לפיד אחרי הרצח בלוד: "לתגבר נוכחות המשטרה בערבים המעורבות"

אחרי הרצח הכפול של מנאר הווארי (34) ובתה ח'דרה (14) אמש בלוד, שוחח ראש הממשלה עם השר לביטחון פנים בר לב: "לתגבר את נוכחות המשטרה בערים המעורבות ובעיר לוד בפרט כדי למנוע מעשי נקם". המפכ"ל הודיע על הקמת מפקדה עם מאות שוטרים שתפעל בשבועות הקרובים

ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד | צילום: קובי גדעון/לע"מ

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הגיע הבוקר (שלישי) לזירת הרצח בלוד, שעות שמנאר הווארי (34) ובתה ח'דרה (14) נורו למוות, ואחותה התאומה של ח'דרה נפצעה באורח בינוני. המפכ"ל אמר כי "החקירה עומדת בראש סדר העדיפויות במשטרת ישראל. הקצינו את כל הכלים כדי לפענח את המקרה הקשה והחמור שאירע אמש".

המפכ"ל שבתאי, לצד מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, אמר כי השניים החליטו על הקמת מפקדה משימתית בלוד, שתהיה מורכבת מכ-300 שוטרים ולוחמים ושתפעל בשבועות הקרובים. השוטרים יפגינו נוכחות גבוהה ויבצעו פעילות מבצעית משמעותית והתקפית בגזרה. בנוסף להקמת המפקדה המשטרה משקיעה רבות במאמצי החקירה ופעולות מבצעיות נוספות סביב מקרים אחרים.

ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד

בנוסף, שוחח הבוקר ראש הממשלה יאיר לפיד עם השר לביטחון פנים עמר בר-לב, המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי ומפקד מחוז המרכז ניצב אבי ביטון. לפיד קיבל סקירה מהמפכ"ל וממפקד המחוז על הרצח, על הממצאים בזירה וכן כיווני החקירה. הוא הדגיש כי "מעשי האלימות והרצח פוגעים בתחושת הביטחון של האזרחים ובשגרת חייהם, והנחה לתגבר את נוכחות המשטרה בערים המעורבות ובעיר לוד בפרט כדי למנוע מעשי נקם".

עמר בר-לב
עמר בר-לב

מותן של מנאר הווארי בת ה-34 ובתה ח'דרה בת ה-14 נקבע לאחר שצוותי רפואה פינו אותן לבית החולים אסף הרופא כדי פעולות החייאה. בת נוספת, בת 14 גם היא, נפצעה בינוני. מפרטי החקירה עולה כי האם ושתי בנותיה לא היו בסכסוך וגם לא היו מאוימות. ההערכה במודיעין המשטרתי היא כי השלוש נפגעו כחלק מהרצון לפגוע באבי המשפחה, שאינו מתגורר בישראל בתקופה האחרונה. המתנקש ככל הנראה עקב אחר השלוש כשהגיעו לאזור החניה בבניין - ירה בהן. במשטרה מעריכים שהוא ניסה לרצוח גם את הבת הנוספת.

מנאר הווארי ובתה ח'דרה הווארי, שנורו למוות בלוד, רצח
מנאר הווארי ובתה ח'דרה הווארי, שנורו למוות בלוד

מפקד המחוז ציין בתום הערכת מצב, כי "מדובר בתיק הכי חמור היום במחוז, שייחקר בעדיפות עליונה", כאשר חקירת הרצח הוטלה בשלב זה על היחידה ללוחמה בפשיעה של מרחב השפלה. בנוסף, הנחה ניצב אבי ביטון על פריסה מוגברת בעיר, תוך העצמת האכיפה הממוקדת נגד מחוללי הפשיעה, בהתאם לאסטרטגיה ההתקפית של מחוז מרכז, למען שלום הציבור.

בתוך כך, המשטרה חוקרת חשד לחטיפת פצוע ירי לפני אמש מאמבולנס בטייבה: "מבדיקה ראשונית עולה כי אזרח אשר זהותו טרם ידועה נפצע באורח קל ברגלו כתוצאה מירי. לאחר שאמבולנס פרטי ביקש לפנותו לקבלת טיפול רפואי הגיעו מספר חשודים והוציאו בכוח את הפצוע מהאמבולנס". לאחר מכן בוצעו בשטח סריקות במקביל לחקירה שנפתחה.

