הדרמה בתיק תאיר ראדה: ממצאי השערה לא צפויים להשפיע על השופטים

הממצאים החדשים אינם צפויים להשפיע על החלטת הרכב השופטים, שלאורך כל המשפט נתנו רמזים שהם הולכים לזכות את זדורוב, אבל דווקא הדבר שהם הכי פחות התרשמו ממנו - הוא סיפור הראיה המיטוכונדראלית, ולכן, ככל הנראה, זה לא יהיה מה שיכריע במשפט שמתנהל, גם לאחר התאמת השערה השנייה

זמן צפייה: 04:13

משפטו החוזר השלישי של רומן זדורוב לא מפסיק לנפק הפתעות ודרמות: היום (שני) התגלה בבית המשפט כי בזירת הרצח של תאיר ראדה נמצאה שערה שעשויה להתאים לבן זוגה לשעבר של אולה קרבצ'נקו, היא א"ק, זוֹ שהפרקליטות קבעה מזמן כי אין לה כל קשר למעשה.

בתוך כך, בזמן שהצדדים מחכים להכרעת הדין במשפט החוזר, התפרסמו ממצאים על בדיקת שערות מזירת הרצח של תאיר ראדה: 18 שערות נשלחו לפני כשנה לבדיקת DNA מיטוכונדריאלי. 17 נמצאו תואמות לתאיר ראדה, ואחת נמצאה עם פרופיל שיכול להתאים לזה של אדיר חבני, שכונה עד לא מזמן א"ח.

הממצאים החדשים אינם צפויים להשפיע על החלטת השופטים, שלאורך כל המשפט נתנו רמזים שהם הולכים לזכות את זדורוב, אבל דווקא הדבר שהם הכי פחות התרשמו ממנו - הוא סיפור הראיה המיטוכונדראלית, ולכן, ככל הנראה, זה לא יהיה מה שיכריע במשפט שמתנהל, גם לאחר התאמת השערה השנייה. בהתאם, ישנה היתכנות גבוהה מאוד שזדורוב יזוכה.

פרופיל השערה הנוכחי שנבדק
פרופיל השערה הנוכחי שנבדק

זוהי השערה השנייה שנמצאה בזירת הרצח שהפרופיל שלה יכול להתאים לזה של חבני. בשנת 2018, פרופיל השערה שנמצאה אז היה נדיר, ויכול היה להתאים לעשרות אלפי אנשים. הפרופיל הנוכחי שנבדק בטכנולוגיה חדשה של ריצוף גנטי וברזולוציה משופרת, לא מופיע במאגרים העולמיים ובעל מוטציות נדירות, מה שמצמצם את האפשרויות באופן משמעותי.

כאמור, אדיר חבני הוא בן זוגה לשעבר של אולה קרבצ'נקו. בשנת 2012 טען חבני שקרבצ'נקו הודתה בפניו שרצחה את תאיר ראדה, ולבשה את בגדיו בעת הרצח, מה שיכול להסביר את הימצאות שערותיו בזירה. חבני השמיע את ההאשמות בסרט התיעודי "צל של אמת". סנגורו של רומן זדורוב אימץ את הטענה, אך פרקליט המדינה עמית איסמן סגר נגד קרבצ'נקו את התיק מחוסר אשמה.

פרופיל השערה הנוכחי שנבדק
פרופיל השערה הנוכחי שנבדק

עו"ד ירון פורר, עורך דינו של אדיר חבני אמר: "לצערי, משטרת ישראל הייתה שבויה בקונספציה שרומן זדורוב הוא הרוצח, ותחת לבדוק ולאמת את גרסתו ולפעול לפיה, בחרה לנסות לשכנע אותו שהוא משקר ולא היא". עו"ד דניאל חקלאי, עורך דינה של אולה קרבצ'נקו טען כי "מדובר בראיה שאין לה שום ערך משפטי מבחינת אולה. לא מדובר בשערה עם שורש, כלומר לא מדובר ב-DNA, ולא בכדי פרקליט המדינה סגר נגדה את התיק מחוסר אשמה". בינתיים, ירום הלוי, עורך הדין של רומן זדורוב, דורש לקיים דיון חירום במסגרת המשפט החוזר.

