16 שנות מאסר נגזרו על סייען הפיגוע בהר הבית ב-2017

שלושת השופטים בביהמ"ש המחוזי קבעו פה אחד כי אמג'ד בן מוחמד ג'בארין, שהורשע בסיוע לפיגוע בו נרצחו השוטרים כמיל שנאן והאיל סתאווי ב-2017, ישלם בנוסף 250 אלף שקל למשפחותיהם של השניים

זמן צפייה: 00:58

שלושת השופטים בבית המשפט המחוזי בחיפה קבעו היום (רביעי) כי אמג'ד בן מוחמד ג'בארין, בן 34 מאום אל-פחם, שהורשע בסיוע לפיגוע בהר הבית ביולי 2017 שבו נרצחו השוטרים כמיל שנאן והאיל סתאווי, ירצה 16 שנות מאסר וישלם 250 אלף שקלים למשפחות של שני השוטרים.

שכיב שנאן, אביו של כמיל, אמר בבית המשפט: "זה עונש לא מידתי, בית המשפט ניסה לסייע לרוצח הבא שמתכונן עכשיו באום אל-פחם לעשות עוד פיגוע בירושלים. צריך להרוס את הבתים של כל המחבלים וגם של המחבל הזה. צריך למנוע את זכויותיו בביטוח הלאומי. צריך לעשות חקיקה של עונש מוות למחבלים".

ג'בארין, שנעצר שבוע לאחר הפיגוע, הואשם בסיוע לרצח של שני שוטרים, סיוע לחבלה, פעולה בנשק למטרות טרור, שיבוש הליכי משפט וקשירת קשר לביצוע פשע.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-and-law-20191023-0936' autoplay='0' credit='' desc='שכיב שנאן, אביו של השוטר כמיל שנאן' kid='1_vz28cinq' duration='26'']

כניסת הסייען לשער הפרחים עם תיק ובו כלי נשק, לפני הפיגוע בהר הבית
כניסת הסייען לשער הפרחים עם תיק ובו כלי נשק, לפני הפיגוע בהר הבית | צילום: ללא קרדיט

מכתב האישום עולה כי ג'בארין, קרוב משפחה של אחד המפגעים ומכרם של שניים מהם, הכיר את התכנון לבצע את הפיגוע בשלביו המוקדמים. הוא נהג להגיע למסגד באום אל-פחם לעיתים קרובות, שם נהג להיפגש עם מוחמד, חאמד ומפדי ג'בארין ולשוחח עימם ביחידות לאחר תפילת הערב.

במהלך חודש הרמדאן שוחחו אחמד ג'בארין, בן 29, חאמד ג'בארין, בן 19, ואחמד ג'בארין, בן 18 על כוונתם לבצע פיגוע ירי. תחילה התפתח ויכוח בין מוחמד לחאמד באשר ליעד הפיגוע ומתווה ביצועו, אבל לבסוף הוחלט לבצעו בהר הבית.

ג'בארין אף נכח בשיחותיהם לגבי מתווה הפיגוע, ראה את הנשקים ששימשו לפיגוע, הסיע את המחבלים לאימוני ירי באותם נשקים ובשלב מסוים אף הוצע לו לבצע ביחד עימם את הפיגוע והוא סרב. עוד עולה כי ג'בארין נסע עם שניים מהמחבלים להר הבית, שם ראה כי הם בוחנים את מצלמות האבטחה.

בערב הפיגוע ראה הנאשם את המחבלים מתפללים במסגד באום אל-פחם, כשלצידם שני כלי נשק, שלוש מחסניות, כדורים לכלי נשק וסכין מתקפלת. לאחר שסיימו להתפלל, אמרו השלושה לנאשם כי הם מתכוונים להוציא לפועל את הפיגוע.

עוד עלה מכתב האישום כי הנאשם הסיע את המחבלים לנקודת ההסעה באום אל-פחם ביודעו כי הם יוצאים לבצע את הפיגוע וכשהם חמושים בכלי הנשק ששימשו אותם בביצועו. טרם ההסעה, מסרו המחבלים לג'בארין את חפציהם האישיים וביקשו שיחזיר אותם לבני משפחותיהם.

אמג׳ד ג׳ברין שהורשע בסיוע לפיגוע השוטרים בהר הבית
אמג׳ד ג׳ברין שהורשע בסיוע לפיגוע השוטרים בהר הבית | צילום: חדשות 13

לאחר הפיגוע, החביא ג'בארין את החפצים האישיים במקום מסתור ובהמשך אף קשר קשר עם אחר להעלים את ה-DVR של מצלמות האבטחה במסגד אל-מלסאא שבו נהג להיפגש עם המחבלים, וכן מחק את מספרי הטלפון שלהם ממכשיר הטלפון הסלולרי שלו, כל זאת במטרה להעלים ראיות ולהסתיר את קשריו למחבלים.

עוד עלה מכתב האישום כי לאחר הפיגוע, החביא ג'בארין את החפצים האישיים וניסה למחוק הקלטה ממצלמות האבטחה במסגד שבו נהג להיפגש עם המחבלים ואף מחק את מספרי הטלפון שלהם מהטלפון הסלולרי שלו. בטרם הספיק לעשות זאת, הגיעו חוקרי משטרה למסגד ולקחו את מצלמות האבטחה.

ג'בארין נעצר כאמור שבוע לאחר הפיגוע ומהשב"כ נמסר כי ההתארגנות אליו התגבשה במסגד "אלמלסאא" באום אל פאחם, שבו ג'ברין משמש כמואזין ואחראי ניקיון. עוד הוסיפו בשב"כ כי ממצאי החקירה הצביעו גם על זיקה ברורה בין המסגד לבין הפלג הצפונית של התנועה האסלאמית, שהוכרזה כהתאחדות בלתי מותרת בנובמבר 2015.

בשב"כ אף טוענים כי ג'בארין אף פעל בעבר במסגרת ארגון "המראבטון", ארגון בעל זיקה לחמאס, שהוכרז אף הוא כהתאחדות בלתי מוכרת בספטמבר 2015 על רקע פעילות נגד ביטחון המדינה במתחם הר הבית.