"רוע טהור": הנשים שתמונותיהן האינטימיות הופצו ברשת - מדברות

קבוצות "טלגרם" אנונימיות הפכו לאמצעי להעברת סרטוני עירום של נשים בדרכים מתוחכמות – ללא ידיעתן. למרות שהתופעה רק מתרחבת, נראה שלא נעשים די מאמצים למיגורה. "אין מילים לתאר את ההרגשה"

זמן צפייה: 14:13

מאות נשים ישראליות גילו יום אחד שסרטונים ותמונות אינטימיות שלהן מופצות ברשת, ולצידן הפניות ישירות לפרופילים שלהן ברשתות החברתיות. לפעמים, גם מספר הטלפון האישי. כל זה קורה בקבוצות ב"טלגרם", אפליקציה שמבטיחה למשתמשים אנונימיות מוחלטת. "מדובר בקבוצות של עשרות אלפים", הסבירה לין שפירא, שתמונות אינטימיות שלה הופצו. "אני לא חושבת שאפשר לתפוס כמה אנשים נחשפו לתוכן שיש בקבוצות האלה".

"אין לי את המילים לתאר איך אני מרגישה כשמציפים בתמונות שלי", סיפרה דנה שניידר שתמונותיה הופצו. "אני לא חושבת שיהיה אפשר להעלים את זה מהזיכרון שלי", אמרה דנה גבאי, שגם תמונותיה הופצו ברשת. "זה רוע טהור לעשות דבר כזה. אני מסתובבת בעיר בתחושה שיכול להיות שאני מסתכלת על בן אדם עכשיו שראה אותי מתחת לבגדים. זה מאוד לא נעים להסתובב בתחושה הזאת".

תמונות פורנוגרפיות של נשים שהופצו בטלגרם ללא ידיעתן | צילום: חדשות 13

בכמה מהמקרים מדובר בנשים שחוות את זה שוב ושוב כבר שנים. "זה מכעיס כל פעם מחדש", אמרה לין שפירא. "זה מכעיס יותר שזה קורה שוב ושוב ושוב, שזה לא נעלם. זה גם אף פעם לא ייעלם משם. כשהייתי בת 16-15, אני חושבת שזה היה פשוט משהו שעושים. אף אחד לא דיבר איתי על מה המשמעות". על הנאיביות הזאת בדיוק יש מי שבונה, כי הקבוצות לא רק הפכו גדולות יותר, אלא גם מתוחכמות יותר. כרטיס הכניסה לקבוצה הוא תשלום בעזרת סרטונים או תמונות, ופעמים רבות נעשים ניסיונות פריצה למכשירי הטלפון של הצעירות. בכמה מהסרטונים שמופיעים בקבוצות נראה בבירור שהצילום נעשה בכפייה.

אפשר היה לצפות שהמשטרה תסתער על הפרשות הללו, אך כמעט 20 שיחות עם צעירות שניגשו למשטרה העלו כי פעמים רבות הטיפול בתלונות לא נשא פרי, והן סיפרו על חוויות קשות סביב ההתנהלות עם המשטרה. הטענה המרכזית לגרירת הרגליים היא שמדובר בקבוצות מוצפנות שבלתי אפשרי לחדור אליהן. עם זאת, נראה שזה לא לגמרי מדויק. "אתה יכול להגיע אל האנשים האלה אבל זאת עבודת נמלים קשה", הסביר עו"ד דן חי. "במקרה של טלגראס - המשטרה החליטה שהיא רוצה למגר את זה והיא מצאה את האדם. זאת אומרת שיש לה הכלים והיכולות. הכול עניין של סדר עדיפויות".

תגובת משטרת ישראל: בחודשים האחרונים עצרה המשטרה 12 חשודים בהפצת תמונות עירום וסרטונים של מאות נשים ברשת הטלגרם, כשבמהלך החקירה הצליחו החוקרים להתחקות אחר זהות המפיצים ולהתגבר על אנונימיות הרשת. למרות האתגר הטכנולוגי והעובדה שחלק מאותן עבירות מבוצעות מחוץ לתחומי המדינה, המשטרה תמשיך לפעול נגד מפיצי הסרטונים