אביו של טקה: "רוצים את חומר החקירה – הבן שלי נרצח בדם קר"

משפחתו של סלומון טקה הגיבה להחלטה להעמיד את השוטר שירה בו למוות לדין בגין גרימת מוות ברשלנות: "אישור לשוטרים להמשיך לרצוח אותנו". מחאת יוצאי אתיופיה צפויה להתחדש בעקבות ההחלטה

זמן צפייה: 02:41

וורקה טקה, אביו של סלומון טקה שנורה למוות בידי שוטר בחודש יוני, הגיב היום (שלישי) להחלטת מח"ש להעמיד לדין את השוטר בגין גרימת מוות ברשלנות. "רוצים את חומר החקירה ותיעוד מדויק של כל האירועים והסרטון. ההודעה דרך התקשורת היא שגויה וממשיכה לפגוע באמון הציבור והמשפחה. הבן שלי נרצח בדם קר בזמן שיצא לשחק בשכונה". מחאת יוצאי אתיופיה צפוייה להתחדש בעקבות החלטת מח"ש.

ימי, אחותו של סלומון טקה, האשימה: "אני מאוכזבת. רצחו שוב את אחי היום. העונש שקיבל זה לא עונש אלא אישור לשאר השוטרים להוציא אקדח ולהמשיך לרצוח את האחים שלנו".

עו"ד איציק דסה, המייצג את המשפחה, מסר: "אנחנו מאוכזבים מאוד. קיבלנו אתמול שיחת טלפון ממח"ש שנקבל היום עדכון ולא יכולים לדעת על מה. לא סיימו את השיחה וכבר פורסם כל הסיפור בתקשורת. חוסר הרגישות למשפחה רע מאוד. במהלך כל הפגישה היום לא קיבלנו שום דבר חוץ מהעדכון על כתב האישום, שום מידע על החומרים שנאספו. הבקשה לקבל את חומרי החקירה כדי שנוכל לבחון ולהעביר למשפחות נתקלה בשלב זה בסירוב. עם זאת, על אף שאנחנו מאוכזבים שסעיף האישום מקל מאוד, במידה מסוימת אנחנו שמחים שלפחות הגישו כתב אישום על סעיף כלשהו. מדובר במשפחה מאוד אצילית שהיתה מאוד מאופקת בכל הפגישה הזו למרות שעלו המון שאלות כבדות משקל, היא נהגה באיפוק".

עוד בחדשות 13:

מח"ש תאשים את השוטר שירה בסלומון טקה בגרימת מוות ברשלנות

השוטר שירה למוות בטקה יואשם בגרימת מוות; "צפי לחידוש המחאות"

"הולכת לביה"ס גאה": בחזרה לנערות שהשתתפו במחאת יוצאי אתיופיה

הוריו של סולומון טקה במסע''ת באונ' בר אילן
הוריו של סולומון טקה במסע''ת באונ' בר אילן | צילום: חדשות 13

מנכ"לית עמותת פידל, מיכל אברה סמואל מסרה בעקבות החלטת מח"ש כי "ההחלטה על העמדה לדין בגין גרימת מוות ברשלנות היא צעד אחד בכיוון הנכון. צעירים יוצאי אתיופיה צריכים לדעת שדמם לא יופקר. אנחנו מצפים לכך שמשטרת ישראל תיקח אחריות ותפעל בכל הכח נגד היחס המפלה והמסוכן".

מוקדם יותר הבוקר כאמור, הודיעה המחלקה לחקירת שוטרים הודיעה למשפחת טקה, על כוונתה להגיש כתב אישום כפוף לשימוע נגד השוטר שירה למוות בסלומון טקה בסוף חודש יוני בגין גרימת מוות ברשלנות - כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. גם עורך דינו של השוטר היורה עודכן. משפחת טקה צפויה לעתור לבג"ץ. ראש מח"ש קרן בר מנחם, שהשתתפה בפגישה, תאובטח במשך כל שעות היממה בזמן הקרוב בעקבות רגישות המקרה.

במהלך הפגישה נאמר למשפחת טקה על ידי ראש מח"ש כי מהעדויות בשטח עלה שהשוטר חש סכנה לחייו וחש מאויים בשל האבנים שנזרקו עליו. לדבריה, השוטר התרשל בכך שירה לרצפה. בתגובה להחלטה התגודדו מספר מפגינים מחוץ למשרד המשפטים, וקראו: "שי ניצן, בושה", "צאו מהמרפסת, הגזענות הורסת", ו"שוטר, שוטר, על מי אתה שומר?".

