
המחבל איסלאם פארוח שביצע את פיגוע המטענים הכפול בירושלים | צילום: רויטרס

ברוב של שניים נגד אחד: שופטי בג"ץ יצחק עמית ועופר גרוסקופף קבעו כי בית המחבל אסלאם פארוח, שרצח בנובמבר 2022 את אריה שצ'ופק ואת טדסה טשומה בגבעת שאול ובצומת רמות שבירושלים - ייהרס. במבנה, שממוקם ברמאללה, מתגוררים הוריו של המחבל.

פארוח, תושב מזרח ירושלים בן 26, הוא זה שתכנן וביצע את פיגוע המטענים המשולב בירושלים. הוא הורשע במעשי טרור ורצח.

המשטרה הצליחה לאתר את החשוד לאחר שבנתה את מסלול הבריחה שלו, ובסוף השבוע שלאחר הפיגוע אותרו בשטח פתוח באזור יהודה ושומרון פריטים חשודים מוסתרים, בהם קטנוע שעל פי החשד שימש את המחבל לביצוע הפיגוע, חמישה מטעני צינור, בגדים ששימשו את המחבל לפני, במהלך ואחרי הפיגוע וחפצים נוספים.

אריה שצ'ופק, שנרצח בפיגוע בירושלים
אריה שצ'ופק, שנרצח בפיגוע בירושלים

טדסה טשומה וזירת הפיגוע
טדסה טשומה וזירת הפיגוע | צילום: באדיבות המשפחה, רויטרס

באמצעות בדיקת DNA ייחודית, שהביאה לפענוח פרשיות עבר נוספות, הצליחו החוקרים לייצר את פרופיל החשוד, ולאחר שנעצר הוא שחזר את המעשים וסיפר בחקירתו כי ניהל קשרים עם תומכי דאעש אחרים, בהם פרופסור למשפט לאומי ועוזרו, תושבי ארצות הברית. המשטרה הגיעה אליהם וגירשה אותם מישראל.

פי האישום, המחבל פארוח גם תכנן לפוצץ מטען רב-עוצמה עם בלון גז על כוחות הצלה שיגיעו לטפל בפצועים שנפגעו מפיצוץ המטען הראשון. בעקבות תקלה במנגנון ההשהייה, החליט שלא לפוצץ את המטען רב העוצמה שתכנן להפעיל בצומת רמות.

המחבל, ללא רקע ביטחוני קודם, מתגורר לסירוגין בכפר עקב שבמזרח הבירה וברמאללה, והוא מהנדס מכונות במקצועו. מחקירת שב"כ וימ"ר ירושלים עלה כי הוא פעל פעל תחת אידיאולגיה סלפית-ג'האדיסטית המזדהה עם ארגון הטרור של המדינה האסלאמית (דאעש), וכי הוא ביצע את הפיגועים לבדו, לאחר שתכנן את הוצאתם לפועל במשך זמן, לשם פגיעה באזרחים ישראלים בירושלים.