משפחת טקה: דורשים לראות חומרי החקירה - טרם החלטת הפרקליטות

בני משפחת הצעיר שנהרג מירי שוטר שלחה מכתב לשי ניצן, וביקרה ההחלטה לפרסם את ממצאי הדוח הבליסטי מהאירוע ואת ההדלפות, לטענתם, אודות עברו הפלילי של טקה. "צעד חריג המעמיק את חוסר האמון"

זמן צפייה: 00:46

משפחתו של סלמון טקה, הצעיר שנורה למוות על ידי קצין משטרה, פנתה היום (חמישי) לפרקליטות המדינה בבקשה לראות את חומרי החקירה לפני ההחלטה סופית בתיק. זאת, על מנת לתת למשפחה את ההזדמנות להשמיע את עמדתה ביחס לפרשה.

לטענת הקליניקה לקידום שוויון של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן, המייצגת את משפחת טקה, העובדה שהדוח הבליסטי פורסם בעיצומה של החקירה, מביא את התקשורת "לייחס אחריות מופחתת לשוטר החשוד בהריגה".

לכתבות נוספות בנושא >> 

אוחנה: "בעיית האמון במח"ש קשה - וחוצת מגזרים"

משפחתו של טקה קמה מהשבעה: "אנחנו לא מאמינים במערכת"

ארדן: "שוטר אלים לא צריך להישאר בשורות המשטרה"

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בניחום אבלים, עם אביו של סלמון טקה
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בניחום אבלים, עם אביו של סלמון טקה | צילום: חדשות 13

נוסף לכך, לדבריהם עצם פרסום ממצאי הדוח הבליסטי וההצגה כתומך בגרסת הקצין החשוד, "הוא צעד חריג המעמיק את חוסר האמון במח"ש ובפרקליטות, והדבר מצטרף לשורה ארוכה של נסיבות חריגות שאופפות את תהליך החקירה, אשר מטיל ספק ביחס לתקינות ההליך ואינן תורמות להפחתת חוסר האמון ברשויות האכיפה – מטרה המשותפת לכולנו".

הטענות העולות במכתב שנשלח לפרקליט המדינה שי ניצן ולראש מח"ש קרן בר מנחם-קרניאל, כמו כן ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הן שהנסיבות שפורטו מחייבות שקיפות בדבר שחרורו של הקצין למעצר בית למרות שמדובר בעבירה שנעשתה עם נשק חם שמדגישה את המסוכנות והחשש מפני שיבוש חקירה. כמו כן, הדלפה של פרטים שקריים, לטענתם, אודות עברו הפלילי של סלמון טקה על ידי גורמים במשטרה, והניסיון לתקן את הדברים, "נעשה בלשון רפה והוא בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי".

סלמון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה
סלמון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה | צילום: חדשות 13

עוד הוסיפו בקליניקה לקידום שוויון כי יש להתייחס לעובדה שהדוח הבליסטי בוצע על ידי המשטרה ולא על ידי גוף חקירה עצמאי, בעוד החשוד הוא שוטר משורותיה. כמו כן העבירו ביקורת על כך שממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, לא הוקיעה אלימות שוטרים ואף במקרים מסוים התמקד בחזקת החפות של השוטרים.

שר המשפטים אמיר אוחנה אמר אתמול כי הוא שוקל להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט, שתתחקה לדבריו אחר שורש בעיית האי-אמון של הציבור במחלקה לחקירות שוטרים. "בימים אלה שמענו מכל עבר על בעיית אמון קשה במח"ש - זו בעיה חוצת מגזרים", אמר אוחנה בכנס הכלכלי של לשכת רואי החשבון. "אין זה אומר בהכרח שהביקורת מוצדקת. על כן אני שוקל להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט, כדי לאתר את שורש הבעיה ולקבל החלטות".

"בימים אלה שמענו מכל עבר על בעיית אמון קשה במח"ש. אלה לא רק יוצאי אתיופיה, זו בעיה חוצת מגזרים", הדגיש אוחנה. "אין זה אומר שהביקורת מוצדקת, ייתכן שהיא נובעת מסיבות לא ענייניות – אך אם לא נבצע בדיקה יסודית, איך נדע לאתר את שורש בעיית אי האמון? איך נדע לטפל בה? על כן אני שוקל להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט, כדי לאתר את שורש הבעיה ולקבל החלטות", אמר.

ביום שלישי נודע לחדשות 13 כי לאחר כמה ימים שבהם לא זומן למחלקה לחקירות שוטרים, ביום שני נחקר באזהרה הקצין החשוד בהריגתו של טקה, שמותו הצית את גל המחאות הנרחב ברחבי הארץ. הקצין חזר על גירסתו לפיה ירה בקרקע ולא התכוון לפגוע בצעיר, וככל הנראה מדובר בחקירה האחרונה שיעבור במסגרת הפרשה. כזכור, קצין המשטרה שירה למוות בסלמון טקה טען במהלך השחזור שלא ירה בצעיר בשל צבע עורו או מוצאו האתיופי, וכי היה בסכנה של ממש.

במכתב נטען כי התקשורת, אשר מפרסמת הדלפות מהתיק, מייחסת אחריות מופחתת לשוטר החשוד בעוד למשפחה אין את ההזדמנות להשמיע את עמדתה ביחס לפרשה. "צעד חריג המעמיק את חוסר האמון ברשויות"