בג"ץ: על הכנסת לנמק את אי ביטול הבחירה בראבילו למבקר המדינה
אחרי שבג"ץ קבע כי הליך ההצבעה לא היה חשאי ובכנסת הודיעו על התנגדות להחלטה, השופטים הוציאו כצפוי צו על תנאי המבקש מהרשות המחוקקת לנמק מדוע לא תבוטל הבחירה. עוד הוחלט כי מעתה ידונו בנושא 5 שופטים, במקום 3 עד כה

שופטי בג"ץ הוציאו הערב (ראשון) צו על תנאי המורה לכנסת לנמק מדוע לא תבוטל בחירתו של עורך דינו לשעבר של ראש הממשלה נתניהו, מיכאל ראבילו, לתפקיד מבקר המדינה. עוד החליט בג"ץ כי הרכב השופטים שכלל שלושה שופטים, יורחב מעתה לחמישה. הכרעה סופית בסוגייה תינתן רק לאחר קיום דיון נוסף ושמיעת טיעוני הצדדים. מוקדם יותר השיב יו"ר הכנסת אמיר אוחנה לבג"ץ בעניין סוגיית מינוי מבקר המדינה, והודיע כי הכנסת מתנגדת לקיום הצבעה חוזרת, זאת חרף הנכונות שהביע הייעוץ המשפטי של הכנסת לקבל מתווה של הצבעה חוזרת.
התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה להחלטת בג"ץ: "אנחנו מברכים על ההחלטה להוציא צו על תנאי בעתירה שלנו - החלטה שמעמידה את הכנסת בפני חובה להסביר מדוע לא לבטל את בחירתו של ראבילו למבקר המדינה. חשוב להדגיש - לכנסת ניתנה ההזדמנות הפשוטה והנקייה ביותר לתקן את ההליך הפגום ולהצביע מחדש, בלי מצלמות ובלי כפייה, והיא בחרה לסרב. כעת נטל ההסבר מוטל עליה. אסור שמי שאמון על הביקורת על השלטון ייבחר בהליך שרמס את עקרון החשאיות הקבוע בחוק יסוד: מבקר המדינה. נמשיך לעמוד על המשמר עד שטוהר ההליך יישמר - בכנסת ובקלפי כאחד".

בשבוע שעבר, בתום דיון בבג"ץ בעקבות העתירות שהוגשו נגד מינויו של ראבילו, הודיעו השופטים כי בכוונתם להוציא צו על תנאי בנוגע לחשאיות הליך ההצבעה בכנסת. המשנה לנשיא העליון, השופט נעם סולברג מתח ביקורת על ההתנהלות וציין כי ישנה "עננה לא רצויה" המעיבה על הדברים, ולכן הציע לקיים הצבעה חוזרת.

בתגובתו המקדמית לבג"ץ דחה ראבילו את הטענות בדבר תלות פוליטית, לאור היותו פרקליטו של רה"מ נתניהו, וטען כי הבחירות התקיימו בהתאם לחוק - ראבילו הכיר בכך שקיים ניגוד עניינים "בנושאים מסוימים", אך טען שיש לפתור אותו "באמצעים המקובלים, לרבות באמצעות הסדר ניגוד עניינים", ולא על-ידי פסילה גורפת. עוד נכתב: "הדין הישראלי קובע כי ניתן למצוא אנשים הגונים ובעלי יושרה אשר ימלאו את תפקידם נאמנה ויפעלו באופן אובייקטיבי ומקצועי, גם אם היו להם קשרים קודמים עם הגורמים הממנים".
באשר להליך המינוי כשלעצמו, טען ראבילו כי אין הוראה מפורשת האוסרת על גילוי או תיעוד ההצבעה על-ידי חברי הכנסת, וכי ההצבעה החשאית "אינה מקימה חובה משפטית על חבר הכנסת לשמור בסוד את אופן הצבעתו". בתוך כך, היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק טענה כי יש לדחות את העתירות בנושא. "אין חולק על כך שאם ניתנה הנחיה לח"כים לתעד את הצבעתם - מדובר בהנחיה בלתי-חוקית". עם זאת, אפק ציינה כי לא הוצגו ראיות לקיומה של הנחיה שניתנה בנושא.

כפי שפורסם בחדשות 13, שופט בית המשפט העליון בדימוס יוסף אלרון, שהפסיד לראבילו בהצבעה בכנסת, הצטרף לעתירה. עוד פורסם לראשונה בחדשות 13 כי אחרי שהקואליציה סיכלה את מועמדותו לתפקיד מבקר המדינה, אלרון ביטל את השתתפותו בכנס לציון 75 שנה לעליית יהודי עיראק שארגנו חברי הכנסת מהקואליציה אלי דלל, אופיר כץ, ניסים ואטורי ולימור סון הר-מלך.

כזכור, אחרי שבקואליציה הכחישו את הטענות לפיהם חברי הכנסת נדרשו לתעד את הצבעתם לראבילו, בחדשות 13 נחשפה הקלטה של גורם בסביבת נתניהו, שמודה בכך שחברי הכנסת קיבלו הוראה להוכיח את נאמנותם לראש הממשלה: "הייתה הנחיה לתעד את ההצבעה". הגורם אמר: "מה זאת אומרת, כולם הסריטו את עצמם בליכוד, רק ככה זכינו. מאוד פשוט". אחרי ההצבעה פורסמו לראשונה במהדורה המרכזית ההתבטאויות שמיוחסות לנתניהו - לפיהן "מי שיסכל את ראבילו ישלם בפריימריז" ו"האם יש בוגדים בקואליציה".


