פרשת רפאל אדנה: בית המשפט ביטל את הרשעתה של הנהגת הדורסת

קרול פסלר בת ה-80 הודתה בכל עובדות כתב האישום שהוגש נגדה בחודש שעבר, והורשעה בהפקרתו של בן ה-4 בנתניה לאחר שדרסה אותו למוות, אך שופט בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה ביטל את ההרשעה מכיוון שהודתה בעבירה - אבל לא ב"יסוד הנפשי" שלה. "הדבר דרוש ומתחייב בנסיבות העניין לצורך עשיית צדק"

רפאל אדנה בן ה-4 שנדרס למוות בנתניה

בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה ביטל הבוקר (שישי) את הרשעתה של קרול פסלר בת ה-80, שהפקירה את רפאל אדנה בן ה-4, אחרי שדרסה אותו למוות. זאת, אף על פי שפסלר הודתה בחודש שעבר בכל עובדות כתב האישום והורשעה בעבירת הפקרה אחרי פגיעה. לפי הכרעת הדין של השופט טל פרי, ההרשעה מבוטלת כיוון שהנאשמת הודתה אמנם בעבירה - אך לא ביסוד הנפשי שלה, כלומר במודעות שלה להפקרת הילד.

השופט טל פרי כתב כי ביטול ההודאה נעשה, באופן חריג, ביוזמת בית המשפט, היות שהוא "סבור כי הדבר דרוש ומתחייב בנסיבות העניין לצורך עשיית צדק". עוד כתב פרי כי הפקרה היא "עבירה חמורה אשר בצידה עד 7 שנות מאסר, ומן הצדק כי הנאשמת לא תורשע בדין שעה שהיא אינה מודה, הלכה למעשה, ביסוד הנפשי המיוחס לה".

עו"ד רוני אלוני-סדובניק, המייצגת את משפחת אדנה, מסרה בתגובה על ההחלטה: "מערכת המשפט עושה הכל כדי להוציא את ד"ר היידי פסלר ואמא שלה מחובתן לתת את הדין על חלקן בגרימת מותו של רפאל. ביטול הרשעה בידי אותו שופט שהרשיע מלמדת שהמערכת תעשה הכל כדי שאף אחת ממשפחת פסלר לא תורשע בהריגה, בשיבוש חקירה והסתרת ראיות. משפחת אדנה-צגאי לא תוותר על הצדק שמגיע לרפאל, ונוכיח שהתיק הזה הוא תיק הריגה - שמוסמס בכוונת מכוון".

לדבריה, "כשהראיות יחשפו בסופו של יום לעיני הציבור, הרבה גבות יורמו בתדהמה לנוכח טיוח הפרשה. ד"ר היידי ידעה שאמה לא מכירה את חוקי התנועה, ידעה שהיא מבולבלת ועיוורת וחייבת ניתוח בעין שמאל ובכל זאת נתנה לה רכב לנהוג - נתנה אקדח טעון בידי קשישה דימנטית וסייעה לה לאחר התאונה להעלים ראיות ולטשטש את הארוע".

זירת הדריסה בנתניה
זירת הדריסה בנתניה שבה נהרג רפאל אדנה

יועצת התקשורת של משפחת אדנה, רותם טוני, מסרה: "המשפחה לא מתנחמת מהצעד התקדימי של ביטול הודאתה. נהפוך הוא, המשפחה קיבלה גושפנקא סופית לקומבינות שמתנהלות על גבה ועל זכרו של רפאל. לראשונה מזה כשנה אפשר לקחת אוויר עם קבלת האישור שאיננו משוגעים אלא שהמערכת רקובה ומושחתת. האוויר הזה ישמש אותנו לחידוש המחאה".

סגן יו"ר הכנסת משה סולומון (הציונות הדתית) הגיב על החלטת בית המשפט בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו: "ההודאה בפגיעה, אך לא בהפקרה לאחר הפגיעה, הייתה ניסיון לחמוק ממשפט צדק. משפחת אדנה חוו את הנורא מכל כשאיבדו את בנם, ולצערינו חווים עוגמת נפש קשה בשל התארכות התהליך למיצוי הדין. החתירה לצדק היא הכרחית ואני מברך על כך, אך יחד עם זאת דורש ממערכת המשפט לעשות זאת במהירות וביעילות. המשפחה בפרט, והקהילה בכלל, ראויים לתחושה כי אין הבדל בציבור, וכי כולם שווים בפני החוק".

רפאל אדנה בן ה-4 שנדרס למוות בנתניה
רפאל אדנה בן ה-4 שנדרס למוות בנתניה

מכתב האישום שהוגש נגד פסלר בחודש נובמבר, כחצי שנה אחרי התאונה, עולה כי בחודש מאי 2023 נהגה בשדרות בן גוריון בנתניה ופגעה באדנה, שחצה את הכביש באותה עת שלא במעבר חציה, יחד עם סבו. כתוצאה מהתאונה, נפגע הילד באורח קשה, ומותו נקבע לאחר מספר ימים בבית החולים. על-פי כתב האישום, פסלר "המשיכה בנסיעה רצופה מבלי שעצרה לעמוד על תוצאות התאונה, ומבלי שהזעיקה את כוחות ההצלה".

Whatsapp Image 2023 08 23 At 2
מחאת "צדק לרפאל | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 08 23 At 1
מחאת "צדק לרפאל | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מקרה הדריסה הצית מחאה נרחבת תחת הסיסמה "צדק לרפאל". בחודש אוגוסט, כ-300 בני אדם הפגינו בצומת קפלן שבתל אביב, במחאה נגד העיכוב בהגשת כתב אישום נגד פסלר. המחאה הגיעה לאחר חשיפת התוכנית "הצינור" כי בעלת הרכב הדורס היא היידי פסלר, רופאת שיניים בת 56 מנתניה ובתה של קרול בת ה-80.