אחרי דחיית הערעור: עבריין המין אלון קסטיאל יצא מהכלא

בפעם השנייה אחרי ההחלטה המחודשת של ועדת השחרורים, שקבעה כי יש להעניק שחרור מוקדם לעבריין המין, בית המשפט דחה את ערעור הפרקליטות וקסטיאל שוחרר. אחת הנפגעות: "כל אחת צריכה לפחד כי אם לא מקשיבים לנו, לא יקשיבו לאף אחד"

זמן צפייה: 02:59

בית המשפט המחוזי בנצרת דחה הבוקר (שני) את ערעור הפרקליטות על שחרורו המוקדם של עבריין המין אלון קסטיאל. זאת, לאחר ההחלטה המחודשת של ועדת השחרורים להענקת השחרור המוקדם, שבה הפרקליטות טענה כי לא ניתן משקל מספק לעמדת קורבנותיו של קסטיאל. מאוחר יותר היום, אלון קסטיאל יצא מהכלא.

השחרור המוקדם של אלון קסטיאל
השחרור המוקדם של אלון קסטיאל

שרי גולן, אחת מ-4 הנפגעות מידי אלון קסטיאל, אמרה בבית המשפט: "קרה פה משהו מאוד גדול וקשה. למרות שבית המשפט בצורה אכזרית ומאכזבת לא הפך את ההחלטה, הוא אפשר לי להשמיע את הדברים שלי ולפנות לאלון קסטיאל עצמו, ואמרתי דברים חשובים. יש מקום לנפגעות לדבר בבית המשפט, יש להן קול, שם ופנים".

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-220780944' autoplay='0' credit='' desc='משפטו של קסטיאל' poster='' kid='1_kdo1apcg' duration='']

"יש פה עשרות נפגעות שלא נותנים להן לדבר, גם לא בוועדות השחרורים, וצריך להבין שאלון קסטיאל לא לקח אחריות ולא עשה תהליך שיקומי, כי מי שהיה עושה תהליך שיקומי אחרי שהוא פוגע באופן סדרתי ומורשע כעבריין מין על פגיעות של יותר מעשור, לא היה מעביר אותנו את מסכת הייסורים שהיינו צריכות לעבור עכשיו, עם תהליך השחרור המוקדם, והוא היה יושב לרצות את ה-7 וחצי חודשים האומללים שנשארו לו כדי שאנחנו נשלים את הטיפולים של השיקום הרפואי והנפשי שלנו בשקט - ועל זה אנחנו לא נסלח לאלון קסטיאל, כי הוא יכל לעשות פה משהו אחרת, והוא בחר להמשיך להתעלל בנו".

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-2207180939' autoplay='0' credit='' desc='השחרור המוקדם של אלון קסטיאל ' poster='' kid='1_hiyqy5he' duration='']

לבסוף, אמרה גולן כי "החוק בישראל צריך להשתנות, לא צריך שחרור מוקדם לעברייני מין. כל אישה, נערה, ילדה או ילד שנפגע בישראל - צריכים לפחד, כי זה יכול לקרות בכל מקום, ואם לא מקשיבים לנו, לא יקשיבו לאף אחד, ולכולנו יש קול".

יו"ר נעמת, חגית פאר, על החלטת בית המשפט לשחרר את עבריין המין אלון קסטיאל מהכלא: "ועדת השחרורים לא סופרת את הקורבנות, ומפלטן האחרון, בית המשפט, שגה קשות ולא השכיל לתקן את העוול הנורא. איך זה בכלל עולה על הדעת שתחילה ועדת השחרורים דנה בשחרור עבריין המין מבלי שנתנה אפשרות לנפגעות להציג את עמדתן ושינתה גישה רק אחרי סערה ציבורית? לאחר מכן, בחרה הוועדה להתעלם מטיעוני הקורבנות. קסטיאל מצטרף לשורת אישים שזכו ליחס וי-איי-פי מהוועדה, ובהם משה איבגי, רונן ביטי, ניסו שחם ועוד".

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-2207180958' autoplay='0' credit='' desc='עו"ד רותם טובול במשפטו של אלון קסטיאל ' poster='' kid='1_28sumh0a' duration='']

תגובת איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית: "עמדנו הבוקר בבית המשפט בנצרת לצד שרי, עירד. ומיכל. דבריה קורעי הלב של שרי מדברים בעד עצמם. את הקול שלה, ושלהן, כבר לא ישתיקו. שגה בית המשפט שהתיר לשחרר את עבריין המין הסדרתי אלון קסטיאל. אנו עומדות לצד ומאחורי הנפגעות, שנאלצו להיאבק שנים על גבי שנים כדי להרחיק טורף סדרתי מסוכן, שפגע בנשים רבות כל כך לאורך שנים ארוכות. השגתן המון, ואנו גאות בכן ומחזקות אתכן תמיד. הכפיים שקיבלתן בבית המשפט הן רק הד לשירות האדיר שעשיתן לחברה כולה. כעת יוצא קסטיאל למשפט הציבור, וגזר הדין הציבורי ברור".

אלון קסטיאל
אלון קסטיאל | צילום: פלאש 90

לפני כשבועיים פרקליטות מחוז צפון (פלילי) הגישה לבית המשפט לעניינים מנהליים בנצרת עתירה נגד החלטת ועדת השחרורים לשחרר על תנאי את עבריין המין אלון קסטיאל, שהורשע בעבירות מין בארבע נשים. המדינה טענה בעתירה כי בהחלטת השחרור לא ניתן משקל מספק לסיכון המשמעותי הצפוי להיגרם לקורבנות כתוצאה משחרורו המוקדם של קסטיאל, ולכן ההחלטה חורגת באורח קיצוני ממתחם הסבירות.

שבוע לפני כן הורתה ועדת השחרורים, בדעת רוב, על שחרורו המוקדם של קסטיאל, שנידון ל-57 חודשי מאסר בפועל, לאחר שהורשע בעבירות ניסיון אינוס, מעשים מגונים בכוח והטרדה מינית בארבעה אישומים שונים. שחרורו הותנה בתנאים שונים, ובין היתר הורתה הוועדה על איסור כניסתו של קסטיאל לתל אביב, רמת גן וגבעתיים, תוך שציינה כי כניסתו לתחומי העיר יפו תהיה רק לצרכי הטיפול בשעות מוגדרות.

אלון קסטיאל בבית המשפט
אלון קסטיאל בבית המשפט (ארכיון)

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד צביקה אברמוביץ, נאמר כי "הוכח בבירור כי שחרורו המוקדם של קסטיאל יגרום לסיכון משמעותי ביותר לנפגעות העבירה, לשלומן הנפשי ולהליך שיקומן. לא מדובר בטענה ערטילאית או פרשנות משפטית, אלא במציאות מוכחת וניכרת. בנסיבות אלו, ברור כי התוצאה המתבקשת של שיקול זה, היתה מחייבת את דחיית בקשת קסטיאל לשחרור מוקדם, תוך מתן משקל מכריע לעמדת הנפגעות".