היועמ"שית: נתניהו הפר את ניגוד העניינים, אך לא ביזה את ביהמ"ש

פרסום ראשון: על פי התגובה, "הגם שהדברים שנשא ראש הממשלה ב-23 במרץ 2023, ובתוך כך כוונתו המוצהרת לעסוק כעת באופן ישיר ביוזמות הנוגעות למערכת המשפט, מהווים פעולה הנגועה בניגוד עניינים, אין מקום להיעתר לבקשה. בית המשפט כבר קבע כי ניגוד העניינים של רה"מ הוא מצב חריג"

זמן צפייה: 01:04

פרסום ראשון: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגישה אחר הצהריים (שני) את תשובתה לבג"ץ בנוגע לעתירה של התנועה לאיכות השלטון בנוגע לביזיון בית המשפט על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהפר את ניגוד העניינים שבו הוא מצוי בכל הנוגע לעיסוק בחוקי המהפכה המשפטית, כשאמר בנאומו כי הוא "נכנס לאירוע". בחדשות 13 נחשף כעת כי בהרב-מיארה אמרה כי אמנם נתניהו הפר את ניגוד העניינים, אך אין מקום לפסוק נגדו ביזיון בית המשפט.

על פי התגובה, "הגם שהדברים שנשא ראש הממשלה ב-23 במרץ 2023, ובתוך כך כוונתו המוצהרת לעסוק כעת באופן ישיר ביוזמות הנוגעות למערכת המשפט, מהווים פעולה הנגועה בניגוד עניינים, אין מקום להיעתר לבקשה. כדי לבסס, מבחינה משפטית, טענת ביזיון, יש לעמוד בתנאים מוגדרים, שאינם מתקיימים במצב הדברים הנוכחי. עמדת היועצת המשפטית לממשלה לעניין הבקשה, אינה משנה מחובתו של ראש הממשלה לקיים את הדין ולהימנע מפעולה בניגוד עניינים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2303232108' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו: "אני נכנס לאירוע"' poster='' kid='1_hmuzq6b3' duration='']

"כזכור, בית המשפט כבר קבע, כי ניגוד העניינים שבו מצוי ראש הממשלה הוא חריג בטיבו ובעוצמתו. במצב חריג זה, על ראש הממשלה להקפיד הקפדה יתרה על הכלל שאוסר על פעולה במצב של ניגוד עניינים. הקואליציה בראשותו של ראש הממשלה קידמה יוזמות לשינויים מהותיים במערכת המשפט, אשר אם ימומשו צפויות גם להיטיב עמו לעומת המצב הקיים, בכל הנוגע למשפטו. על היועצת המשפטית לממשלה מוטלת החובה, המתחייבת מהדין ומפסיקתו של בית המשפט, להבהיר מהן ההגבלות הרלוונטיות מתחום ניגוד העניינים החלות במצב דברים זה.

"בלא קביעת מגבלות רלוונטיות והקפדה עליהן, עשוי ראש הממשלה להימצא בהפרת דין שיטתית ומוצהרת. ככל שראש הממשלה חולק על אופן יישום המגבלות שנקבעו, באפשרותו להעלות את טענותיו בפני בית המשפט במסגרת הליך מתאים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-daily-news-with-almog-boker-clips-part-0204231637' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו מודה: "ישראל במשבר לאומי"' poster='' kid='1_q83gvx8b' duration='']

אתמול הגיב נתניהו באמצעות עורכי דינו, מיכאל ראבילו ורועי שכטר, על העתירה של התנועה לאיכות השלטון בנוגע לביזיון בית המשפט, שהוגשה לאחר נאומו שבו אמר כי הוא "נכנס לאירוע" בכל הנוגע למהפכה המשפטית. "אזרחי ישראל בחרו רק לפני חודשים ספורים, ברוב ברור, במפלגות המרכיבות את הקואליציה הנוכחית. כל המפלגות המרכיבות את הקואליציה הנוכחית, הודיעו באופן ברור במערכת הבחירות, שהן מעוניינות שחבר הכנסת בנימין נתניהו יעמוד בראשות הממשלה".

