המתלוננות נגד הפסיכותרפיסט מהשרון: "ניצל את מה שידע"

שמונה נשים הגישו תלונה במשטרה נגד יריב כהן, פסיכותרפיסט מאבן יהודה, שפגע בהן מינית בעת שהגיעו אליו לטיפולים. שלוש מהן שיתפו במה שעברו, וסיפרו כיצד המקום שהיה אמור להיות בטוח, אליו הלכו כדי להתמודד עם טראומה - הפך למלכודת של פגיעה מינית. "בהתחלה הוא ביקש רשות - ואז הוא התחיל עם מניפולציות רגשיות ואיומים"

זמן צפייה: 03:36

אונס, מעשה סדום, מעשים מגונים, מעשים מגונים במרמה וללא הסכמה - אלו סעיפי האישום נגד יריב כהן, הפסיכותרפיסט מאבן יהודה, שעל פי החשד פגע במטופלות שלו וניצל את אמונן. ביום חמישי הוגש כתב האישום הודות לשמונה מטופלות שךן לשעבר שהתלוננו, והערב (ראשון) במהדורה המרכזית הסכימו שלוש מהן הסכימו לשתף בסיפוריהן.

שירה (כל השמות בכתבה בדויים) מספרת על תחושות מעורבות עם הגשת כתב האישום: "מצד אחד הקלה על הצדק שנעשה, מצד שני להבין את ממדי ההרס שקרו". שירה הגיעה אל יריב כהן כשהיא מתמודדת עם מחלה קשה שאובחנה אצל בתה, כדי לקבל תמיכה נפשית במשבר שהיא עוברת. אלא שעל פי החשד, כהן ניצל את חולשתה ופוגע בה. "הכל היה מאוד הדרגתי, החדירה לפרטיות, השאלות, החדירה לגוף. המסאז' התחיל בכפות הרגליים ואחרי כמה חודשים נגמר בתקיפה מאוד צינית ואכזרית".

יריב כהן, הפסיכותרפיסט מאבן יהודה החשוד באונס מטופלת
יריב כהן, הפסיכותרפיסט מאבן יהודה החשוד באונס מטופלת

יעל הגיעה אל כהן לאחר המלצות שקיבלה: "מלכתחילה הגעתי אליו לטפל בטראומה, ונאלצתי לחוות עוד טראומה. כל האווירה הייתה אינטימית מדי, הוא דיבר אליי קרוב מדי בקול נמוך, תחושה שהוא מסליל את כל הדבר הזה לאיזשהי אינטימיות. הוא ביקש ממני להתפשט להוריד חלק עליון לעלות על מיטת הטיפולים, ובעצם הוא חזר לחדר, הוריד ממני את הסדין והתחיל לעסות לי את אזור הציצי והעביר את הידיים שלו עליי".

דנה הגיעה לטיפול כדי להתמודד עם טראומה, ואחרי שלושה טיפולים היא הבחינה שהטיפול חורג מהגבולות של טיפול רגיל. "בהתחלה הוא כביכול מבקש רשות, אבל אז הוא מתחיל עם מניפולציות רגשיות, כשאת אומרת 'זה לא נעים, אני רוצה שתפסיק' זה מגיע למצב שמתחילים שכנועים ומניפולציות, איומים כשהוא אמר 'אוקיי אז הטיפול ייפסק עכשיו, את לא מבינה זה הטיפול, ככה זה עובד'".

"זה אדם שידע דברים מאוד עמוקים, והוא ניצל את זה", אומרת אחת המטופלות, ואחרת מוסיפה: "במקום הכי פגיע שאתה אמור לסמוך על בן אדם ולספר לו את הדברים הכי עמוקים, זה באמת פגיעה מאוד קשה".

הקליניקה של יריב כהן, בה טופלו המתלוננות
הקליניקה של יריב כהן, בה טופלו המתלוננות

עו"ד עידית שטייזר, אחראית תחום הליווי המשפטי במרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, שסייע למתלוננות במקרה, הסבירה: "זה למעשה ניצול של הידע שנצבר במהלך הטיפול, ניצול של יחסי מרות, של יחסי כוחות. לפעמים יש למטפלת אפילו קושי להבין אם באמת מדובר במשהו שהוא בתוך המסגרת הטיפולית, אם נחצו קווים או אם הייתה פגיעה".

עו"ד אבי חימי, שמייצג את הנאשם, אמר: "עד עכשיו שמענו צד אחד, יש צד נוסף שטוען שהוא ביצע טיפולים מקצועיים, רציניים ואחראיים".

המתלוננות מציינות את הטיפול היעיל והרגיש של המשטרה ושל הפרקליטות, כאשר כתב האישום החזירה להן ולו במעט את תחושת הצדק שראוי שייעשה: "כל מי שחושב שהוא חזק בחושך מאחורי דלתות נעולות על חלשים, שידע שיום אחד הוא עלול לעמוד באור ולהתמודד עם ההרס שהוא יצר במו ידיו".