פרשת הרב המטריד: למה המשטרה חיכתה שנה וחצי כדי לחקור?

עדויות התלמידים, אותם על פי החשד הרב יוסף מוגרבי הטריד מינית במשך שנים, הגיעו למשטרה כבר לפני חודשים ארוכים. מה טיב הקשר של הרב עם המשטרה, ומדוע התלונות לא נחקרו?

זמן צפייה: 04:53

פרשת הרב המטריד: הרב יוסף מוגרבי, ראש ישיבה מוכרת בחולון, עוכב לחקירה בסוף השבוע בעקבות תחקיר שפורסם בחדשות 13, שחשף את עדויות התלמידים. בחלק השני של התחקיר, נחשף כי העדויות נגד הרב הגיעו לידי המשטרה כבר לפני שנה וחצי – אבל החוקרים בחרו להתעלם. במשך 15 שנים, מאות אם לא אלפי תלמידים בני 14, 15 ו-16 עברו במוסדות ובשיעורים אצל הרב מוגרבי. בכמה מהם הוא פגע? כמה נוצלו מינית? ואיך בכלל עולה על הדעת שהמשטרה מקבלת תלונה על חשד לעבירות מין בקטינים, ולא עושה דבר במשך שנה וחצי?

עורך הדין מאיר ארנפלד מילא שורה של תפקידים בשירות המשטרה במשך כמעט שני עשורים. האחרון שבהם היה ראש מחלק החקירות ביחידת להב 433. לפני שנתיים פרש מהמשטרה, והיום הוא סנגור פלילי ומייעץ בהתנדבות ל"פורום תקנה". "הפנייה הגיעה אליי בפברואר בשנה שעברה", הוא מספר, "שידכו לי את אותם קטינים איתם אני נפגש במשרד. הם באו עם הקלטות, צילומי וידיאו. הם לא משאירים הרבה מקום לדמיון שם. הם מבועתים מפחד. אני פונה מייד למשטרה ואני מצפה מהם, כמו שאני מכיר את ההתנהלות, שבתוך יום-יומיים יבוצעו חיפושים, מעצרים, ירחיקו אותו בצורה כזאת או אחרת מהמקום". חודשים ארוכים חולפים, הפצצה הזאת ממשיכה לתקתק והמשטרה לא עושה דבר.

לכתבות נוספות בנושא >>

בעקבות תחקיר חדשות 13: נעצר הרב מחולון – החשוד בעבירות מין

תחקיר: כך הטריד רב בכיר מחולון את תלמידי ישיבתו • תיעוד

הרב יוסף מוגרבי, תועד מטריד את תלמידיו
הרב יוסף מוגרבי, תועד מטריד את תלמידיו | צילום: חדשות 13

הרבנית יהודית שילת, מייסדת פורום תקנה, עמותה המיועדת לטיפול בתלונות על הטרדה מינית מצד בעלי סמכות בציבור הדתי-לאומי, סיפרה כי "התיק עבר למשטרה, ומאז ביררתי כל הזמן מה קורה, אם העניינים מתקדמים. 'זה בטיפול', הם אמרו. אחרי שבוע, שבועיים, שלושה שבועות אני שוב מתקשרת, ובכל פעם אומרים לי שזה בטיפול". בפברואר 2019, שילת גם כתבה מכתב לפרקליטות בנושא. ארנפלד ציין כי "אני לא ראיתי התנהלות כזאת ובמקרה הטוב, זו רשלנות. אני לא רוצה לדבר על המקרה הרע, מה, אם וכאשר או אם בכלל היו שיקולים אחרים".

"נתקלתי לא פעם במקרים מהסוג הזה, שרב מסייע הן לגורמים מסוכסכים בתוך העולם העברייני כדי להתפשר, לפשר וגם למשטרה", ציין ארנפלד. "המשטרה תצטרך לתת הסברים מאוד מאוד טובים איך קורה שחומר כזה נפיץ הועבר אליהם לפני שנה וחצי ועדיין הדברים לא נחקרו ולא נפסקת העבירה". מה טיב הקשר של הרב עם המשטרה? למה התלונות של התלמידים לא נחקרות? מקורב לשעבר לרב מוגרבי מספק אולי הסבר באמצעות הקשרים של הרב: "פוצצו לי את כל החלונות של המכונית, חתכו לי את הצמיגים שלי. רעדתי מפחד ושתקתי, לא דיברתי עליו שום דבר רע. כל מיני קצינים בכירים במשטרה היו באים לקבל את ברכותיו ונכנעים למרותו".