מכתב החשדות עלה כי רשלנותו של קצין המשטרה מתבטאת בכך שהשתמש בנשקו בדרך מסכנת חיים ולא הסתפק, לכל היותר, בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד. כמו כן, הירי בוצע בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנהלי המשטרה שאינם מתירים ירי לעבר הרצפה בנסיבות אלה. עוד צויין כי בכך רשלנות השוטר מתבטאת בכך שירה לעבר האספלט, משטח שאין לירות לעברו מחשש לנתזים העלולים לסכן חיי אדם, ובכך שלא ירה לכל היותר לעבר הקרקע החולית הסמוכה.

סלומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה
סלומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה | צילום: חדשות 13

עוד צוין בכתב החשדות כי המנוח, סלומון טקה, ונער נוסף יידו אבנים לעבר הקצין החשוד, ושתי אבנים פגעו בו וגרמו לו לחבלות – פצעי שפשוף ושטפי דם תת עוריים. בהחלטה צוין כי "החלטה לקחה בחשבון את העובדה שהחשוד הותקף באבנים על ידי המנוח ונערים אחרים ואף נפצע באירוע, בטרם השתמש באקדחו".

לפי השתלשלות האירועים שתוארה בכתב החשדות, קצין המשטרה, שלא היה בתפקיד, הגיע בשעות הערב לפארק ציבורי בקריית חיים עם אשתו וילדיו. בפארק היו גם שלושה נערים בגילאי 16-14, אשר נפגשו עם נער אחר, כבן 13. אשת החשוד אמרו לו כי ראתה שהנער בן ה-13 מוסר לנערים האחרים כסף, שמעה אותם משוחחים עימו על תשלום נוסף, תוך איום לכאורה, והדבר עורר את חשדה. הקצין הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב, בעוד הוא ניגש לפארק לבדוק את החשד.

עוד עלה מכתב החשדות כי השוטר ניגש אל בן ה-13 שעמד בסמוך לנערים, הזדהה כאיש משטרה ושאל אותו על שאירע. הנער אישר שמסר לנערים שטר בסך 50 שקלים. השוטר פנה לנערים והורה לאחד מהם לרוקן את תכולת כיסיו. בשלב זה הצטרף סלומון טקה, שהיה כבן 19 בעת האירוע, אל הנערים ושאל את השוטר לזהותו. השוטר הזדהה שוב כאיש משטרה גם בפני המנוח והציג את התעודה המשטרתית, אך בתגובה טען בפניו המנוח כי התעודה מזויפת.

הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב
הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב | צילום: דניאל בשך

בשלב זה, כך לפי כתב החשדות, הנערים וטקה החלו להקניט את הקצין ולקלל אותו, וכאשר הבחינו כי הוא נושא אקדח, פנה המנוח לחשוד וטען שלא מדובר באקדח אמיתי, תוך שהוא והנערים האחרים הולכים אחרי קצין המשטרה וממשיכים להקניטו ולקללו. הקצין, שחשש שהאירוע עלול להסלים, החליט לעזוב את הפארק והחל ללכת לרחוב הסמוך. שניים מהנערים וטקה המשיכו ללכת אחריו וטקה אף השמיע כלפיו אמירות מאיימות. הקצין התקשר למוקד 100, הזדהה כאיש משטרה וביקש להזמין ניידת למקום תוך שציין שהוא מאוים.

בשלב זה הבחין החשוד ברעייתו ושלושת ילדיו ממתינים בקרבת מקום והחליט שלא להמשיך ולהתקרב אליהם, מחשש לשלומם, ונכנס לחנייה פתוחה של בית סמוך. בעודו בחניה, הרימו המנוח וחלק מהנערים אבנים. בתגובה, צעק הקצין לעבר הנערים וטקה להוריד את האבנים - אך הם לא נענו.

סולומון טקה
מחאה בקריות עקב הירי בסולומון טקה

טקה ונער נוסף יידו אבנים לעבר הקצין, ושתי אבנים פגעו בו וגרמו לו לחבלות. בתגובה, הלך הקצין מהחניה אל עבר מרכז הכביש, בעוד שניים מהנערים וטקה עומדים מולו במרחק מטרים ספורים. הקצין שלף את האקדח, דרך אותו, כיוונו לעבר הנערים וטקה במטרה להרתיעם, צעק לעברם להתרחק לאחור ומיד לאחר מכן, כיוון את אקדחו אל האספלט וירה יריה אחת.

כפי שעולה מחומר הראיות, לרבות מהבדיקה הבליסטית וחוות הדעת של המכון לרפואה משפטית, הקליע פגע באספלט, התפצל, וליבת הקליע ניתזה אל בית השחי של המנוח, חדרה לגופו וגרמה למותו. המנוח החל לרוץ חזרה לכיוון הפארק, אך לאחר ריצה של מספר מטרים בודדים, התמוטט בעודו מדמם.