"הרעיל 167 דונם של קרקע חקלאית": אישום נגד צעיר מרהט • תיעוד

בן 28 מהעיר הדרומית, נאשם בהשמדת גידולים של חמישה חקלאים מהמושב עמיעוז שבאשכול בגין סכסוך עימם - בעזרת אדם שזהותו ידועה למשטרה. הנזק שנגרם לשטחים מוערך בעשרות מיליוני שקלים

זמן צפייה: 01:30

כתב אישום הוגש אמש (ראשון) לבית המשפט השלום בבאר שבע נגד צעיר בן 28 מרהט, בגין הרעלת 167 דונם של גידולי שדה וגרימת נזק ישיר שמוערך בשווי של למעלה משני מיליון שקלים וחצי לחמישה חקלאים מהיישוב עמיעוז שבמועצה האזורית אשכול. עוד מואשם צעיר כי גרם לנזק עקיף שמוערך בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

מכתב האישום עולה כי מדובר בסכסוך על קרקעות שהוביל להרעלת השטחים החקלאיים. ב-28 בפברואר 2019, הנאשם יצר קשר עם אדם אחר שזהותו ידועה למשטרה, בדבר הכוונה להרוס את הגידולים החקלאיים של החקלאים מהיישוב עמיעוז. עוד באותו היום, נסעו השניים לעיר נתיבות ושם רכשו תשעה ק"ג של חומר הדברה מסוג אורגאן, המכיל חומר פעיל מסוג בורמסיל המשמש להדברת פרדסים - ושאינו מתאים לגידולים החקלאיים בעמיעוז.

שטחים חקלאיים שהורעלו
שטחים חקלאיים שהורעלו | צילום: דוברות המשטרה

עוד עולה כי השניים המתינו לשעת לילה, ובשלב מסוים כשאחד שמר בכניסה לאזור החממות של אחד החקלאים שהתלוננו, שפך הנאשם את חומר ההדברה למיכלים שמעבירים חומר דישון ישירות לגידולים. לאחר שסיים להרעיל את הגידולים, המשיך הנאשם לחממות של שלושה חקלאים נוספים, חברי ועד היישוב וכן לחממות של אחיו של המתלונן בכדי לטשטש קשר ישיר לסכסוך עם אותו חקלאי.

חומר ההדברה הרעיל שהגיע לגידולים, גרם להתייבשות שלהם ולפגיעה בירקות שהספיקו להבשיל - תוך חדירה משמעותית של החומר גם לקרקע ובכך להרעלתה. כתוצאה מההרעלה, נגרם נזק בלתי הפיך לכ-122 דונם של עגבניות, 40 דונם של קישואים וחמישה וחצי דונם של חצילים, כך על פי כתב האישום.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-and-law-20190422-1128 ' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה ' desc='' kid='1_qa8j5qie' duration='70'']

הפרשה שזכתה במשמר הגבול לכינוי "חממה יבשה", נחקרה ביחידה המרכזית של מג"ב. תלונה שהתקבלה במהלך חודש מארס בדבר חשד להרעלת שטחי גידול במושב עמיעוז, הובילה לפתיחת חקירה סמויה ממנה עלה שהמתלונן, חקלאי מעמיעוז, השכיר קרקעות לחקלאי אחר ולאחר שנפטר המשיך בנו לתחזק אותן במסגרת חברה עסקית שבה היה חבר ובה גם עבד הנאשם.

עם סיום חוזה השכירות ביקש המתלונן מבנו של הנפטר את קרקעותיו חזרה ואלו נכנסו למשא ומתן שלא צלח. בהמשך, ועד המושב החליט לחלק את קרקעות האגודה מחדש כדי שלכל חבר תהיה אותה כמות קרקע. במסגרת החלוקה מחדש עלה שהחברה העסקית שבה עובד הנאשם, מחזיקה בקרקעות עודפות, ולאחר שזו סירבה לחלוקה מחדש החלו לפנות הצדדים לערכאות משפטיות.

בפרואר 2019, ועד המושב קיבל החלטה לדרוש תשלום של 500 ש"ח לכל דונם מכל מי שלא עומד בהחלטת החלוקה מחדש, ולא להעביר מכסות מים למי שמחזיק בעודפי קרקע. המתיחות בין הצדדים והחלטות ועד המושב הביאו לאיומים הדדיים ולקללות בין הנאשם לבין המתלונן.

חציל שהורעל
חציל שהורעל | צילום: דוברות המשטרה

החקירה שנמשכה מספר שבועות באופן סמוי, הפכה לגלויה עם התפתחות משמעותית שהביאה לגל מעצרים ובין היתר למעצרו של החשוד המרכזי ב-11 באפריל במשרדי החברה בעמיעוז. חשוד נוסף, אחיו של הנאשם, נעצר ב-14 באפריל באזור קיבוץ מגן.