בג"ץ הכריע: "שדה תימן חייב לעמוד בדרישות הדין"

בג"ץ הכריע בעתירה שהוגשה נגד תנאי הכליאה במתקן שבנגב, קבע שעליו לעמוד בדרישת הדין, והוסיף: "על השר לביטחון לאומי להציע אלפי מקומות כליאה חדשים". ממלא מקום הנשיאה פוגלמן כתב: "ההגנה על שלטון החוק – גם בימים של מלחמה קשה – היא הביטוי המובהק לשוני בין מדינה דמוקרטית לבין ארגוני הטרור שמבקשים לכלותה"

תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן"
תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן" | צילום: צילום מסך, מתוך CNN

בג"ץ הכריע היום (רביעי) בעתירה שהוגשה על-ידי האגודה לזכויות האזרח נגד תנאי הכליאה במתקן שדה תימן שבנגב לפני כארבעה חודשים. "בית המשפט העליון קבע פה אחד כי על החזקת הכלואים במתקן "שדה תימן" לעמוד בדרישות הדין, כלומר להיעשות בהתאם לחוק שחוקקה כנסת ישראל ובהתאם לתקנות שהתקין שר הביטחון", נכתב בפסק הדין.

עוד נכתב על-ידי ממלא מקום הנשיא עוזי פוגלמן, השופטת דפנה ברק ארז והשופט עופר גרוסקופף כי "על השר לביטחון לאומי, בתיאום עם משרד האוצר, להביא בדחיפות הצעה כוללת ליצירת אלפי מקומות כליאה חדשים, לרבות לוחות זמנים למימוש ותקציב לביצוע".

השופט פוגלמן הוסיף: "ההגנה על שלטון החוק – גם בימים של מלחמה קשה – היא הביטוי המובהק לשוני בין מדינה דמוקרטית, שנלחמת על נפשה, לבין ארגוני הטרור שמבקשים לכלותה".

המהומות בשדה תימן
המהומות בשדה תימן | צילום: רויטרס

בסוף חודש יולי חוקרי מצ"ח הגיעו לבסיס שדה תימן ועצרו תשעה חיילי מילואים מ"כוח 100", החשודים בהתעללות במחבל שמוחזק בבית המעצר במקום. לפי החשד החיילים, שהוצבו במקום על מנת לשמור על העצורים, הכו את המחבל, ביצעו בו מעשה סדום וגרמו לו לפציעות קשות עד כדי שהוא לא מסוגל ללכת ונזקק לטיפול בבית החולים.

בעקבות פשיטת החוקרים התפתחה מהומה גדולה בבית המעצר, וחיילי מילואים התעמתו עם אנשי מצ"ח. בשלב מסוים כמה חיילים התבצרו במבנה, סירבו לשתף פעולה והתנגדו למעצר, חרף אזהרות החוקרים. כמו כן, מוחים רבים הגיעו למקום ופרצו את שער הכניסה לבסיס, ביניהם ח"כ צבי סוכות מעוצמה יהודית. המשטרה הגיעה למקום. מחאות פרצו גם בכניסה לבסיס בית ליד, אליו נלקחו העצורים.

תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן"
תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן" | צילום: צילום מסך, מתוך CNN

רשת CNN האמריקנית פרסמה בחודש מאי תחקיר על אודות הנעשה בשדה תימן, מתקן כליאה זמני לעצירים פלסטינים מעזה. התחקיר מבוסס על עדויות של 3 ישראלים שעבדו במתקן, המכונים ב-CNN "חושפי שחיתויות", ועל ראיונות עם יותר מ-12 פלסטינים שהוחזקו במחנה - ומשרטט מעשי אלימות קשים כלפי עצורים, השפלות וטיפול רפואי לקוי.

התחקיר נפתח בתמונה שצילם ישראלי שעבד במתקן. בתמונה, שלדבריו, "לא יוצאת לו מהראש", נראים גברים בחליפות אימון אפורות, יושבים על מזרונים דקים מאחורי גדר תיל, כשעיניהם מכוסות. לפי אותו ישראלי, נאסר על העצירים לזוז, לדבר או להוריד את כיסויי העיניים, ואילו השומרים הונחו "לבחור אנשים בעייתיים ולהעניש אותם". חושפי השחיתויות מסרו לרשת כי במספר מקרים, עצירים שהוחזקו במתקן כשהם אזוקים 24/7 - נאלצו לעבור כריתות גפיים.

לפי התחקיר, "שדה תימן" מחולק לשניים - מתחם שבו מוחזקים כ-70 עזתים, ובית חולים שדה שבו שוהים עצורים פצועים, כאשר הם קשורים למיטותיהם, לבושים בחיתולים ומוזנים בכפייה. הפלסטינים שמגיעים למתקן מוחזקים בו באופן זמני. אלה שבחקירתם עולה כי הם מחבלים - מועברים לידי שב"ס, ואלה שנשלל לגביהם החשד - משוחררים בחזרה לרצועה.