"פסק הדין לא אסר על ראש הממשלה לדון בוועדה לבחירת שופטים וראש הממשלה עצמו הודיע והוא חוזר ומודיע שוב מפורשות שהוא מסכים לכך שלא יהיה שופט חדש שיבחר על ידי הוועדה לבחירת שופטים שיהיה מעורב בעניינו. כל אדם בר דעת מבין שבעת של משבר לאומי בעל השלכות פנימיות וחיצוניות למדינת ישראל, ראש הממשלה, מחויב לפעול לטובת העם כדי לנסות להביא להסכמה לאומית רחבה ככל האפשר, למניעת אלימות ולהבטחת החוק והסדר והתפקוד השוטף של המדינה, ביטחונה ויציבותה הכלכלית של המדינה, ושמירה על יחסי החוץ של המדינה".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "צר לנו על תגובתה המתפתלת והמתחמקת של היועצת המשפטית לממשלה, שמגיעה בניגוד מוחלט לקו הבטוח והתקיף שהובילה עד כה בהנחיותיה לחברי הממשלה. אם זה נראה, מריח ונשמע כמו הפרה של פסק הדין - זו הפרה שדינה ביזיון בית המשפט באופן שמחייב הטלת עיצומים על ראש הממשלה. אין ולא יהיה במדינת ישראל אף אדם הנמצא מעל החוק, גם לא ראש ממשלה נאשם בפלילים שעושה דין לעצמו. צר לנו מאוד כי ברגע האמת בחרה היועצת המשפטית לסגת מעמדתה הברורה, ואנו מקווים כי בית המשפט יפסוק בהתאם לבקשתנו".

כאמור, נתניהו הגיב אתמול באמצעות עורכי דינו, מיכאל ראבילו ורועי שכטר, על העתירה של התנועה לאיכות השלטון בנוגע לביזיון בית המשפט, שהוגשה לאחר נאומו שבו אמר כי הוא "נכנס לאירוע" בכל הנוגע למהפכה המשפטית. "אזרחי ישראל בחרו רק לפני חודשים ספורים, ברוב ברור, במפלגות המרכיבות את הקואליציה הנוכחית. כל המפלגות המרכיבות את הקואליציה הנוכחית, הודיעו באופן ברור במערכת הבחירות, שהן מעוניינות שחבר הכנסת בנימין נתניהו יעמוד בראשות הממשלה".

"פסק הדין לא אסר על ראש הממשלה לדון בוועדה לבחירת שופטים וראש הממשלה עצמו הודיע והוא חוזר ומודיע שוב מפורשות שהוא מסכים לכך שלא יהיה שופט חדש שיבחר על ידי הוועדה לבחירת שופטים שיהיה מעורב בעניינו. כל אדם בר דעת מבין שבעת של משבר לאומי בעל השלכות פנימיות וחיצוניות למדינת ישראל, ראש הממשלה, מחויב לפעול לטובת העם כדי לנסות להביא להסכמה לאומית רחבה ככל האפשר, למניעת אלימות ולהבטחת החוק והסדר והתפקוד השוטף של המדינה, ביטחונה ויציבותה הכלכלית של המדינה, ושמירה על יחסי החוץ של המדינה"/

"עם כל הכבוד לכל הסדר ניגוד עניינים, כאשר יש נושא שנשיא המדינה מודיע שלדעתו הוא עלול להוביל חלילה למלחמת אחים; כאשר נשיא ארה"ב ומנהיגי העולם מביעים בנושא עמדה ומשוחחים עליו עם ראש הממשלה; כאשר הנושא משפיע על ביטחון המדינה וכלכלתה; ראש הממשלה חייב מתוקף תפקידו לנהל את הנושא ולהיות מעורב בו ואין לכך שמץ של קשר לענייניו האישיים. זו המשמעות של תפקיד ראש הממשלה, וזו המשמעות של בחירת אזרחי מדינת ישראל. לא נאסר לדון בוועדה לבחירת שופטים. כשיש נושא שהנשיא אומר עליו שעלול להוביל למלחמת אחים - רה"מ חייב להתערב".