האישום נגד "הקצין המתחזה": "ריגול חמור ומסירת ידיעות סודיות"

לפי האישום, שהוגש לפני כחודש ופרטים ממנו נחשפים כעת, אזרח - ששמו ופרטיו, כמו גם חלקים נוספים בפרשה, מושחרים - התחזה ב-7 באוקטובר לקצין בדרגת סרן מיחידה מיוחדת. הוא נכנס להערכות מצב ולמרכז שליטה, ואף ישב בדיונים באגף המבצעים

לוחמים בעזה. ארכיון
לוחמים בעזה. ארכיון | צילום: דובר צה"ל

כתב האישום שהוגש בחודש שעבר נגד אזרח ישראלי שהתחזה לקצין צה"ל ב-7 באוקטובר הותר היום (שני) לפרסום על ידי בית המשפט המחוזי בבאר שבע. האזרח, ששמו לא נחשף, הגיע מיוזמתו לשירות מילואים, על אף שלא נקרא לעשות זאת ולא קיבל צו 8. כתב האישום, שהותר לפרסום לבקשת ח"כ אלמוג כהן, כולל אישומים נגד המתחזה בגין ריגול חמור, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ידיעה סודית ועבירה של כניסה למקום צבאי.

האזרח המתחזה הציג את עצמו בבוקר שבת השחורה בפני סגן-אלוף ששמו הושחר בכתב האישום, תוך שהוא מתחזה לקצין בדרגת סרן, איש מודיעין מיחידה מיוחדת. למרות שסגן-האלוף הודיע לו כי הוא אינו זקוק לעזרתו, המתחזה מצא את דרכו להערכות מצב ולמרכז שליטה, ואף ישב סביב שולחנות הערכת מצב באגף המבצעים. כמו כן, נפגש המתחזה עם קציני מטה וסייע בבירור מצב גיוס היחידות השונות.

יום למחרת, ב-8 באוקטובר, המתחזה המשיך באין מפריע בפעילתו, הגיע לעמדה צבאית וצילם חיילים ומסמכים שהיו במקום. בהמשך הוא הגיע לפיקוד הדרום והסתובב במקום כשהוא עונד דרגות סרן - על אף שדרגתו בעת שחרורו מצה"ל היה סגן. בנוסף הציג את עצמו באופן כוזב כמי שמתוקף תפקידו יש לו פתרונות ומשאבים לפתרון אתגרים מבצעיים, וזאת כדי לקבל לידיו מידע סודי.

כתב האישום נגד הקצין המתחזה מלחמת חרבות ברזל
כתב האישום נגד הקצין המתחזה

כמו כן, הופנה המתחזה אל קצינה אחרת, שביקשה לאשר את עבודתו מול קצינת ביטחון מידע, ונתנה לו את טלפונה הנייד כדי שיזין את מספרו לרשימת אנשי הקשר שלה. במקום זאת, שלח שלא ברשותה שתי הודעות לעצמו, בראשונה כתב: "היי, נשמח שתראה בחמ"ל איך אפשר לייעל את העבודה", ובשניה: "תגיד לנו מה לעשות כשמקבלים דיווחים סותרים מהשטח".

בנוסף, הנאשם כתב אסמכתא לעבודתו מאת קצין אחר, לאחר שקנה את אמונו, ובה רשם: "אני מאשם שסרן במיל' (שמו של החשוד) ימונה לקמב"צ משימות ומבצעים מיוחדים בחמ"ל מפקד פיקוד דרום", ולאחר מכן החתים קצין נוסף על מסמך זה.

לפי האישום, המתחזה המשיך במעשיו החמורים במשך שמונה ימים, עד 15 באוקטובר - אז נעצר. בכתב האישום נכתב כי במעשיו "מסר ידיעות סודיות כשאינו מוסמך לכך". עוד נכתב כי הוא "אסף, הכין, רשם וקיבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הקשורים לביטחון המדינה - בעת מלחמה".