זירת האירוע בלוד
זירת האירוע בלוד

שלשום נרצח ברכבו העיתונאי נדאל אגבאריה. צוותי מד"א שהוזעקו לזירה בשכונת קינא בעיר העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו תוך פעולות החייאה לבית החולים העמק בעפולה, שם נקבע מותו.

אגבאריה בן ה-44 הוא הבעלים של אתר בלדתנא, שכתב לאחרונה על מעצרים בקרב משפחות פשע. לפני שנה ירו עבריינים לעבר ביתו, ובמשטרה ייבדקו כעת למי היה עניין בחיסולו. כוחות משטרה החלו באיסוף ממצאים מהזירה לצד סריקות לאיתור חשודים.

נדאל אגבאריה, העיתונאי שנורה באום אל-פחם
נדאל אגבאריה, העיתונאי שנורה באום אל-פחם

לפני כשבוע וחצי נרצח מרוואן ווחוואח, בן 52, שנורה למוות מרכב חולף בכיכר מנחם בגין שבעיר. הוא פונה לבית החולים אסף הרופא כשמצבו מוגדר אנוש - אך מאמצי הרופאים להצילו עלו בתוהו ומותו נקבע בבית החולים. על-פי עדי ראייה, הקורבן חזר מהעבודה ונכנס לכיכר המרכזית בלוד, כשלפתע הגיעו רעולי פנים עם רכב אחריו וירו בו מטווח קצר מספר כדורים שפגעו בו בפלג גופו העליון. מרוואן הוא דודו של אנאס ווחוואח, שנרצחה לפני שנה והוא בן 18, ואחיו של ג'יהאד - שנרצח גם הוא לפני שנתיים.

הפשיעה ברמלה-לוד נמצאת במוקד הפעילות המשטרתית במאמציה לפתור את בעיית האלימות בחברה הערבית. במסגרת פעילות זו, נמצאו ברמלה בשבוע שעבר 12 רימוני יד מוכנים לשימוש שהוסלקו בתוך מסגד בשכונת ג'ואריש. הרימונים נחשפו במסגרת פעולות המשטרה במאמץ לפעול נגד שימוש והחזקה לא חוקית של אמל"ח בידי גורמים פליליים. חבלני המשטרה בחנו את הרימונים על מנת לוודא שלא נשקפת סכנה נוספת לציבור, והם הועברו להמשך מיצוי ראיות במעבדות הזיהוי הפלילי של המשטרה.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר הבוקר: "מעשי הרצח באום אל-פחם של העיתונאי נידאל אגבאריה ובלוד של מנאר חג'אג' ובתה חדרה, לצד הירי בטייבה, אותם המשטרה חוקרת בשעות אלו - מוכיחים פעם נוספת, למרבה הצער, כי המאבק בפשיעה בחברה הערבית הוא קשה, מורכב ודורש עוד תקופה ארוכה מאוד של פעילות משטרתית ואכיפתית תקיפה ונחושה. זאת בד בבד עם השקעות גדולות בין היתר בחינוך, ברווחה ובתעסוקה, לצד שינוי תפיסה תרבותי, מאחר וטיפול בנגע האלימות בחברה הערבית אינו מסתכם רק בסיכול ובפיענוח.

"שנים של הזנחה דורשות שנים של תיקון, ואסור לנו לשגות באשליות שהפשיעה בחברה הערבית תמוגר בפרק זמן קצר. אני מחויב למאבק הזה, ומשטרת ישראל מחויבת למאבק הזה, והיא משקיעה את מיטב האמצעים, היכולות והכוחות לשם כך".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשיוויון מגדרי חה"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש) אמרה בעקבות מקרי הרצח והאלימות: "רק הסתיימה הלווית העיתונאי נידאל אגבאריה שנרצח וכבר אם ובתה בת 14 נורו למוות בלוד. בטייבה חמושים עצרו אמבולנס שפינה פצוע ירי וחטפו אותו. שהמשטרה לא תקשקש על כמה נשק נתפס ואיך צומצמה הפשיעה. השקרים האלה לא עובדים עלינו כשהמציאות המדממת הזו טופחת על פנינו".