ועדת מירון לנתניהו ואוחנה: "לא פעלו כמצופה"

במכתבי האזהרה ששיגרה הוועדה ל-17 עדים שונים, בין היתר כתבה על ראש הממשלה לשעבר נתניהו כי היותו ראש ממשלה במשך 12 שנים רצופות, הוא ידע או שהיה עליו לדעת על הליקויים במירון. על אוחנה נכתב: "לא שאל שאלות מספיקות בנוגע לסכנות הצפויות"

זמן צפייה: 03:14

ועדת החקירה לאסון מירון שיגרה היום (שלישי) מכתבי אזהרה ל-17 עדים במסגרת חקירת האסון שבו נהרגו 45 בני אדם. בין מקבלי המכתבים נמצאים ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, השר לביטחון פנים באותה תקופה, אמיר אוחנה ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי.

על נתניהו כתבה הוועדה במכתב כי הוא "עלול להיפגע": "כמי שכיהן כראש ממשלת ישראל יותר מ-12 שנים רצופות בתקופה הרלוונטית, ידע ראש הממשלה או שהיה עליו לדעת, כי אתר קבר הרשב"י במירון מטופל במשך שנים בצורה לקויה, שעלולה ליצור סיכון למשתתפים הרבים בהילולה המתקיימת מדי שנה בל"ג בעומר".

עוד כתבה הוועדה לנתניהו כי "הוא לא פעל כמצופה מראש ממשלה לתיקון מצב דברים אלה. זאת על אף שהנושא עמד במוקד דוחות חמורים של מבקר המדינה. בתוך כך, ראש הממשלה לשעבר נתניהו לא דאג למעקב יעיל אחר טיפול הממשלה בעניין, גם לאחר שבמסגרת דיון בהחלטת ממשלה בשנת 2016 הובהר שהחלטות ממשלה קודמות בנושא לא יושמו".

לשר לביטחון פנים לשעבר אמיר אוחנה קובעת הוועדה כי הוא לא פעל כמצופה ממנו כשגיבש את דעתו באשר לקיום ההילולה ללא הגבלת קהל. "הוא נתן לכך ביטוי פומבי מבלי שהדבר נבחן בעבודת מטה מסודרת בנוגע למכלול המשמעויות לרבות בחינת חלופות שונות", נכתב בהודעת האזהרה.

בנוסף, כותבת הוועדה כי אוחנה לא פעל כמצופה כשהיה בפניו מידע בנוגע לסכנות הצפויות ולא שאל שאלות מספיקות וכן לא ביקש לבחון מחדש את ההחלטה שלא להגביל קהל.

באשר למפכ"ל המשטרה שבתאי קבעה הוועדה כי הוא אישר את התוכנית על אף שידע שהמתחמים אינם יכולים להכיל בבטחה את כמות המבקרים. עוד קובעת הוועדה כי לא נשקלו לעומק דרכי פעולה חלופיות וכשעלתה האפשרות להגביל כמות קהל עקב מגפת הקורונה, שבתאי דחה אותה.

המפכ''ל קובי שבתאי
המפכ''ל קובי שבתאי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אישים נוספים שקיבלו את מכתבי האזהרה:

4.שמעון לביא

5.תנ"צ (בדימוס) שלום אביטן - מפקד מרחב עמקים.

6.תנ"צ מוריס חן

7.סנ"צ אסף מנצור - מפקד תחנת נוף הגליל.

8.רפ"ק שמואל פיאמנטה - ראש ענף אבטחה ורישוי צפון.

9.רפ"ק אסף שייך - קצין מבצעים נוף הגליל

10.מר עמית סופר - ראש מועצה אזורית מרום הגליל.

11.מר עודד פלוס - מנכ"ל המשרד לשירותי דת לשעבר.

12.הרב יוסף שווינגר - מנכ״ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים

13.הרב שמואל רבינוביץ - יו"ר וועדת החמישה הממונה על המקומות הקדושים.

14.אינג' עאמר חלילה - מהנדס הבטיחות של הילולת הרשב"י.

15.מר ראובן גל - מנהל האבטחה הראשי של ההילולה.

16.מר שמעון מלכה - מנהל אבטחה הילולת הרשב"י

17.מר מאיר קרליבך - מנהל בפועל של פעילות עמותת הכנסת אורחים

עורכי דינו של מפכ"ל המשטרה, אלירם בקל ועודד גזית, מסרו בתגובה: "מאז כניסתו לתפקיד פועל המפכ"ל ללא לאות על מנת לחזק את המשטרה, ולהבטיח ביטחון אישי לאזרחי ישראל, וכך גם ביחס לאירועים המוניים מורכבים שאירעו בתקופת כהונתו. דו"ח הביניים של הוועדה כבר לימד על כשל ארוך שנים של משרדי הממשלה בהסדרת התשתיות ההנדסיות של האתר והאחריות הכוללת עליו, ואימץ את עמדת המשטרה כפי שהוצגה בעדות המפכ"ל. אך טבעי שוועדה העוסקת בעבודת המשטרה תזמן את המפכ"ל לעדות נוספת בפניה, וכפי שהוועדה ציינה בהודעתה מהיום 'אין במשלוח הודעת אזהרה כדי לקבוע האם ומה יהיו המסקנות בעניינו'. אנו סמוכים ובטוחים, כי בתום עבודתה של הוועדה, ייקבע כי לא נפל פגם ביחס לאחריותו של המפכ"ל, כמי שהתמנה לעמוד בראש המשטרה זמן קצר לפני האסון הנורא".