פרשת הריגול בשירות המשטרה: גם ראשי ערים ובני משפחתם "הודבקו" בתוכנה

עיתון "כלכליסט" חשף כי כחלק מהשימוש של המשטרה בתוכנה של חברת NSO בוצעו מעקבים אחר נבחרי ציבור, וכשלא נמצאו נגדם ריאיות - חדרו לטלפונים של בני משפחותיהם. החיפושים הובילו למעצרים והשפלה של ראשי הרשויות, אך לא הולידו עבירה פלילית

NSO / משטרה / סייבר
NSO / משטרה / סייבר (אילוסטרציה) | צילום: שאטרסטוק

עיתון "כלכליסט" חשף הבוקר (ראשון) מקרים נוספים בהם משטרת ישראל השתמשה בתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO נגד אזרחים, גם כשאין נגדם כל חשד. מהתחקיר עלה כי אנשי החטיבת "סיגינט" הסודית, השתמשו בתוכנה כדי לעקוב אחרי ראשי רשויות ובני משפחותיהם.

בתחקיר תוארו שלושה מקרים שבהם נעשה שימוש ב"פגסוס" אחרי מכרזים או בעקבות פרויקטים של בנייה ביישוב, ובכל אחד מהמקרים החדירה לטלפונים הסתיימה בחיפושים, מעצרים והשפלה של ראשי הרשויות, אך לא הולידו עבירה פלילית.

לוגו חברת NSO הישראלית
שוב בעין הסערה. חברת NSO | צילום: רויטרס

מהמשטרה נמסר כי היא "פועלת אך ורק על פי חוק. כל פעולותיה בהקשר של האזנות סתר מתבצעות רק באמצעות צווים שהוצאו כדין בחתימת שופט". המשטרה אף ביקשה כי "ככל שיש בידיכם חומרים שיש בהם להצביע על ביצוע עבירה שלכאורה נעשתה נבקש כי תעבירו במהירות האפשרית לרשויות".

בשבוע שעבר הודע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט במכתב למפכ"ל קובי שבתאי כי הוא יקים צוות לבחינת הטענות שעלו בתחקירי "כלכליסט" נגד המשטרה בפרשת NSO. היועמ"ש דרש מהמשטרה שיועברו אליו כלל הצווים שהתקבלו להאזנות סתר בשנים 2020 ו-2021. יש לציין כי במכתב ששלח מנדלבליט לשבתאי נכתב כי המשטרה פעלה כדין, אך עדיין יש לבחון את הטענות.

ניידת משטרה
אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

השר לביטחון הפנים עמר בר לב הגיב להודעת היועמ"ש ומסר כי "היועמ"ש קבע במפורש - במישור המערכתי המשטרה התנהלה כדין. ברם, ייתכן שאירועים פרטניים התרחשו בניגוד לחוק ולכן החליט היועמ"ש להקים צוות בדיקה. ני מאמין שהסריקה במסרקות ברזל שיבצע הצוות, לכלל ההפעלות של המערכת הטכנולוגית יהיה צעד הכרחי לוודא שבמערכת אין תפוחים רקובים".

כזכור, העיתון החל לחשוף בשבוע שעבר כיצד תוכנת "פגסוס" של חברת NSO משרתת את המשטרה לצורך מעקבים והאזנות סתר. בחלק השלישי של התחקיר הוצג כיצד המשטרה שתלה את תוכנת הריגול בטלפון של פעיל חברתי וגילתה עליו כי הוא משתמש באפליקצית היכרויות לגברים. יחידת המודיעין אף העבירה את המידע אודות פגישותיו ליחידת שטח לצורך מעקב.