מרצים למשפטים במכתב פתוח: "פסקת ההתגברות - בכייה לדורות"

יותר מ-100 מרצים מפקולטות למשפטים במוסדות אקדמיים בכל רחבי הארץ חתמו על גילוי דעת משותף, בו התנגדו לפסקת ההתנגדות במתכונתה הנוכחית שמהקשת רוב של 61 חברי כנסת. "פגיעה קשה בהגנה על זכויות אדם - יהיה קשה להחזיר את הגלגל לאחור"

זמן צפייה: 01:18

126 מרצים מפקולטות למשפטים ברחבי הארץ פרסמו היום (ראשון) גילוי דעת משותף, המתנגד לפסקת ההתגברות במתכונת של 61 חברי כנסת. בפתח גילוי הדעת, עליו חתמו המרצים, הם ציינו כי הם מכירים בסמכותה של הכנסת לערוך שינויים במערכת המשפט, אולם לדבריהם: "פסקת ההתגברות במתכונת של רוב 61 חברי כנסת תפגע פגיעה קשה בהגנה על זכויות אדם בישראל ותהיה בכייה לדורות".

המרצים, מפקולטות למשפטים באוניברסיטה העברית, בר-אילן, רייכמן, תל-אביב וחיפה, כמו גם הפקולטות במכללת ספיר, בקריה האקדמית אונו ועוד רבים - קוראים לחברי הכנסת העתידית שלא לחוקק פסקת התגברות במתכונתה הנוכחית, וכתבו כי "פסקת ההתגברות תהפוך את אזרחי ישראל מאזרחים נושאי זכויות, שהכנסת חייבת בכיבודן ובית המשפט מגן עליהן, לכאלה הכפופים לחסדי הרוב הפוליטי בכל רגע נתון".

בית המשפט העליון
בית המשפט העליון (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הם מוסיפים כי פסקת התגברות כזו תאפשר לפגוע בכל זכות אדם, גם היסודית ביותר, ללא כל הגבלה. כך למשל תוכל הכנסת באמצעות רוב קואליציוני פשוט, להטיל מגבלות תנועה או להפעיל מעקבים ללא כל פיקוח משפטי אפקטיבי, לאסור הפגנות, לפגוע בחופש הדת או בחופש מדת או בשוויון המגדרי, וזאת ללא כל ביקורת שיפוטית אפקטיבית.

לדברי המרצים, קריאה זו נעשית מתוך דאגה לזכויות האדם של כולם, גם של אלו שמתכוונים לחוקק כיום את החוק וזכויותיהם עלולות להיפגע אם יתחלף השלטון, ויהיה קשה להחזיר את הגלגל לאחור.

בית המשפט העליון בירושלים
בית המשפט העליון בירושלים | צילום: Shutterstock

גם בכירי מערכת המשפט הביעו דאגה מחקיקת פסקת ההתגברות, כאשר לפני כשבועיים הגיעו להשקת ספר חדש של השופטת בדימוס עדנה ארבל, ושם אמרו גורמים בכירים: "נחכה ונראה, עוד מוקדם מדי, אבל אם הם יעשו את מה שהם מתכננים לא מדובר ברפורמות אלא בניסיון להרוס את מערכת המשפט"

גם גדעון סער נאם באותו, שם אמר: "מערכת משפט חזקה עצמאית ובלתי תלויה היא נכס לישראל ולאזרחיה. היא זקוקה לתיקונים, אבל לא לפוליטיזציה. פוליטיזציה היא סכנה גדולה".