יו"ר הרכב השופטים במשפט, השופט אשר קולה, ביקש מהפרקליטות להגיב על הממצאים עד מחר, ובהתאם יחליט האם יתכנס הדיון שביקש עו"ד ירום הלוי. יצוין כי בפעם שעברה שנבדקה השערה הזו, הפרקליטות טענה כי "ההתאמה היא קלושה", וכי "זה ריצוף חלקי ואין לזה כל כך משמעות. לאחר שבדגימה שבוצעה בחו"ל, לא נחשפו ממצאים חדשים, הוחלט לבצע דגימה בארץ.

באמצעות שימוש בטכנולוגיה חדשה של ריצוף מלא, התגלו הממצאים מהיום. זו הפעם השנייה שבודקים ממצאים בזירה - שערות, ומוצאים התאמה לתאיר ראדה. תיתכן גם התאמה לאותו אדיר חבני - פעמיים. חבני הגיב היום לחדשות 13 על חשיפת הממצאים ואמר: "אני שמח שנמצאה ראיה נוספת ומשמעותית כל כך שמחזקת עדותי. אזכיר שעוד ב-2012, ניגשתי ביוזמתי וסיפרתי שאולה רצחה את תאיר ז"ל כשהיא לבושה בבגדיי. אני קורא למשטרה לעצור את שנינו במידת הצורך בכדי להגיע אחת ולתמיד לחקר האמת ולתקן את העוול העצום שנעשה בתיק הזה".

יו''ר הרכב השופטים במשפט זדורוב, השופט אשר קולה
יו''ר הרכב השופטים במשפט זדורוב, השופט אשר קולה

השערה הראשונה, למעשה מה שטענה ההגנה, זה שיכולה להיות התאמה לכ-17,000 אלף איש, והשערה השנייה, אמורה להתאים ל-8,000 אנשים. במהלך עדות ההגנה במשפט, השופט קולה אומר כי: "אנחנו טיפל'ה מבזבזים זמן, משום שיש פסיקה של השופט הנדל (ניל הנדל, שופט בית המשפט העליון בדימוס) שאומרת שהתאמת DNA ליותר מ-1,000 איש אינה רלוונטית".

אדיר חבני ואולה קרבצ'נקו
אדיר חבני ואולה קרבצ'נקו | צילום: דוד כהן, פלאש 90

מוקדם יותר היום, חבני הגיב לחשיפת הממצאים: "קורא למשטרה לעצור אותי ואת א"ק אחת ולתמיד כדי להגיע לחקר האמת". פרקליטו של רומן זדורוב, עו"ד ירום הלוי, הגיש לבית המשפט בקשה לדיון דחוף. השופט אשר קולה ביקש מהתביעה להגיב על הבקשה עד מחר.

אילנה ראדה, אימה של תאיר הגיבה להתפתחות ואמרה: "הייתי בשתי העדויות, גם של א"ק וגם של א"ח, אלו שהיו בדלתיים סגורות. אני לא יכולה להגיד לכם מה היה בעדויות, אבל אני אספר יצאתי מאוד נסערת מהעדות של א"ק, ברמה שכמעט איבדתי את העשתונות שם. היה רק צריך את הדבר הזה להגיד: אוקיי אילנה זהו זה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2207181623' autoplay='0' credit='' desc='אילנה ראדה מגיבה לפרסומים' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1658151896/uploads/2022/903177622.jpg' kid='1_65mtazs3' duration='']

"אני פונה למשטרת ישראל, לפרקליטות המדינה, לפרקליט המדינה עמיית איסמן, וכל שבעת הפרקליטים שהצבת, אני מורה לך ומבקשת ממך לפתוח מחדש את החקירה. עצרו את שני החשודים האלו ומקביל, הוציאו להם צו איסור יציאה מהארץ. זה הצעדים שהם בלתי נמנעים וכל דבר שיעשה אחרת תהיה רשלנות נוספת לנוכח כל העדויות וכל הממצאים שהובלנו במשפט הזה. אני אמרתי שזו השנה של תאיר, והרוצח, הרוצחת או השותפים יתפסו. וכך זה יהיה, הבטחתי ואני אקיים", אמרה ראדה.