לאחר שהחוק אושר: היועמ"שית צפויה להתנגד למינוי דרעי לשר

בהרב-מיארה צפויה להתנגד למינויו של יו"ר ש"ס לתפקיד בטענה כי לא סביר שאדם שהורשע שלוש פעמים בפלילים יכהן כשר - והיא לא צפויה להגן על המינוי בבג"ץ. גורמים משפטיים בכירים: "לשופטים יהיה קשה להתנגד"

זמן צפייה: 02:34

לאחר שהכנסת אישרה הבוקר (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את את החוק המכונה "חוק דרעי-סמוטריץ'", ולאחר שבג"ץ הוציא צו על תנאי למינויו של ח"כ אריה דרעי לשר, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה להתנגד למינוי בשל עילת הסבירות, כלומר, לא סביר שאדם שהורשע שלוש פעמים בפלילים יתמנה לשר. בכך אינה צפויה להגן עליו בבג"ץ.

עמדתה של בהרב-מיארה חשובה, ותהווה קריטריון משמעותי בהחלטתם של 11 השופטים בדיון שייערך ב-5 בינואר בעניין עילת הסבירות. שופטי עבר סבורים גם הם כי בית המשפט צריך לקבל את העתירה ולבטל את מינוי דרעי לשר.

בתוך כך, בימים האחרונים החל קמפיין מצד דרעי ואנשיו, לפיו אם בג"ץ לא יפסול את מינויו לשר, אז דרעי יהיה "המבוגר האחראי" ולא ייתן יד לחקיקות נגד מערכת המשפט.

אריה דרעי
יו''ר ש''ס, אריה דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, אחרי שעות של דיונים ובתום לילה לבן בכנסת, המליאה אישרה הבוקר ברוב של 63 חברי כנסת בקריאה שנייה ושלישית את מה שמכונה "חוק דרעי-סמוטריץ'" - הצעת חוק-יסוד: הממשלה, תיקון מס' 11, המכשיר את את מינויו של ח"כ אריה דרעי לשר, ומעביר לסמוטריץ' את הסמכויות הנוגעות לתיאום פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי ממשרד הביטחון.

לפי התיקון לחוק, רק מי שנידון לעונש מאסר בפועל לא יוכל לכהן כשר, וזאת במקום הנוסח שהיה קבוע בחוק עד ההצבעה לפיו כל מי שנידון לעונש מאסר, גם אם לא בפועל, לא יוכל לכהן כשר.

מיד לאחר העברת החוק במליאה, נמסר ממפלגת יש עתיד: "חוק דרעי הוא הוכחה נוספת לחולשתו המביכה של נתניהו מול שותפיו הקיצוניים. ביבי חלש ודרעי ידע שהוא יכנע לו, כמו שהוא נכנע לכולם. לא חיילי צה״ל, ניצולי שואה או מאבק ביוקר המחייה מעניינים אותם. לא הרצון להטיב איתכם, אזרחי המדינה אלא רק להכשיר אדם מורשע בפלילים להיות שר בממשלה בהפרעה".

שעות לאחר שהחוק עבר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, ובעקבות עתירה שהוגשה בעניין, צו על תנאי הוצא הבוקר על מינויו של יו"ר ש"ס לשר. למרות שהדיון, שיתקיים בפני 11 שופטים יערך כאמור רק ב-5 בינואר - לא הוצא צו ביניים הקובע שיש למנוע את השבעת הממשלה הצפויה ליום חמישי קרוב.