בג"ץ דן בהרחבת הסיוע; המדינה: "נפתח צינור מים נוסף לרצועה"

בג"ץ דן בעתירה של ארגוני זכויות אדם, שדורשת להרחיב את הסיוע ההומניטרי לעזה. השופט יצחק עמית תהה: "לא מבין למה הסיוע לא נכנס ישירות לצפון הרצועה". השופט סולברג, ברקע התקיפה שהביאה למותם של עובדי הסיוע: "הצער עצום, אך כל ישראלי יודע שחמאס נטמע בסביבה אזרחית. זה מכביד על האספקה"

משפחה פלסטינית קרוב לגבול עם מצרים ברפיח
משפחה פלסטינית קרוב לגבול עם מצרים ברפיח | צילום: רויטרס

שופטי בג"ץ עוזי פוגלמן, נעם סולברג ויצחק עמית דנים היום (חמישי) בעתירה של ארגוני זכויות אדם, שדורשים להרחיב את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. נציג המדינה אמר במהלך הדיון כי בקרוב ייפתח צינור המים שמוביל מים מישראל לצפון הרצועה, לאחר שיתוקן בימים הקרובים.

השופט סולברג התייחס להרג מתנדבי ארגון WCK, ואמר: "הצער עצום ורב, אבל אי אפשר לשכוח שבזמן מלחמה גם חיילי צה"ל נהרגים מאש כוחותינו. כל ישראלי יודע שחמאס נטמע בסביבה אזרחית ובתוך זה צה"ל צריך ללחום. ברור לכל בר דעת שהדברים הללו מכבידים מאוד על האספקה, כשאנחנו מגיעים לתוככי עזה. צריכים לעמוד אנשים ולחלק מרק חם לכל דורש, כשמכל פיר עלול לצאת מחבל?". השופט עמית תהה בדיון: "אני לא מבין למה הסיוע לא נכנס ישירות לצפון הרצועה".

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

הדיון מתקיים ברקע ביקורת חריפה על ישראל בעולם, בשל האסון ההומניטרי ברצועה - והתקיפה בדיר אל-בלח, בה נהרגו 7 מעובדי ארגון הסיוע "World Central Kitchen". שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין שוחח בלילה עם שר הביטחון יואב גלנט והביע את זעמו על התקרית. בהודעה מטעם הפנטגון נמסר כי אוסטין הפציר בגלנט "לערוך חקירה מהירה ושקופה, ולפרסם את מסקנותיה". הוא הדגיש כי "יש להעמיד לדין את האחראים" לתקרית.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התבטא בחריפות בעניין ביום רביעי, ואמר כי "ישראל לא עושה מספיק כדי להגן על אזרחים ועל עובדי סיוע. זו הסיבה העיקרית לכך שחלוקת ציוד הומניטרי ברצועת עזה היא משימה קשה כל כך".

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל | צילום: רויטרס

בחודש שעבר, שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל האשים את ישראל בהרעבה מכוונת של האוכלוסייה בעזה, וקבע: "אנחנו לא על סף הרעבה - אלא במצב של הרעבה שפוגע באלפי אנשים. זה בלתי מתקבל על הדעת. הוא הוסיף: "ישראל משתמשת בהרעבה כנשק במלחמתה".