מסיבות "אישיות משפחתיות": אהרן ברק התפטר מתפקידו כשופט בהאג

נשיא בית המשפט העליון בדימוס, שייצג את ישראל בדיונים בעתירה של דרום אפריקה להפסקת המלחמה ברצועת עזה, הודיע כי הוא עוזב את תפקידו מטעמים אישיים. ברק נבחר לתפקיד בחודש ינואר, לבקשתו של ראש הממשלה נתניהו, ולקח חלק בהחלטת בית הדין כי בנושא הטענה כי על ישראל למנוע רצח עם בעזה

זמן צפייה: 00:17

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' אהרן ברק, התפטר מתפקידו בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג מסיבות "אישיות משפחתיות". את ההודעה מסר אתמול (שלישי). בחודש ינואר, ולבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו, נבחר ברק לייצג את ישראל בהאג, ולהשתתף בדיונים במסגרת התביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בדרישה להפסיק את המלחמה בעזה.

באותו החודש בית הדין קבע ברוב של 15 שופטים מול 2, בהם ברק, כי ישראל נדרשת לפעול בכל כוחה כדי למנוע את ביצוע כל הסעיפים בסעיף 2 של אמנת רצח עם. עוד קבע, ברוב של 16 שופטים, כולל ברק, מול 1, כי ישראל תנקוט בכל הצעדים שבכוחה כדי למנוע ולהעניש על הסתה פומבית לרצח עם ביחס לפלסטינים בעזה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג הודה לברק לאחר התפטרותו: "אני מבקש להודות לשופט אהרן ברק ששימש כשופט בבית הדין הבינלאומי בהאג במינוי של מדינת ישראל בתקופה כל-כך רגישה וחשובה לביטחוננו ועתידנו. תרומתו והשפעתו הסגולית על עולם המשפט בישראל ובעולם הייתה בעלת חשיבות רבה מאד במערכה המשפטית כנגד מבקשי רעתנו. נמשיך לעמוד איתנים נגד הרשע, הצביעות ועלילות השקר המוטלות נגד מדינת ישראל וצה"ל".

הדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

בפסיקתו, כתב ברק כי "קבלת העתירה על הפסקת לחימה משמעותה שישראל לא תגן על אזרחיה". ברק הוסיף: "כשופט בבית המשפט העליון הישראלי כתבתי שכל חייל ישראלי נושא עמו (או עמה), את כללי המשפט הבינלאומי. המשמעות היא שהמשפט הבינלאומי מנחה את פעולותיהם של כל החיילים הישראלים באשר הם. גם כאשר נלחמים בקבוצת טרור כמו חמאס שאינה עומדת בחוק הבינלאומי, ישראל חייבת לציית לחוק ולקיים ערכים דמוקרטיים".

ברק הוא מומחה למשפט חוקתי, משפט בינ"ל ולדיני מלחמה, ונחשב לאחד מגדולי המשפטנים בעולם. כך למשל, פסק הדין שלו משנת 2006, לפיו מותר לבצע חיסולים ממוקדים - אומץ ע"י מדינות רבות. ברק אף מכיר אישית חלק מהשופטים בהרכב בית הדין בהאג, וההבנה היא שהידע והיוקרה שלו - יסייעו לישראל במערכה המשפטית.