המדינה לבג"ץ: מספר הכלואים בשדה תימן יצומצם

המדינה השיבה על העתירה לסגירת מתקן הכליאה שבנגב, ברקע הטענות להתעללויות ועינויים, כמו גם הדיווחים על התנאים הירודים. לפי התשובה, מספר הכלואים יצומצם והם יוחזקו במתקן לזמן מוגבל ולצורכי חקירה ומיון בלבד. 500 מהם יועברו למתקן חדש במחנה עופר, ובשדה תימן יישארו 200 בלבד. ועדה בראשות אלוף במיל' איתן שיף תבחן את תנאי הכליאה ואת התאמתם למשפט הבינ"ל

תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן"
תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן" | צילום: צילום מסך, מתוך CNN

המדינה מסרה הבוקר (רביעי) את תשובתה לבג"ץ על העתירות לסגירת מתקן הכליאה "שדה תימן" שבנגב, שם מוחזקים עצורים עזתים מפרוץ המלחמה. בתשובה נכתב כי המדינה תצמצם את מספר הכלואים במתקן, והם יוחזקו שם לזמן קצר ומוגבל ולצורכי חקירה ומיון בלבד. זאת, ברקע תחקיר של רשת CNN שחשף התעללויות והשפלות שעוברים העצורים, והביקורת הציבורית על כך בארץ ובעולם.

בין הצעדים עליהם הוחלט - פתיחת מתקן כליאה צבאי חדש במחנה עופר, "תוך השקעה משמעותית ושדרוג תשתיות הכליאה", והעברה של 500 עצורים משדה תימן למתקן החדש. בתשובת המדינה צוין כי ההעברה תושלם תוך 10 ימי עבודה, ובסופם יישארו בשדה תימן כ-200 כלואים בלבד. על-מנת לפנות מקום במחנה עופר, כלואים יועברו משם לבית הסוהר "קציעות".

כמו כן, המדינה הודיעה כי לאחרונה הוקמה ועדה מייעצת לרמטכ"ל לבחינת תנאי כליאתם של עצורי המלחמה במתקנים שבאחריות צה"ל - שדה תימן, ענתות ועופר. בראש הוועדה עומד אלוף במיל' אילן שיף, שכיהן בעבר כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, הפרקליט הצבאי הראשי ונשיא בית הדין הצבאי לערעורים. תפקיד הוועדה הוא "לבחון את תנאי הכליאה, את דרכי הטיפול בכלואים, את ניהולם התקין של מתקני הכליאה המצויים באחריות צה"ל ואת התאמתם להוראות הדין וכללי המשפט הבינלאומי". הוועדה צפויה להגיש את המלצותיה לרמטכ"ל תוך 3 שבועות.

תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן"
תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן" | צילום: צילום מסך, מתוך CNN

בחודש שעבר פרסמה רשת CNN האמריקנית תחקיר מקיף על אודות הנעשה במחנה שדה תימן, מתקן הכליאה הזמני לעצירים פלסטינים מעזה. התחקיר מבוסס על עדויות של 3 ישראלים שעבדו במתקן, המכונים ב-CNN "חושפי שחיתויות", ועל ראיונות עם יותר מ-12 פלסטינים שהוחזקו במחנה - ומשרטט מעשי אלימות קשים כלפי עצורים, השפלות וטיפול רפואי לקוי.

בין היתר נטען בתחקיר כי העצורים הפלסטינים נאלצים לעטות כיסויי עיניים וללבוש חיתול, ורבים נקשרים למיטותיהם. עוד נטען כי נאסר עליהם לדבר זה עם זה, ומי שעובר על האיסור - מוכה באגריסיביות ונענש בקשירת ידיו לגדר. צה"ל מסר כי העצורים מטופלים כראוי וכי מקרים חריגים נחקרים במצ"ח.

‏בתוך כך, בתום הדין שיגר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודעה בשמו לבג"ץ, שככל הידוע עסקה ברצונו לעדכן את בית המשפט בכך שאף מתקן של שירות בתי הסוהר לא יקלוט את העצירים. השופטים הורו להוציא את ההודעה מהתיק, שכן היא הוגשה מבלי שהשר ביקש רשות להגיש אותה - וקבעו: "ככל שהשר לביטחון לאומי יבקש להגיש הודעה, עליו לעשות זאת באמצעות היועצת המשפטית לממשלה".