אזהרת ראש השב"כ - והתירוץ של המפכ"ל: "היינו עסוקים בהפגנות"

כפי שפורסם בחדשות 13: היועמ"ש ופרקליט המדינה הביעו את התנגדותם להכנסת השב"כ למאבק בפשיעה בחברה הערבית. רונן בר: "לא נכון להפוך לארגון שחוקר עבירות פליליות" | כל הציטוטים מהדיון אצל ראש הממשלה

זמן צפייה: 08:04

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום (ראשון) דיון בנושא הכנסת השב"כ לטיפול בפשיעה בחברה הערבית, כאשר ההמלצות יגובשו, וההחלטה בנושא צפויה רק בשבוע הבא. במהלך הדיון אמר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "כשנוער הגבעות עשה תג מחיר והמדינה רצתה לעצור את זה, עירבו את השב"כ. אם היינו יודעים על הרוצח של שירה בנקי, לא היינו מכניסים את השב"כ? ברור שכן".

ראש השב"כ רונן בר אמר: "אנחנו עוזרים למשטרה גם היום, אבל זה לא נכון להפוך את השב"כ לארגון שחוקר עבירות פליליות". המפכ"ל קובי שבתאי אמר: "היינו עסוקים באירועי סדר ציבורי, כלומר בהפגנות, במשך זמן רב, הוצאנו כוחות. היינו ברמדאן, במירון, צריך פתרון עכשיו". רה"מ נתניהו אמר: "יש פה סכנה גדולה, הנשק הזה יכול להיות מופנה כלפי כולנו". בן גביר הוסיף: "כשהשב"כ רצה הוא מצא את מי שהצית את כנסיית הלחם והדגים, כשהוא רוצה הוא יכול להיכנס לעניין".

כפי שפורסם בחדשות 13 בסוף השבוע, היועצצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן הביעו את התנגדותם להכנסת השב"כ למאבק בפשיעה, ובמהלך הדיון הם טענו כי "מדובר בצעד שיכול לגרום לפגיעה בדמוקרטיה".

Capture
עמית איסמן, גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר התייחס רה"מ נתניהו לנושא, ואמר כי הוא "מתעקש להכניס מייד את השב"כ למערכה". נתניהו אמר כי על אף הביקורת, זו הדרך הטובה ביותר לטפל במצב. "אכנס היום ישיבה מיוחדת של משרדי הממשלה והייעוץ המשפטי, כדי לשלב את השב"כ במאמץ ממוקד נגד משפחות הפשע".

"הממשלה שלנו הקציבה תקציבי ענק למשטרה כדי להעסיק עוד אלפי שוטרים ולהקים את המשמר הלאומי", הוסיף נתניהו, "אבל דרוש זמן כדי להקים, לקלוט ולהכשיר את הכוחות הללו - ואין לנו זמן. לכן אני מתעקש להכניס מייד את השב"כ למערכה".

נתניהו התייחס לביקורת על המהלך ואמר כי "אני סבור שזהו בדיוק הצעד הדרוש וצריך להתגבר על הבעיות שכרוכות בהפעלת צעד זה. רק כך נוכל להפוך את המגמה במהירות ולתת מענה לאזרחי ישראל הערבים שמייחלים להחזרת החוק והסדר לחייהם".

Whatsapp Image 2023 06 11 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה, הבוקר | צילום: רויטרס

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ביקר היום בקלנסווה, שם אירע אתמול עוד מעשה רצח, והתייחס גם הוא לנושא: "נתניהו אמר שהוא נחוש להכניס את השב"כ. קרוב ל-15 שנה בשלטון, אפשר להגיד על נתניהו הכל - חוץ משהוא נחוש".

"יש לי חדשות בשבילו", הוסיף גנץ, "השב"כ כבר מסייע למשטרת ישראל מזה תקופה ומעורב בחלק מהסוגיות כמו גניבות אמל"ח שגם זולגות לטרור.  צריך להפעיל מעצרים מנהליים מול משפחות הפשע, בזהירות ובאחריות חוקתית. אל תחכו למשמר הלאומי - כבר עכשיו אפשר להפגין נוכחות בשטח על ידי פלוגות מג"ב במילואים שהקמנו".

מפגינים ביפיע
מפגינים ביפיע נגד האלימות בחברה הערבית | צילום: רויטרס

כזכור, בשבוע שעבר פרסמנו כי בשב"כ מסתייגים מהכנסת הארגון למאבק בפשיעה, ושם אומרים כי לא נכון לחשוף יכולות מודיעיניות, והם לא רוצים שארגוני הפשיעה הערבים יכירו את היכולת האלה. בנוסף, ישנו הנושא הדמוקרטי - בשב"כ לא רוצים לפעול נגד פושעים אזרחים במדינת ישראל, ועמדת הארגון היא שהוא לא יהיה מעורב בענייני פשיעה אזרחית.

העניין האמיתי העומד על הפרק הוא אמצעי שב"כ, שבהם אפשר להשתמש רק בכפוף לצווים משפטיים, ולשם כך צריך לעשות שינוי חקיקה. לשב"כ יש אפשרות לעבוד כרצונו כשמדובר בנושאים ביטחוניים, ובעניין הזה המשטרה הרבה יותר מוגבלת.