פרשת הצוללות: חוקרי להב 433 צפויים לטוס לברלין

גרמניה אישרה בקשה לחיקור דין שהגישה ישראל לפני שנתיים. בפרקליטות ובמשטרה דנים אם יש צורך לממש את הבקשה. לפי שעה מסתמן כי חוקרי המשטרה יטוסו – על אף שכבר הוגשו המלצות בפרשה

זמן צפייה: 01:05

פרשת הצוללות: הפרקליטות והמשטרה בוחנות אם לאשר נסיעת חוקרי להב 433 לברלין, כחלק מחקירת פרשת הצוללות. זאת לאחר שגרמניה אישרה בקשה שהגישה ישראל לחיקור דין בשטחה. כעת נבחן אם יש צורך במימוש הבקשה, ולפי שעה מסתמן שנציגי המשטרה אכן יטוסו לברלין – על אף שכבר הוגשו ההמלצות בפרשה. הליך החיקור בגרמניה צפוי להיות נקודתי בלבד.

לפני כחודש התביעה בגרמניה פתחה בחקירת פרשת הצוללות, בעקבות בקשת ישראל לסיוע בחקירת העסקה – כך דיווח עיתון העסקים "הנדלסבלאט". על פי הדיווח, החקירה מתקיימת בתביעה בעיר בוכום שבמערב המדינה – המתמחה בפשעים כלכליים ושחיתות. גורם ישראלי בכיר אישר כי הוגשה בקשה לסיוע משפטי - אך היה זה לפני זמן רב, והתביעה הישראלית לא זכתה לתשובה מגרמניה. משרד התובע וחברת טיסנקרופ סירבו להגיב לידיעה.

בסוף חודש מארס, שגריר ישראל בגרמניה לשעבר, יורם בן זאב, התייחס בריאיון ראשון לאישור מכירת הצוללות למצרים – שהתרחש במהלך כהונתו בשגרירות בברלין. "כששמעתי שהרמטכ"ל ושר הביטחון לא ידעו על האישור – אני מוכרח להודות שהייתי מאוד מופתע", אמר בריאיון לחדשות 13. "קשה לי לתאר סיבה מוצדקת לכך".

רה"מ נתניהו יוצא מצוללת בנמל חיפה
רה"מ נתניהו יוצא מצוללת בנמל חיפה | צילום: רויטרס

בן זאב, במסגרת תפקידו בגרמניה, היה שותף הסוד לאישור הראשון שנתן ראש הממשלה נתניהו לגרמנים למכור צוללות למצרים. עד לפני שבוע וחצי – נתניהו טען שבכלל לא נדרש לאשר עסקה כזאת, כי הגרמנים אמרו שהם לא זקוקים לאישור. "אם ישראל הייתה מתנגדת, הגרמנים לא היו שוברים את המאזן ומוכרים", טען בן זאב.

הבקשה לאשר את המכירה למצרים עלתה כבר בתקופה בה ישראל רכשה מגרמניה את הצוללת הרביעית והחמישית. אז כיהן אוהד אולמרט כראש הממשלה, והוא התנגד לעסקה. הגרמנים אכן נמנעו ממכירת צוללות למצרים במשך מספר שנים. כאשר ישראל רצתה לקנות את הצוללת השישית, הגרמנים העלו שוב את בקשתם.

לפני כחודש וחצי פורסם בחדשות 13 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מכר את מניותיו בחברה שסיפקה שירותים לטיסנקרופ ב-29 בנובמבר 2010, בסכום של 4,300,873 דולר, שהם 15,814,310 שקלים. מהליכוד נמסר בתגובה: "מבלי להיכנס לפרטים, הכול דווח כנדרש ואושר על ידי הרשויות המוסמכות. עוד ניסיון להסיח את הדעת מהבחירה בין ממשלת שמאל בראשות לפיד וגנץ ובין ממשלת הליכוד בראשות נתניהו".

פרשת המניות
פרשת המניות | צילום: חדשות 13

באמצע חודש מארס עד המדינה מיקי גנור ביקש לחזור בו מהעסקה ונעצר על ידי המשטרה בחשד לשיבוש הליכי משפט. גורמים בסביבתו של איש העסקים מסרו כי מצבו הנפשי קשה, וכי הוא מעוניין לפוצץ את העסקה.

גנור נחקר ביחידת להב 433, ועל פי המשטרה, ביקש לשנות את הגרסה שמסר בפרשה. במהלך החקירה, איש העסקים שינה את עדותו ואמר כי הכספים שקיבל הם תשלום עבור ייעוץ ולא שוחד. בעקבות הדברים, במשטרה ובפרקליטות נשקל לבטל את ההסכם עמו, והוא נעצר. במהלך מעצרו, חש גנור ברע ופונה לבית החולים אסף הרופא באמבולנס. מצבו טוב והוא צפוי להשתחרר בשעות הקרובות.