היועמ"שית נגד מזכיר הממשלה: "להוציא מיד צווי גיוס לחרדים"

בהרב-מיארה שיגרה מכתב ליוסי פוקס שבו כתבה כי חוות דעתו, שפורסמה לפני יומיים על גיוס חרדים, "ניתנה בחוסר סמכות". לדברי היועמ"שית: "יש להוציא לבני הישיבות צווי גיוס באופן מיידי ושיוויוני". מזכיר הממשלה הגיב: "טענות סרק בשתי הודעות תוך 48 שעות - בעיצומה של המלחמה". סמוטריץ' תקף: "טוב תעשה אם במקום לסכל את מדיניותה של הממשלה - תתחיל למלא את תפקידה"

זמן צפייה: 01:29

יומיים אחרי שמזכיר הממשלה יוסי פוקס פרסם את חוות דעתו על גיוס החרדים, שיגרה אליו הערב (רביעי) היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מכתב - שבו נאמר כי חוות הדעת ניתנה בחוסר סמכות וכי יש להתעלם ממנה.

בהרב-מיארה כתבה: "חוות דעתו של מזכיר הממשלה בנושא גיוס תלמידי ישיבות ניתנה בחוסר סמכות. יש להוציא צווי גיוס באופן מיידי ושיוויוני" היא הוסיפה: "מזכיר הממשלה אינו מוסמך לתת חוות דעת משפטיות לממשלה, והממשלה אינה יכולה להסתמך על חוות דעת כזו. דרך התנהלות זו, של מתן חוות דעת על-ידי גורם לא מוסמך, מהווה מתכון בדוק לתקלות בעבודת הממשלה ולפגיעה בציבור".

"לגופו של עניין", כתבה בהרב-מיארה, "דומה כי מכתבך נועד לאפשר לממשלה לפעול בניגוד לדין בתחום הגיוס. כפי שכבר הבהרנו, במצב החוקי הנוכחי מתחייב להוציא צווי גיוס באופן מיידי ושוויוני. הדבר מתבקש גם נוכח עמדתה העדכנית של מערכת הביטחון שלפיה קיים צורך דחוף בכוח אדם נוסף, ולשם עמידה ביעדים שלהם התחייבה מערכת הביטחון".

מזכיר הממשלה יוסי פוקס
מזכיר הממשלה יוסי פוקס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

.

מטעמו של מזכיר הממשלה נמסר בתגובה: "תמוה בעינינו כי בתוך 48 שעות, בעיצומה של מתיחות ביטחונית, הייעוץ המשפטי לממשלה מוצא לנכון לפרסם שתי הודעות דוברות בטענות סרק נגד עבודתו המקצועית של מזכיר הממשלה. מכתבו של מזכיר הממשלה למשנה ליועמ"שית, גיל לימון, בעניין הוצאת צווי הגיוס, עסק בביקורת על ההתערבות החריגה (בחוסר סמכות) של הייעוץ המשפטי לממשלה בשיקול דעתו המקצועי של צה"ל".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר בתגובה למכתבה של היועמ"שית: "טוב תעשה היועצת המשפטית לממשלה אם במקום לפעול בכל כוחה לסיכול מדיניותה של הממשלה הנבחרת בכל נושא תתחיל למלא את תפקידה ולעשות סדר במערכת אכיפת החוק שתחת אחריותה ופשטה רגל ואיבדה כל מצפן ומצפון. ראשית, חקירה פלילית מיידית לאיתור מדליפי הסרטון המגמתי שנועד לפגוע בלוחמים המילואימניקים וגרם נזק אדיר לישראל בעולם - ולמיצוי מלוא חומרת הדין עימם".