זעם על המשטרה בדיון על סמי אונס: "חוסר במקצועיות ובהתחשבות"

חברות כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה הטיחו ביקורת על נציגות המשטרה שהגיעו לדיון בוועדה לקידום מעמד האישה, על כך שלא הגיעו עם נתונים רלוונטיים. יו"ר הוועדה ח"כ תמנו-שטה: "מצב בלתי נסבל, לנשים נפגעות אין זמן לחכות". נציגות המשטרה: "התבקשנו להפיק את כל המידע ממש לפני הדיון"

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ פנינה תמנו-שטה
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ פנינה תמנו-שטה | צילום: דני שם טוב/ דוברות הכנסת

לצד הדיונים בוועדת חוקה, חוק ומשפט על סעיפי המהפכה המשפטית, גם הוועדה לקידום מעמד האישה התכנסה אתמול (שני) לישיבה בנושא המאבק בתופעת סם האונס, בה הטיחו חברות כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה ביקורת חריפה על המשטרה, על כך שאין בידיהם מידע רלוונטי לדיון. יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו-שטה: "זה מצב בלתי נסבל שאתן באות לדיון ללא המידע ותמונת המצב וכל תירוץ הוא לא רלוונטי בעליל. לנשים נפגעות אין זמן לחכות".

במהלך הדיון נציגות מהמשטרה ציינו כי אין בידן את הנתונים אודות כמות התלונות לאורך השנים: "התבקשנו להפיק את כל המידע ממש לפני הדיון", הסבירו נציגות המשטרה, דבר שגרם ליו"ר הוועדה וחברות הכנסת בדיון לזעם רב: "למה המידע הזה לא קיים אצלכם? משטרת ישראל צריכה שיהיה לה את הנתונים ואת הפילוחים השונים בלי קשר לוועדה. זאת אחריות שלכם שתהיה לכם תמונת מצב".

נציגות המשטרה בוועדה לקידום מעמד האישה
נציגות המשטרה בוועדה לקידום מעמד האישה | צילום: דני שם טוב/ דוברות הכנסת

עו"ד טל פז מהמשטרה אמרה: "אנחנו מכירים את הנושא והוא בליבת העשייה המשטרתית. אין אפיון מחשובי סדור לחומר הפעיל בתוך תיקים ולא ניתן לעשות שליפה מהירה. מ-2016 ועד היום הוגשו 3 כתבי אישום". נציגת משרד הבריאות דיווחה כי בשנת 2021 נשלחו דגימות ב-120 מקרים, כלומר פי 4 בהשוואה למספר המקרים בשנת 2020. בשנת 2022 עמד מספר המקרים שבהם נשלחו למעבדה דגימות על 185.

על כך הגיבה ח"כ תמנו-שטה: "יש התקדמות בכמות הדגימות החשודות כסם אונס שנלקחות בבתי חולים ומנגד דווקא בהעמדה לדין ובתביעה אנחנו לא מצליחים לתפוס את העבריינים ולהעמידם לדין. יש לדעתי אלפי מקרים שלא מדווחים. אנחנו צריכים לאמוד את היקף התופעה. אפשר לגרוס את התלונות אם הגענו להרשעה אחת".

סנ"צ אביבה כרמון, ראש מעבדת הסמים הארצית, דיווחה כי בשנה שעברה נבדקו כ-16 ליטרים של נוזל החשוד כסם ה-JBl בחמש תיקים שונים. אלינה פופרנו הרכזת הארצית לנושא ממשרד הבריאות אמרה: "עשינו סדר לגבי שעות לקיחת דמים ושתן והעברנו הכשרה בתל השומר ומקומות נוספים כאשר חוזר המנכ"ל העדכני עדיין לא הושלם".

לגבי הסם החדש צייה פופרנו כי משנת 2019 הוא לא נמצא עד כה באף בדיקת דם אבל ב-63% מהמקרים בשנה החולפת נמצא סם כלשהו. ח"כ תמנו-שטה קראה למשרד הבריאות לעדכן את חוזר המנכ"ל בהקדם.

יעל שרר מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית
יעל שרר מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית | צילום: דני שם טוב/ דוברות הכנסת

יעל שרר מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית אמרה בדיון: "היו מעט מאוד תיקים בעבירות שקשורות לסם אונס. שלילת כושר התנגדות היא עבירה שקשה להוכיח אותה. על בסיס דגימה היתה רק הרשעה אחת אי פעם. הצענו לפרקליטות להתמקד בעבירת הרעלה שקל יותר להוכיח אותה".

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין מרע"מ זעמה: "זאת לא פעם ראשונה שאנחנו לא מקבלים תשובות במיוחד מהמשטרה. זה לא רק עניין של חוסר מקצועיות אלה חוסר התחשבות בנפגעות". גם ח"כ לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית הטיחה: "הנושא צריך להטריד את כולנו. התופעה שמה נשים במצב של חוסר אונים, בחירה וחוסר שליטה מוחלט. איך דבר כזה לא מטופל בצורה הכי חמורה שאפשר?".

עוד אמרה ח"כ סון הר-מלך: "פה יש אובדן בחירה טוטאלי חוסר אונים שאני לא חושבת שיש כדוגמתו. זה שאין נתונים מעיד על היחס וזה מטריד אותי. צריך לדעת שיש טיפול והרתעה. נשים שהולכות ומתלוננות צריכות לדעת שיש מי שבודק ומטפל בזה".

סם אונס, אילוסטרציה
סם אונס, אילוסטרציה

שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן הוסיפה: "המטרה בדיון חשובה מאין כמוה. אני מבינה שיש בעיה באיתור פורנזי ולא ידעתי שזה סם מאוד חמקמק. הנתונים מחרידים ואני חושבת שרוב הנשים לא מודעות למצב. כל חוק שיעלה בנושא הזה אני אתאבד עליו בוועדת השרים לענייני חקיקה בה אני חברה".

עו"ד יערה ברזילי כהן, סגנית בכירה בפרקליטות מחוז צפון, ציינה: "בשנת 2020 נפתחו בפרקליטות 6 תיקים בשלילת כושר התנגדות ו-2 תיקים הוגשו; בשנת 2021 חמש תיקים נפתחו ולא הייתה הגשה וב-2022 שבע תיקים נפתחו ואחד הוגש עם הרשעה". בדומה לנציגות המשטרה גם לעו"ד כהן לא היו את כל הנתונים על העמדות לדין בסעיפים שונים שיכולים לשמש נפגעות אונס כגון הרעלה וכו'.

לילך בן עמי, אחראית ליווי בהליכים משפטיים באיגוד מרכז הסיוע, אמרה כי היא "באה לייצג את הכמות הבלתי נתפסת שאנו מלוות בימים אלה בכל אחד מהשלבים, אני מגיעה מאוד מתוסכלת. יש פה פיצוח של הפשע המושלם. אין כמעט ממצאים וראיות פורנזיות. אנחנו לא מדברים רק על מקומות בילוי. גם דייט על כוס תה או פסטה ברוטב שמנת יכולה להיות עם סם. בחמש השנים האחרונות היו 96 מקרים. התיקים נסגרים כמו פטריות אחרי הגשם".

יו"ר הוועדה דרשה מנציגות המשטרה והפרקליטות לשבת עם כל המשרדים הרלוונטיים ולייצר פילוחים ולהביא נתונים לדיון המשך בוועדה שיתקיים בתוך חודש ימים.